HildingS skrev:Vad gäller bas, så brukar jag säga att sattsa mer på förstärkaren än på basen. Ingen idé o köpa en 3000kr bas på 500W RMS och sedan driva den med en "billig" 100W RMS förstärkare, som kanske inte ens ger ut så mycket.
Så köp dej först en ordentlig förstärkare och sedan matcha med en bas i lagom prisklass

(Men såklart inte det billigaste Rusta grejjerna).
Det gör inget att ha mera effekt i förstärkaren än vad högtalarna klarar av, det går att förstöra alla högtalare med vilken förstärkare som helst. Ingen skillnad om den ger mindre effekt än vad högtalarna "klara av"
och JAA dämpmattor!
..bara lite tankar..
Tack för ditt svar, som sagt jag är helt ny inom detta område :unsure:
Jag har vart in på brl och tittat lite, eftersom jag ska byta ut huvudenheten också så hitta jag ett paket med ett par 6x9:or och dörrhögtalare som verkade bra; Pioneer DEH-P4100SD och Rockford Fosgate Prime R1693.
vet dock ej vad jag har för högtalare i dörrarna och i hatthyllan! vet du hur man får rede på det. Jag har en accord 2.0 ls -00.
Sen tittade jag på baspaket och då hittade jag en gasbas 12" med ett slutsteg på "2x55W RMS 4ohm, 2x100W RMS 2ohm, 1x200W RMS 4ohm bryggkopplat"
Nå ivf klarar detta slutsteg att driva allt eller är det bara skit?
Kom gärna med förslag vad man kan plocka ihop för en ca 5-6 tusen! då räknar jag ej med kablar, dämpmattor eventuellt andra smågrejer!
Tack på förhand!