Min nya VTI MB6
- Robban32
- Bil: Civic EK3 -99
- Namn: Robert Nilsson
Tjenare.
Äntligen kanske jag är tillbaka i Honda träsket på riktigt. Jag har iofs. redan en Honda, men den kommer ta lite tid innan den blir färdig.
Jag funderar på att skaffa en Civic 1.8 VTI med MB6 karossen som vardagsbil och vill veta vilka delar passar på denna kaross? Jag tänker på fälgar, fjäderben och massa andra roliga options.
Ös på med tips!
Äntligen kanske jag är tillbaka i Honda träsket på riktigt. Jag har iofs. redan en Honda, men den kommer ta lite tid innan den blir färdig.
Jag funderar på att skaffa en Civic 1.8 VTI med MB6 karossen som vardagsbil och vill veta vilka delar passar på denna kaross? Jag tänker på fälgar, fjäderben och massa andra roliga options.
Ös på med tips!
Senast redigerad av Robban32 den 16 november 2009, 17:46, redigerad totalt 1 gånger.
Robert Nilsson #233
- \/ision
- Bil: Honda Civic Vti EK4 Night Rider
- Namn: Calle Berletin
finns inte så mycket roligt till den. köp en civic ek4 istället , mycket bil för pengarna och MASSA eftermarknads delar
Calle Berletin -Kalmar
#Honda Civic Vti EK4 Night Rider-00 -------SÅLD
#Honda Jazz-02
SuperStage 1.28
Innehavare av snabbaste tiden i Sverige på Lunda banan med fwd bil
sug på den Benci ;) och lycka till iår!
#Honda Civic Vti EK4 Night Rider-00 -------SÅLD
#Honda Jazz-02
SuperStage 1.28
Innehavare av snabbaste tiden i Sverige på Lunda banan med fwd bil
sug på den Benci ;) och lycka till iår!
- Chrille79

- Bil: CH1
- Namn: Christian Roskjaer
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 24 times
Har haft en mc2. Aerodecken. Finns nada. Finns lite i England och Tyskland men annars tunt. Men grym bil förövrigt.
Kolla med wissen har har nog rätt bra koll på MB6 och vilka delar som passar.
Kolla med wissen har har nog rätt bra koll på MB6 och vilka delar som passar.
Gammal räv...
-
Lars P

- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
- Kontakt:
Som sagt inte mycket att göra med en sån, men coilovers från EG/EK passar och fälgar är inga problem 4x114,3 i bultmönster.
Men förutom det är de helt dött
Men förutom det är de helt dött
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
- oskar

- Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
- Namn: Oskar Johansson
- Has thanked: 145 times
- Been thanked: 54 times
Motorn finns hur mycket som helst till.
Det beror på vad du är ute efter för godis?
Jag har H&R coliovers från en MB6 på min MC2.
Bromsarna är ju 282mm så dom duger gott.
mvh oskar
Det beror på vad du är ute efter för godis?
Jag har H&R coliovers från en MB6 på min MC2.
Bromsarna är ju 282mm så dom duger gott.
mvh oskar
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
- Robban32
YES!!!
Idag blev det affär så nu är jag en stolt ägare till en VTI MB6 med 35000mil!!!!! :blink: på mätaren. Motor och bil går som en klocka ändå
Fast något galet är det, tycker inte att det finns den kraften som skall finnas i motorn. Det känns som att det är stopp någonstans, kanske i avgasröret?
Jaja, det ska nog gå att få fart på den så smånigom. Det kommer att ta sin tid då jag har dåligt med pengar just nu.
Ventiltätningarna ska bytas iallafall då den ryker blått som fan när den stått still ett tag. Sen blir det nytt hjullager vänster fram då det maler som satan från det hjulet.
Måste kolla abs'en också eftersom lampan lyser. Förhoppningsvis är det bara en givare som är kass. Ska koppla upp bilen på jobb så får vi se.
Ventilspel ska kollas och kamrem bytas inom det närmsta.
Tyvärr finns det lite rost på höger skärmkant bak så detta måste också fixas så att det inte sprider sig mer.
Anledningen till att jag köpte bilen fast den har rullat så mycket är för att de flesta milen är endast motorvägskörning. Bilen har pendlat till utlandet i många år.
Det sliter ju inte speciellt mycket med enbart motorvägskörning.
Bilder kommer senare ikväll!
Idag blev det affär så nu är jag en stolt ägare till en VTI MB6 med 35000mil!!!!! :blink: på mätaren. Motor och bil går som en klocka ändå
Fast något galet är det, tycker inte att det finns den kraften som skall finnas i motorn. Det känns som att det är stopp någonstans, kanske i avgasröret?
Jaja, det ska nog gå att få fart på den så smånigom. Det kommer att ta sin tid då jag har dåligt med pengar just nu.
Ventiltätningarna ska bytas iallafall då den ryker blått som fan när den stått still ett tag. Sen blir det nytt hjullager vänster fram då det maler som satan från det hjulet.
Måste kolla abs'en också eftersom lampan lyser. Förhoppningsvis är det bara en givare som är kass. Ska koppla upp bilen på jobb så får vi se.
Ventilspel ska kollas och kamrem bytas inom det närmsta.
Tyvärr finns det lite rost på höger skärmkant bak så detta måste också fixas så att det inte sprider sig mer.
Anledningen till att jag köpte bilen fast den har rullat så mycket är för att de flesta milen är endast motorvägskörning. Bilen har pendlat till utlandet i många år.
Det sliter ju inte speciellt mycket med enbart motorvägskörning.
Bilder kommer senare ikväll!
Senast redigerad av Robban32 den 16 november 2009, 17:57, redigerad totalt 1 gånger.
Robert Nilsson #233
-
Lars P

- Kontakt:
När upplever du VTEC övergång på din?
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
-
Lars P

- Kontakt:
Jag trodde också att min VTEC gick in vid ca6k, men tydligen är det fel, vid 4500 kommer den in.
Tror Oskar och jag snacka om det rätt länge, det enda vi kom fram till är att vid 6000 öppnas butterfly spjällen i insuget
Tror Oskar och jag snacka om det rätt länge, det enda vi kom fram till är att vid 6000 öppnas butterfly spjällen i insuget
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
-
Clabbe
- Bil: RD9
- Namn: Клабе Бюрстром
- Been thanked: 1 time
Robban26 har blivit Robban32 
Ok.. Probbet du har, eller det som jag upptäckte när jag hade min MC2a är det förbannade dubbelkammars insuget.
Byt den så kommer du märka av VTEC bättre både känsla och ljud.
Som LarsP säger så går VTEC in vid 4500 men hörs inte förrens spjället slår om till korta runners vid ca 6k.
Annars kan du alltid kolla så inte katten har börjat säcka ihop.
Bultcirkel e 114.3x4
Fjäderbenstag fram är Civic 92-95 (du får dra det lite mot dig men det passar)
Fjäderbenstag bak är Civic 88-00
Vad det gäller motorn ska du kolla efter Integra GSR (B18C1) delar som e bolt-on.
Ok.. Probbet du har, eller det som jag upptäckte när jag hade min MC2a är det förbannade dubbelkammars insuget.
Byt den så kommer du märka av VTEC bättre både känsla och ljud.
Som LarsP säger så går VTEC in vid 4500 men hörs inte förrens spjället slår om till korta runners vid ca 6k.
Annars kan du alltid kolla så inte katten har börjat säcka ihop.
Bultcirkel e 114.3x4
Fjäderbenstag fram är Civic 92-95 (du får dra det lite mot dig men det passar)
Fjäderbenstag bak är Civic 88-00
Vad det gäller motorn ska du kolla efter Integra GSR (B18C1) delar som e bolt-on.
Благодаря мутра!
- Robban32
Japp, 6år går förbannat fort 
Jag har tänkt byta ut insuget till ett Skunk2 eller Edelbrock, men toppen ska först renoveras.
Jag gav inte mycket alls för bilen. Bytade in en gammal Ford Fiesta som var värd ca: 2000:- och prutade gansk bra. Fick ge 18000:- emellan. Det tycker jag är ett riktigt bra pris för denna bilen.
Har hittat Recaro stolar och H&R coilovers till den idag.
Jag har tänkt byta ut insuget till ett Skunk2 eller Edelbrock, men toppen ska först renoveras.
Jag gav inte mycket alls för bilen. Bytade in en gammal Ford Fiesta som var värd ca: 2000:- och prutade gansk bra. Fick ge 18000:- emellan. Det tycker jag är ett riktigt bra pris för denna bilen.
Har hittat Recaro stolar och H&R coilovers till den idag.
Robert Nilsson #233
-
sk8micke
- Bil: prelude bb6
- Namn: Micke svensson
- Been thanked: 2 times
såg denna bil hos honda här i hbg för några månader sen i våras har ja för mig d va!då hade dom den på service för avgasvärdena va dåliga å den va slö!snackade me en kille i verkstaden där! kanske d fortf e det som e fel på den!
Kör: Prelude bb6 stance/track/vip style
www.garaget.org/sk8micke
kört: typ dom flesta hondor 87-02 :lol:
www.garaget.org/sk8micke
kört: typ dom flesta hondor 87-02 :lol:
Kolla igenom dom normala servicepunkterna såsom luftfilter å soppafilter. Det kan även vara läge att kolla fördelare/tändinställning och så att kammarna står rätt.
Sen är ju inte 1.8VTi nånn direkt räcermaskin, 169hästar är ju inga mängder på en såpass tung bil...
Sen är ju inte 1.8VTi nånn direkt räcermaskin, 169hästar är ju inga mängder på en såpass tung bil...
Kristian, Hondalös.
-
Lars P

- Kontakt:
Komptesta skadar ju inte
Jag hade inte renoverat toppen jag hade köpt en i bra skick från B16 och lagt över kammarna bara, tror micke16v har en
Då slipper du också det tveksamma insuget
Min plan när jag hade min var att montera B18c6 kammar och ett bra grenrör, insuget läste jag mycket om men fick ingen direkt klarhet i om det är bra eller skit
Malkom fick bra effekt med bara simpla boltons 201hk om jag inte minns fel
Jag hade inte renoverat toppen jag hade köpt en i bra skick från B16 och lagt över kammarna bara, tror micke16v har en
Då slipper du också det tveksamma insuget
Min plan när jag hade min var att montera B18c6 kammar och ett bra grenrör, insuget läste jag mycket om men fick ingen direkt klarhet i om det är bra eller skit
Malkom fick bra effekt med bara simpla boltons 201hk om jag inte minns fel
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Jag hade båhållt insuget om det är en brukis.
Tyvärr robban så är det nog ringarna som är slut, betydligt vanligare än ventiltätningarna.
Byt inte topp till B16, då tappar du effekt/komp, den toppen du har är enligt mig bättre än B16 för moderat trimning, samt överladdning.
Tyvärr robban så är det nog ringarna som är slut, betydligt vanligare än ventiltätningarna.
Byt inte topp till B16, då tappar du effekt/komp, den toppen du har är enligt mig bättre än B16 för moderat trimning, samt överladdning.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
- Robban32
Tackar för era tips. Nä, toppen behåller jag. Finns Skunk2 insug som passar denna också.
Kristian - Jag vet att det inte är någon räcer, men bättre ska den gå än vad den gör nu. Man märker att den vill men inte presterar.
Förmodligen har jag hittat anledningen till det också. Tändstiften är tvärslut! Det satt inte heller någon skruv till låsningen av rotorn på fördelaren vilket gjorde att den glappade. Nya tändstift skall inhandlas imorgon och förhoppningsvis hjälper detta.
Scotte - Varför jag tror att det är ventiltätningarna beror på att den endast ryker när man startar bilen efter att den stått stilla. Hade ringarna varit slut så skulle den ryka även när jag kör vid gaspådrag. Det spelar iofs. ingen roll, är ringarna slut så har jag en anledning till att riva motorn och sätta i lite vassare kolvar
Kristian - Jag vet att det inte är någon räcer, men bättre ska den gå än vad den gör nu. Man märker att den vill men inte presterar.
Förmodligen har jag hittat anledningen till det också. Tändstiften är tvärslut! Det satt inte heller någon skruv till låsningen av rotorn på fördelaren vilket gjorde att den glappade. Nya tändstift skall inhandlas imorgon och förhoppningsvis hjälper detta.
Scotte - Varför jag tror att det är ventiltätningarna beror på att den endast ryker när man startar bilen efter att den stått stilla. Hade ringarna varit slut så skulle den ryka även när jag kör vid gaspådrag. Det spelar iofs. ingen roll, är ringarna slut så har jag en anledning till att riva motorn och sätta i lite vassare kolvar
Robert Nilsson #233
- Robban32
Idag blev det köp av H&R coilovers :prop: Hittade ett kit på Thomassons bilskrot i Hbg för en billig peng! Tack JG för det
Så nu ska den slammas!! :blink:
Hittade även 2st fina Recaro stolar från en EVO III på Evoklubbens forum för 800:-!!!! Riktigt bra pris tycker jag.
Sen har det bivit lite andra prylar, bromsskivor, tändstift, rotor och fördelarlock, torkarblad, hjullager. Så förhoppningsvis kommer bilen rulla igenom besiktningen utan problem.
Så nu ska den slammas!! :blink:
Hittade även 2st fina Recaro stolar från en EVO III på Evoklubbens forum för 800:-!!!! Riktigt bra pris tycker jag.
Sen har det bivit lite andra prylar, bromsskivor, tändstift, rotor och fördelarlock, torkarblad, hjullager. Så förhoppningsvis kommer bilen rulla igenom besiktningen utan problem.
Senast redigerad av Robban32 den 25 november 2009, 23:49, redigerad totalt 1 gånger.
Robert Nilsson #233
- Robban32
Det har hänt lite med bilen sen sist. H&R coilovers har monterats utan större problem. Några bultar satt som berget och den nedre till stötdämparen gick av men det är inte så konstigt då dom förmodligen aldrig varit lossade.
Har även bytat diverse service delar och monterat den ena Recaro stolen. Börjar gilla denna bilen riktigt mycket! Skitrolig att köra. Jag har verkligen saknat Honda.
Idag körde jag förbi Bilprovningen och provmätte avgasvärdena. Till min stora förvåning var dom riktigt bra. Långt under gränsvärdena
Nu ska olja och oljefilter också bytas och sen ska det bokas tid för besiktning.
Har även bytat diverse service delar och monterat den ena Recaro stolen. Börjar gilla denna bilen riktigt mycket! Skitrolig att köra. Jag har verkligen saknat Honda.
Idag körde jag förbi Bilprovningen och provmätte avgasvärdena. Till min stora förvåning var dom riktigt bra. Långt under gränsvärdena
Nu ska olja och oljefilter också bytas och sen ska det bokas tid för besiktning.
Robert Nilsson #233