Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
måste byta skivor bak på crx vt, men till vad?
-
Frode85
- Bil: Prelude BA4 1990
- Namn: Frode Altink
- Has thanked: 1 time
Tjena
ny här på forumet så ni kanske har sett denna fråga hundra gånger i så fall ber jag om ursäkt. jag försökte söka men det handlade mest om frambromsar och jag fick inte riktigt fram nått vettigt svar.
alltså farbror besiktningen tyckte att mina skivor bak var alldeles för dåliga. kan bara hålla med då dom inte är fräscha någonstans.
fram sitter det större slitsade saker. förre ägaren mumlade nått om rover... MG kanske?
frågan är alltså vad ska jag sätta på för bromsar bak? bilen används på gatan och har egentligen inga problem med att stanna när man vill det.
men att köpa nya skivor som sen aldrig används för dom är för klena i förhållande till fram är det någon bra idé?
samtidigt har jag inga mängder med pengar att slänga på bilen då jag är arbetslös.
så kort: vilka bakbromsskivor ska man handla och vart, mekonomen, honda, etc.?
är det värt att uppgradera till nått värre än original(även ok osv)?
tips på bormsbelägg?
när jag ändå postar är det någon som vet något om denna bil? någon här som ägt den?

fick med dessa stag:

färre ägaren påstod att dessa skulle sitta under bilen. någon annan förslog att dom kanske skulle sitte mellan fjäderbenstornen mot torpeden? sitter redan stag mellan tornen både fram och bak. någon som kan berätta vart dom ska sitta och hur? kanske en bild?
Mvh
ny här på forumet så ni kanske har sett denna fråga hundra gånger i så fall ber jag om ursäkt. jag försökte söka men det handlade mest om frambromsar och jag fick inte riktigt fram nått vettigt svar.
alltså farbror besiktningen tyckte att mina skivor bak var alldeles för dåliga. kan bara hålla med då dom inte är fräscha någonstans.
fram sitter det större slitsade saker. förre ägaren mumlade nått om rover... MG kanske?
frågan är alltså vad ska jag sätta på för bromsar bak? bilen används på gatan och har egentligen inga problem med att stanna när man vill det.
men att köpa nya skivor som sen aldrig används för dom är för klena i förhållande till fram är det någon bra idé?
samtidigt har jag inga mängder med pengar att slänga på bilen då jag är arbetslös.
så kort: vilka bakbromsskivor ska man handla och vart, mekonomen, honda, etc.?
är det värt att uppgradera till nått värre än original(även ok osv)?
tips på bormsbelägg?
när jag ändå postar är det någon som vet något om denna bil? någon här som ägt den?

fick med dessa stag:

färre ägaren påstod att dessa skulle sitta under bilen. någon annan förslog att dom kanske skulle sitte mellan fjäderbenstornen mot torpeden? sitter redan stag mellan tornen både fram och bak. någon som kan berätta vart dom ska sitta och hur? kanske en bild?
Mvh
Senast redigerad av Frode85 den 5 oktober 2009, 21:58, redigerad totalt 1 gånger.
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Honda org är att föredra, med orgbelägg, räcker mer än tillräckligt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
- Xchai
- Bil: Crx vt 32psi
- Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Det duger också från mekonomen...
Jag jag köpte mina honda orginal både skivor och belägg.Som scotte sa det räcker gott och väl.
Sen till dem staget
Det är stagen mellan fjäder tornet fram och bak.Men om du har redan sitter på så kan du kränga iväg dem.
Jag jag köpte mina honda orginal både skivor och belägg.Som scotte sa det räcker gott och väl.
Sen till dem staget
Det är stagen mellan fjäder tornet fram och bak.Men om du har redan sitter på så kan du kränga iväg dem.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
-
Featherweight
- Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
- Namn: Fredrik Jonsson
stagen är lower tie bars, sätts under bilen fram och bak, bildexempel på bak (svarta staget):

Toyota Corona HT Mark II 1970
Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
-
Frode85
dessa stag är kortare än de som sitter mellan tornen. dom är runt 60- 70 cm så dom är till något annat.Xchai skrev:Det duger också från mekonomen...
Sen till dem staget
-
Frode85
ahh där var dom... då var det under dom skulle sittaFeatherweight skrev:stagen är lower tie bars, sätts under bilen fram och bak, bildexempel på bak (svarta staget):
använder man original bultarna till dom eller behöver man andra?
vad fyller dom för funktion?
nått man ska tänka på när man monterar dessa?
- Xchai
- Bil: Crx vt 32psi
- Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Opps jag tittade nu noga på bilden,den hade ju bara ett hål..ja det är inte till fjärder tornet då.
kolla om den passa där under bilen,titta på bilden fredrik la upp så vet du.
kolla om den passa där under bilen,titta på bilden fredrik la upp så vet du.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
-
PhR34k

- Bil: Honda Civic Type R
- Namn: Rustem Cures
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Är inte det foxxies gammla crx de där?
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
-
Oliwer.Garant
- Bil: Del Sol
- Namn: Oliwer Pesonen
Det där är fjãderbensstag, sitter mellan dämpartornen, om du pillar lite på dom så märker du att dom går att skruva ut i varje ände så att dom blir längre.... mvh oliwer
/Oliwer Pesonen Garant Treborn
Del Sol Projektbil.
Yamaha XJ 550 82 café
Del Sol Projektbil.
Yamaha XJ 550 82 café
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Stagen är till nedre bak/fram mellan inre länkarmsfästena.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
Oliwer.Garant
- Bil: Del Sol
- Namn: Oliwer Pesonen
ja det är ju faktist korrekt.M Scotte skrev:Stagen är till nedre bak/fram mellan inre länkarmsfästena.
Mvh. Oliwer
/Oliwer Pesonen Garant Treborn
Del Sol Projektbil.
Yamaha XJ 550 82 café
Del Sol Projektbil.
Yamaha XJ 550 82 café
-
Frode85
PMade dig ang bromsar!Welen XLR8 Performance skrev:Bak är skivorna inte i närheten till samma belastning som fram och det är inte speciellt noga med vad det är för skivor bak.. Du har 15% på ebc´s sortiment hos XLR8 Performance.. EBC har borrade och slitzade till bra priser bla..
har en fråga till: bensintank till CRX? vart hittar man det? ska man leta på skroten efter begagnat (kanske inte så kul med tanke på att dom säkert också börjat rosta vid det här laget) eller går det att få tag på ny till vettigt pris? är lite bråttom då tanken är i "pissigt" skick!
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Been thanked: 1 time
Får man fråga vad du kommer använda bilen till?
Kommer du köra enbart gata eller kommer du köra en del bana med bilen?
Tänker på bromsarna
Mvh, Per
Tänker på bromsarna
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
-
Frode85
än så länge håller jag mig till gatan. har inte riktigt ekomomi för sånt nu, men man vet ju aldrig.Aerodynamic skrev:Får man fråga vad du kommer använda bilen till?
Tänker på bromsarna
Mvh, Per
HejFrode85 skrev:
Jag har exakt likadana stag på min CRX VT.
- Den som är spikrak sätter du där bak nertill mellan dem nedre länkarmarna och använder originalbultarna.
- Den som är böjd sätter du mellan dem främre nedre länkarmarna.
---> Tänk på att den kommer att bygga ganska mycket neråt och stjäl markfrigång. Så du får vinkla den uppåt/bakåt så långt det går utan att det tar i.
---> Helst skippa den tills du börjar köra lite bana och kommer på att du behöver styva upp bilen nertill.
Bromsarna bak duger med eftermarknads EBC/Brembo med enklare klossar som inte bettar för bra.
Jag kör med originalskivor och med Biltemas klossar bak, just för att jag vill inte ha så mycket bromsverkan där.
Bensintank fixar du bäst på Rosenholtz.
Han har precis tagit hem en ny bensintank till min CRX VT för ca 1300:-
Då medföljde packningar till pump och nivåmätararmatur.
Man får dra på med Hammarlack och underredsmassa så blir det som org.
Lycka till med bilen!
Mvh Benci_Hovanyi
-
Frode85
tackar för ett riktigt ordentligt svar!benci skrev:Hej
Jag har exakt likadana stag på min CRX VT.
- Den som är spikrak sätter du där bak nertill mellan dem nedre länkarmarna och använder originalbultarna.
- Den som är böjd sätter du mellan dem främre nedre länkarmarna.
---> Tänk på att den kommer att bygga ganska mycket neråt och stjäl markfrigång. Så du får vinkla den uppåt/bakåt så långt det går utan att det tar i.
---> Helst skippa den tills du börjar köra lite bana och kommer på att du behöver styva upp bilen nertill.
Bromsarna bak duger med eftermarknads EBC/Brembo med enklare klossar som inte bettar för bra.
Jag kör med originalskivor och med Biltemas klossar bak, just för att jag vill inte ha så mycket bromsverkan där.
Bensintank fixar du bäst på Rosenholtz.
Han har precis tagit hem en ny bensintank till min CRX VT för ca 1300:-
Då medföljde packningar till pump och nivåmätararmatur.
Man får dra på med Hammarlack och underredsmassa så blir det som org.
Lycka till med bilen!
den främre sitter den också med original bultarna?
har ganska hög markfrigång så det är nog inga jätte problem att montera den... men vi får se. ska ha någonstans att hissa upp den på först.
slänger med en annan fråga:är så kass på alla fina uttryck vad det gäller hjulinställningar men framhjulen lutar inåt på min bil ser jätte "rejsigt" ut men det äter upp mina däck. går detta att fixa med en vanlig hjulinställning om bilen är sänkt eller måste man köpa eftermarknadsstag för att få en vettig vinkel på dem?
så menar du att det egentilgen är dumt att sätta på bättre bromsar bak?
har mailat Rosenholtz nu
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->den främre sitter den också med original bultarna?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->- Ja
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->så menar du att det egentilgen är dumt att sätta på bättre bromsar bak?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->- Ja
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->... har ganska hög markfrigång ... ... går detta att fixa med en vanlig hjulinställning om bilen är sänkt<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->- Hur har du det egentligen ? Högt eller lågt?
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->... framhjulen lutar inåt på min bil ser jätte "rejsigt" ut men det äter upp mina däck.
... måste man köpa eftermarknadsstag för att få en vettig vinkel på dem?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->- När man sänker bilen så ökar den negativa cambern på våra bilar. Mao hjulen lutar inåt.
- Vill du "räta" ut hjulen och bibehålla sänkningen behöver du en eftermarknads "camberkit".
- Men det är inte cambern som "äter" upp dina däck utan en "felaktig toe"-inställning.
Toe vinkeln ställs med styrstaget och det skall vara 0-grader, görs på din närmaste däckvekstad.
Då kommer inte däcken att ätas upp trots att du har lite negativ camber.
Många i klubben hävdar att man skall ha toe-ut för att vara snabb i konbana, andra vill ha toe-in för att ha en stabil bil.
Jag kör med toe=0 för att skona framdäcken med tanke på mina -3,75 graders camber och det fungerar fint på gata och bana.
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->så menar du att det egentilgen är dumt att sätta på bättre bromsar bak?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->- Ja
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->... har ganska hög markfrigång ... ... går detta att fixa med en vanlig hjulinställning om bilen är sänkt<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->- Hur har du det egentligen ? Högt eller lågt?
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->... framhjulen lutar inåt på min bil ser jätte "rejsigt" ut men det äter upp mina däck.
... måste man köpa eftermarknadsstag för att få en vettig vinkel på dem?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->- När man sänker bilen så ökar den negativa cambern på våra bilar. Mao hjulen lutar inåt.
- Vill du "räta" ut hjulen och bibehålla sänkningen behöver du en eftermarknads "camberkit".
- Men det är inte cambern som "äter" upp dina däck utan en "felaktig toe"-inställning.
Toe vinkeln ställs med styrstaget och det skall vara 0-grader, görs på din närmaste däckvekstad.
Många i klubben hävdar att man skall ha toe-ut för att vara snabb i konbana, andra vill ha toe-in för att ha en stabil bil.
Jag kör med toe=0 för att skona framdäcken med tanke på mina -3,75 graders camber och det fungerar fint på gata och bana.
Senast redigerad av benci den 6 oktober 2009, 09:34, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Benci_Hovanyi
-
Frode85
- Jabenci skrev:<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->den främre sitter den också med original bultarna?
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
haha bilen är alltså sänkt och visst är den låg men då jag inte lyckats skrapa i något än och bilen inte hade några problem att ta sig upp på besiktningsrampen skulle jag vilja påstå att den är rätt hög ändå... typ som en suv
då ska jag försöka få till toe = 0
fick nu detta svar från rosenholtz:
Hej
Visst har vi fixat en tank till Benci
men den är inte till din bil enl alla tabeller.
Så mitt tips är att du kontaktar Benci, och får det
bekräftat att allt funkade.
Lev tid ca 2 dagar tank kostar 1395:- inkl moms
+ frakt
Honda Hälsningar
Christer Rosenholtz
så jag misstänker att allt stämde fin fint för din del? om det gjorde det ska jag slänga iväg en beställning snarast!
Nej, jag har inte monterat tanken än, så jag är inte säker till 100% på att den passar "bolt on"Frode85 skrev:så jag misstänker att allt stämde fin fint för din del? om det gjorde det ska jag slänga iväg en beställning snarast!
Har jämfört tankarna visuellt, mätt uppp storleken och jämfört anslutningarna så att det ser ut att passa till 99.5%.
Så det är upp till dig om du vill chansa och eventuellt behöva "modda" tank eller underrede på bilen.
Det är därför Rosenholtz inte kan/får säga att det kommer att passa "bolt on".
Mvh Benci_Hovanyi
-
Frode85
Nej, jag har inte monterat tanken än, så jag är inte säker till 100% på att den passar "bolt on"benci skrev:<!--quoteo(post=567126:date=6 Oct 2009, 13:14:24:name=Frode85)--><div class='quotetop'>QUOTE(Frode85 @ 6 Oct 2009, 13:14:24) <a href="index.php?act=findpost&pid=567126"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->så jag misstänker att allt stämde fin fint för din del? om det gjorde det ska jag slänga iväg en beställning snarast!
Har jämfört tankarna visuellt, mätt uppp storleken och jämfört anslutningarna så att det ser ut att passa till 99.5%.
Så det är upp till dig om du vill chansa och eventuellt behöva "modda" tank eller underrede på bilen.
Det är därför Rosenholtz inte kan/får säga att det kommer att passa "bolt on".
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
okej vi chansar och hoppas på det bästa!
-
Frode85
Jag har nu monterat tanken och den passade fint! hålet för soppanivåmätaren var lite trångt men efter lite våld, vilja och vaselin satt även den på plats! kunde inte se något som var olika på tankarna. mer än som sagt att ett håll var lite tajt. så jag kan starkt rekomendera att beställa en sån tank från Rosenholtz. man får säga till att det är en sån som Benci köpte. kostade 1500 med frakt istället för ca 5000:-
Tack så mycket Benci för tipset!
Tack så mycket Benci för tipset!
-
Darkburrow
- Bil: Fiat Punto
- Namn: Kenny Berglund
Kapar gammal tråd, jag sökte på reg.nr men får upp en helt annan bil, har min gamla CRXa gått i graven? :'(
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
Verkar som det. Innan de nya reg nr systemet kom så va bilen väl skrotad i papperna går det rätt fort tills nr återanvändes.
Kul historia.
Mor o far hade en 244GL, EBX376
Såldes 1995 till Malmö
2004, jag står på byggmax i Halmstad, framför mig står det ett släp, EBX376. Så volvon skrotad, och nya reg nr på ett släp och han som äger det bor 1 mil från mina föräldrar.
Kul historia.
Mor o far hade en 244GL, EBX376
Såldes 1995 till Malmö
2004, jag står på byggmax i Halmstad, framför mig står det ett släp, EBX376. Så volvon skrotad, och nya reg nr på ett släp och han som äger det bor 1 mil från mina föräldrar.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming