12 dagar kvar sen kommer nya coilovers från BC Racing till Accorden, vissa tycker det är overkill om man bara ska åka runt på våra vanliga vägar men enligt mig ett bättre alternativ än att bara sänka bilen, måste ända ha nya dämpare så det blev inte SÅ stor prisskillnad...
Efter man har satt på dom har jag hört att man bör göra en fyrpunktsinvägning av bilen och därefter justera hårdheten dämparna. Tänkte sänka 45-50mm bak och 40mm fram. Har någon erfarehet av coilovers på en accord 2.0 från 94 för det första? Och huvudfrågan är väl egentligen vet någon vart man kan göra detta? Gärna runt Örebro men kan flytta mig en 20 mil åt alla håll. Får väl gör hjulinställning här dock innan jag kör någonstans...sen är det jävligt tvetydigt vad SBP kommer säga, ska ju bara sänka den "lagom" och vad gäller styvheten på dämpningen tänkte jag sätta den på steg 25/30 för att behålla så mycket komfort som möjligt...vad tror ni om allt detta mina mina fellow honda-fantaster?
Fyrpunkts invägning är lite overkill om du inte ska åka bana. Ställ höjden så du får den jämn mellan höger vänster, fram och bak. Detta kan göras med måttband och plan yta. Du kan labba som du vill med hårdhetsinställningen efterhand.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Eisenhut skrev:Jag skulle nästan vilja påstå att det är bortkastade pengar om du inte ska tävla med bilen.
Jag förstår vad du menar men om det blir fel på inställningarna så väghållningen blir helt bajsnödig så lägger jag gärna dom extra pengarna på att få en bra inställning. Men jag är inte så hemma på området så om ni tror att det räcker med att efter montering ställa in höjden symmetriskt runt om så gärna för mig...kostar ju en slant dedär...vad ska man isf har för inställning på dämparna gällande vikt-ratio på bilen? Lär väl bli hårdare där den är tyngre och vice versa? Samt hur får man ett bra samspel mellan hårdheten utan att mäta? Bara sätta samma hårdhet runt om eller?
Jag tror att det är väl investerade pengar med en cornerweight tillsammans med 4-hjulinställningen, lär göra under för väghållningen. Grejen är att du måste ställa in hjulvinklarna samtidigt som du ställer in höjden, annars är cornervägningen respektive 4-hjulsinställningen bortkastad.
Jag tror att SMR tar runt 5000:- för både hjulinställning och cornerweight. Då ställer dom in allt och du behöver inte bekymra dig.
Asse skrev:Jag tror att det är väl investerade pengar med en cornerweight tillsammans med 4-hjulinställningen, lär göra under för väghållningen. Grejen är att du måste ställa in hjulvinklarna samtidigt som du ställer in höjden, annars är cornervägningen respektive 4-hjulsinställningen bortkastad.
Jag tror att SMR tar runt 5000:- för både hjulinställning och cornerweight. Då ställer dom in allt och du behöver inte bekymra dig.
Okej, känns som att den även blir säkrare att köra om den är bra inställd och sånt ska man ju inte tumma på. Vart finns smr btw?vet du om dom kan montera coilovers också?
SMR finns i Åkersberga, Stockholm och dom kan montera coilovers. Dom är dock rätt så duktig på att ta betalt så kolla gärna in andra alternativ om du inte har ett riktigt gödslat lönekuvert
Mordiiax skrev:SMR finns i Åkersberga, Stockholm och dom kan montera coilovers. Dom är dock rätt så duktig på att ta betalt så kolla gärna in andra alternativ om du inte har ett riktigt gödslat lönekuvert
Då blir det en bit att åka, och jag antar att det tar en stund så det blir väl att stanna kvar också Så tjockt är inte kuvertet direkt...vad tror ni montering och inställning kan kosta?Hörde nåt om 8000 bara för inställningarna, minst! Kan det vara så?
12 dagar kvar sen kommer nya coilovers från BC Racing till Accorden, vissa tycker det är overkill om man bara ska åka runt på våra vanliga vägar men enligt mig ett bättre alternativ än att bara sänka bilen, måste ända ha nya dämpare så det blev inte SÅ stor prisskillnad...
Efter man har satt på dom har jag hört att man bör göra en fyrpunktsinvägning av bilen och därefter justera hårdheten dämparna. Tänkte sänka 45-50mm bak och 40mm fram. Har någon erfarehet av coilovers på en accord 2.0 från 94 för det första? Och huvudfrågan är väl egentligen vet någon vart man kan göra detta? Gärna runt Örebro men kan flytta mig en 20 mil åt alla håll. Får väl gör hjulinställning här dock innan jag kör någonstans...sen är det jävligt tvetydigt vad SBP kommer säga, ska ju bara sänka den "lagom" och vad gäller styvheten på dämpningen tänkte jag sätta den på steg 25/30 för att behålla så mycket komfort som möjligt...vad tror ni om allt detta mina mina fellow honda-fantaster?
Ville bara tillägga att efter jag pratat med SBP säger dom att "Det är okej vid besiktning" och då syftar dom på coilovers. Good stuff
and1 skrev:så länge fjädern inte "sitter löss" så bryr dem sig inte
Och det kommer den ju inte göra så...SWEET Nu är bilen inne för montering av slutljuddämpare, hoppas det inte blir för mycket bara, dubbla fyrkantiga 3" utblås...kan bli på gränsen, återkommer med svar