Asse skrev:S2S2 låter ju ritkigt intressant, tack för inputsen. Men att höja varvstoppet till ca 8200-8300 på bana är det verkligen säkert med ett osleevat K24A1 block?
En sak jag glömde är ju att det sitter redan ITR DC5 kammar i motorn, och det var dom som gav 249whp@8000rpm.
Så det kanske inte blir någon jätteökning, men 15-20whp med en bra mapp och 3" avgas borde jag väl kunna få?
Det borde räcka för att hålla undan för kompressor EG´s på rakorna

du kör väl me smidda stakar lr? isåfall finns d inget o oroa sej för längre. många som har liknande grejer som du varvar över 9000 varv utan problem.
och snälla folk, kom inte o säg att d e lugnt bara för att d e på strippen. de jag snackar om varvar ut fler växlar på strippen på ett år än va ni banrävar gör under den härliga men korta svenska sommaren på bana.
visst sliter d mer ju mer man varvar men bra o tänka på e att en smidd motor har inte ens en tiondels lång livslängd som en org motor. så passa på o njut så länge du har chansen;)
kolvringar eller sleeves e inte d man ska oroa sej för. d e själva kolvarna som slits fortare än nåt annat.
som sagt steg2 räcker inte till i en k24. de e inte byggda för d.
och din toppeffekt ligger inte på 8000 varv

inte ens me steg 3 kammar kan du komma till 8000.
jag vet att du har d på papper men den diskussionen vill jag inte gå in på.
idag har du toppeffekt vid 7200-7300 kanske, me steg2 kammar kommer du hamna vid 7400-7500 och steg3 7600-7700.
så även om du behåller ditt supersafe varvstopp så kan du ändå få ut toppeffekt och lite till ur steg3 kammar. men jag hade varvat iaf 500 varv till efter effekttoppen.
man ska alltid köpa lite större grejer än va man behöver just då ifall man behöver växa ut nån gång dvs när du vågar använda grejerna till d de e byggda för.