Renault erkänner F1 fusk

ENBART för motorrelaterade topics
YASH
Kontakt:

<a href="http://www.dn.se/sport/renault-erkanner ... k-1.954014" target="_blank">http://www.dn.se/sport/renault-erkanner ... .954014</a>

"Det var i Singapores GP i september i fjol där Piquets stallkamrat Fernando Alonso startade långt bak efter tekniska problem. Redan på varv 12 gick Alonso i depå och tankade upp bilen. Två varv senare kraschade Piquet på ett bestämt ställe där det skulle ta lång tid att bärga bilen. Säkerhetsbilen kom ut och Alonso kunde dra fördel av att ha en fulltankad bil när starten åter gick. Spanjoren, som hela tiden hävdat att han inte visste något om planerna på en krasch, vann loppet. "

Efter detta har Piquet fått sparken och nu trätt fram och avslöjat hemligheterna bakom Renault.

Senaste nytt

Briatore och Symonds avgår.

Intressant även hur stallchefen Briatore är affärskompanjon med F1 generalen Bernie Ecclestone och även Alonsos manager.

Hoppas staffet blir riktig dyr. För att beodra nån att krascha är enligt mig bland de värsta man kan göra.
Only M Matters
Bagarn

Anledningen till att de avgar kan ju vara for att stallet ska fa ett mildare straff.
Om de tva ansvariga for affaren forsvinner fran stallet far de ju 'det ultimata straffet' och Renault havdar sakert att alla andra anstallda inte borde straffas for vad tva miffon som sparkades gjorde..

Grejen ar att ingen sagt huruvida de gjorde det eller inte. Ser ju inte vidare snyggt ut for dem, men jag misstanker att ett gang advokater varit med i leken for stallets basta..
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
Antonio
Kontakt:

Massa lär vara överlycklig just nu, då just den incidenten kostade honom VM-titeln. Det var i det stressade depåstoppet som tvingades fram som han körde iväg med bränsleslangen. :ranting:
Antonio Pozzi
Krister

Själv är jag bara överlycklig över att Briatore lämnar... han som låter mest av alla om diverse saker hit o dit och skall vara med och bestämma. Tror det här bara blir bra för sporten.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
krollan
Bil: del sol vti-t
Namn: Kristofer Andersson

Var väl inte direkt förvånad över att det kom har alltid misstänkt att, renault(FB,PS) inte har haft helt rent mjöl i påsen.
Sen om FIA blir blidkade av att de två avgår hoppas jag inte tror att de flesta inom stallet har varit med på noterna.
Kristofer Andersson
medlemnr. 557

Man ska ha testat allt utom folkdans och sin syster.
krister"albin"
Bil: civic vt -91
Namn: krister johannesson

riktigt hårda straff men det tycker jag är bra.

Formel 1-stallet Renault fick på måndagen sitt straff efter skandalen med fuskande förare. Påföljden: två års villkorligt. Det trots att det internationella bilsportförbundet Fia anser brottet "makalöst stort", enligt Radiosporten. Stallet bedöms inte bara ha fuskat utan ha riskerat livet på förare, åskådare och funktionärer när man beordrade Nelson Piquet Junior att krascha sin bil för att ge stallkamraten Fernando Alonso fördelar.

Stallcheferna Briatore och Symonds straffas hårdare. Flavio Briatore stängs av på livstid och Pat Symonds blir avstängd från F1 i fem år.
krister johannesson

civic vt -91 renovering på g
Toyota Prius -09

i don`t believe in heaven,and i don´t believe in hell
as a place with flames were people are having eternal pain.
i believe in a place i call "beyond"
Aerodynamic
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Been thanked: 1 time

Jag läste detta med och tycker det är helt rätt. Men vad jag undrar är hur mycket Alonso visste och om han fått något straff?
Det enda jag kan tolka är att Alonso fått ett indirekt straff då alla som in inblandade med Briatore inte får ha med FIA motorsport att göra, men är det bara för Alonso att byta manager då han har Briatore som manager eller har han oxå fått livistids förbud från all FIA motorsport?

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
krister"albin"
Bil: civic vt -91
Namn: krister johannesson

ja det kan man undra om Alonso vad inblandad.
jag tror att han visste om det för han har så stort inflytande i Renault.
krister johannesson

civic vt -91 renovering på g
Toyota Prius -09

i don`t believe in heaven,and i don´t believe in hell
as a place with flames were people are having eternal pain.
i believe in a place i call "beyond"
krollan

Han Har nog haft ett litet finger med i spelet oxå,men det kan man inte bevisa...
Tycker att det är bra att de sätter ett sådant hårt straff både på renault och individuellt.
Kristofer Andersson
medlemnr. 557

G4il1
Namn: Nicklas Lövebrant

På radion sa de att FIA ansåg att Alonso var oventande och fick därav inget straff. Däremot är ju Briatore avstängd från allt som har med F1 att göra vilket även inkluderar management för ett antal förare vilket medför att Alonso, Webber, Heikki Kovalainen, Romain Grosjean får leta ny manager
Senast redigerad av G4il1 den 22 september 2009, 14:07, redigerad totalt 1 gånger.
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
ziggy

Hårt straff? Om jag fattar det rätt så är det inga böter med alls? Inga poängavdrag? Inga sportsliga bestraffningar?
Så det enda dom behöver göra är att inte fuska något mer på två år? Dvs, så som man ska göra i sport! Har jag fattat det rätt så är det PINSAMT! Hoppas jag har fel.

McLaren blev t.ex av med alla sina mästerskapspoäng och fick dessutom böta 100 millar för deras fusk/skandal!

Skriver detta med risk för att vara helt ute och cyckla. Har inte läst igenom hela domen.

Edit: Läste igenom lite mer. Det är ett hårt straff för Briatore, ja, men det ska han ha tycker jag. Om det är så att han är inblandad. Sådana personer ska inte ha med sport överhuvudtaget att göra. Men stallet Renault klarade sig jäkligt lindrigt undan! Bedrövligt!
Senast redigerad av ziggy den 22 september 2009, 17:23, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
krollan

Då missuppfattade jag Renault`s dom läste det som att de var avstängda i två år och diskvalifcerade hela denna säsongen.
Kristofer Andersson
medlemnr. 557

Användarvisningsbild
Thomas
Bil: Civic VT
Namn: Thomas Pettersson

<a href="" target="_blank">

En liten video på krashen.
Senast redigerad av Thomas den 22 september 2009, 18:58, redigerad totalt 1 gånger.
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Aerodynamic
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom

Jag håller med om att det är en mild dom. Undrar oxå hur osskyldig Alonso verkligen är.
Tycker oxå att dom skulle bli av med alla poäng från i år.
Sen att dom inte fått någon ekonmisk bestraffning utöver den dåliga publiciteten känns inte så konstigt i denna värld av lågkonjuktur och när FIA vill ha så många stall som möjligt med i F1 och flera stall har pratat att dra sig ur bland annat Renault.

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Skriv svar