Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Camberbultar, inställning
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Jag har hittat några trådar med liknande titel men har inte fått svar på min fråga via dom.
Jag kommer att göra en hjulinställning om några veckor och vill då ha tips på värden.
Jag har Tein fjädrar som sänkt en hel del. S-tech fjädrar.
Camberbultar köper jag innan för att kunna ställa ordentligt i fram.
Jag kör på Originaldäcken alltså Bridgestone Potenza RE050A. Jag har inte för syfte att ha en bansetup och vill inte slita mer på däcken utan ha en bra setup som funkar till vardags och bus. Är det bara att de kör på standardvärdena eller ska man ändra på något? Har ni tips så berätta gärna.
Däckspecialen i västberga ska få göra detta då de verkar riktigt bra och rekommenderade samt trevliga
Jag kommer att göra en hjulinställning om några veckor och vill då ha tips på värden.
Jag har Tein fjädrar som sänkt en hel del. S-tech fjädrar.
Camberbultar köper jag innan för att kunna ställa ordentligt i fram.
Jag kör på Originaldäcken alltså Bridgestone Potenza RE050A. Jag har inte för syfte att ha en bansetup och vill inte slita mer på däcken utan ha en bra setup som funkar till vardags och bus. Är det bara att de kör på standardvärdena eller ska man ändra på något? Har ni tips så berätta gärna.
Däckspecialen i västberga ska få göra detta då de verkar riktigt bra och rekommenderade samt trevliga
Senast redigerad av Yobaman den 21 mars 2010, 03:04, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
-
Little Elk
- Namn: Fredrik Edin
Jag skulle rekommendera TWS däckservice i Nacka då Nelzon som driver det vet mycket om hjulvinklar och bankörning men även gör vanliga bilar med. Tror nog han gör fler ban setups än vanliga gat setups. Men ska du bara köra gata så ska du inte ha så mycket camber. En (1) grad kanske vore något?
Jag har själv 3.2 då det inte gick mer med min setup och mina däck är nog mer slitna på yttre sidan än inre men det söger nog mer om hur jag kör när jag kör (och det är inte till och från jobbet, gymmet eller liknande direkt...
).
Jag har själv 3.2 då det inte gick mer med min setup och mina däck är nog mer slitna på yttre sidan än inre men det söger nog mer om hur jag kör när jag kör (och det är inte till och från jobbet, gymmet eller liknande direkt...
Ordförande
Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Runt 2 grader camber fram, 0 i toe, bak kan du köra runt 1mm toe in för att den ska styra in lite bättre. En snäll men rolig setup.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
-
christer_carlsson
- Bil: Accord Type-S
- Namn: Christer Carlsson
Jag gillar fyrhjulsinställning, så se till att få en sådan.
Sedan tycker jag de där camberbultarna är felkonstruerade...men de funkar faktiskt hyffsat, jag kan iallafall inte rekommendera att sätta två på varje sida. Nöj dig med en, då kan du få en camber på cirkus 2,2 vilket räcker. Är säkert lite olika, men ungefär.
Jag körde ca 1,6 grader runt om och med min setup blev den grymt stabil och fin, understyrde lite på bana men riktigt nice på vanlig väg. Då hade jag jdm krängaren bak med spoons fjädrar.
Du har väl camberstag bak också hoppas jag?
(RE040 var originaldäcken på ctr då)
Sedan tycker jag de där camberbultarna är felkonstruerade...men de funkar faktiskt hyffsat, jag kan iallafall inte rekommendera att sätta två på varje sida. Nöj dig med en, då kan du få en camber på cirkus 2,2 vilket räcker. Är säkert lite olika, men ungefär.
Jag körde ca 1,6 grader runt om och med min setup blev den grymt stabil och fin, understyrde lite på bana men riktigt nice på vanlig väg. Då hade jag jdm krängaren bak med spoons fjädrar.
Du har väl camberstag bak också hoppas jag?
(RE040 var originaldäcken på ctr då)
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
- Yobaman
Nu hände det grejer, tack allihop 
Jag har inga camberstag bak, ska inte fokusera på att köra bana så känns inte som högsta prio.
Scotte:
Ska be om dessa siffror då så får vi se hur det går
Hur gör jag om camber i bak är tex 1,5? Vet inte hur mkt den kan vara men går ju inte att ställa så ska man satsa på samma camber fram och bak eller inte?
Vad är det som gör att ratten inte svänger tillbaks på EP3 som den brukar göra på bilar överlag? Har det med caster att göra eller varför är det så?
Jag har inga camberstag bak, ska inte fokusera på att köra bana så känns inte som högsta prio.
Scotte:
Ska be om dessa siffror då så får vi se hur det går
Vad är det som gör att ratten inte svänger tillbaks på EP3 som den brukar göra på bilar överlag? Har det med caster att göra eller varför är det så?
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Om ratten inte centrerar tillbaka som den borde göra så finns det en mängd saker som kan påverka:
Caster
Däck
Justering av styrväxelns motstånd
Caster
Däck
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Det stämmer tyvärr inte alls att en bult ger 2 grader och 2 bultar ger 4 grader max. Jag har båda monterade på min bil och fick ut 2,1 grad max. Sedan byttes mina spindelleder till lite vassare varienter och då fick jag plötsligt 1,5-1,7 som mest trots långt lirkande hos firman.
Eftersom 2 grader är lagom för an rolig gatsetup så bör du montera båda bultarna om du vill komma dit. Annars får du inte må mycket mer än 1-1,3 grader.
Eftersom 2 grader är lagom för an rolig gatsetup så bör du montera båda bultarna om du vill komma dit. Annars får du inte må mycket mer än 1-1,3 grader.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- Yobaman
M Scotte skrev:Om ratten inte centrerar tillbaka som den borde göra så finns det en mängd saker som kan påverka:
Caster
Däck
Däck borde det inte vara då det är samma oavsett sommar eller vinterdäck. Går det att ställa caster på CTR? Har alla EP3 så eller är det undantagsfall bara?
Jag har hört att man kan få 2 camber av 1 bult också. Får se om det stämmer. Jag har bara 2 bultar totalt och det är planen att bara installera de 2.
Jag vill som sagt inte öka på däckslitaget då nuvarande är tillräckligt
Senast redigerad av Yobaman den 26 mars 2010, 11:19, redigerad totalt 1 gånger.
-
Little Elk
Som sagt. Allt beror hur du kör.
Då jag kör min bil kör jag max i kurvor och rondeller för det är kul (och alla tanter hoppar högt då man tar kurvorna i 50 som det står på skyltarna
) och mina däck är mer slitna på utsidan än insidan så i mitt fall har inte Cambern slitit däcken. Det du kan göra om du håller koll på däcken är ju att skifta runt höger fram till vänster fram och lika bak.
Och några 2 grader med en bult har jag aldrig hört någon få tyvärr... kanske är så på Civic Si men inte CTR tyvärr.
Då jag kör min bil kör jag max i kurvor och rondeller för det är kul (och alla tanter hoppar högt då man tar kurvorna i 50 som det står på skyltarna
Och några 2 grader med en bult har jag aldrig hört någon få tyvärr... kanske är så på Civic Si men inte CTR tyvärr.
Ordförande
- Yobaman
Ok. Får köra så mkt det går då om det blir kanske 1,5 eller så får det räcka. Ska bli intressant att se hur jag har innan inställningen 
Hur lång tid kan det ta att installera bultarna? Jag ska göra det hos Däckspecialen i västberga tänkte jag i samband med hjulinställningen.
Hur lång tid kan det ta att installera bultarna? Jag ska göra det hos Däckspecialen i västberga tänkte jag i samband med hjulinställningen.
-
Little Elk
Bara man får loss org. bultarna tar det itne lång tid. Du ska bara av med en bult och in med en annan och hjulet tar de av i alla fall så lägg till tio minuter max på totala tiden.
Ordförande
- Yobaman
De ska ha 300 per sida för att montera bultarna. Känns lite dyrt faktiskt. 600 då eftersom det är 2 camberbultar. Är det enkelt att göra själv om man bara hissar upp bilen med domkraft eller behöver man lyft?
Kan någon ge en bild på vart bulten sitter vore det bra
Kan någon ge en bild på vart bulten sitter vore det bra
- Yobaman
Precis vad jag tänkte.. Svindyrt. De tar 800 för full hjulinställning med alla justeringar men 600 för att byta 2 jävla bultar.Junior skrev:Byt själv ett jävla rövar pris tar 10 min att byta själv.
Nån bra bild på dessa bultar så jag vet vilken jag ska ta ur? Kan man göra det utan lyft eller? Inge skit som ploppar loss eller så när man drar ur den?
Typ en liten instruktion vore fint om jag kan få hjälp med
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Byt själv och vrid till dem så du får så mycket negativ camber som det går så får de göra eventuell finjustering så det blir jämnt vänster/höger.
Det är inga konstigheter mer än att de ska dras väldigt hårt.
Det är den översta skruven som håller fast fjäderbenet mot spindeln, den med extra lång gänga.

Det är inga konstigheter mer än att de ska dras väldigt hårt.
Det är den översta skruven som håller fast fjäderbenet mot spindeln, den med extra lång gänga.

- Yobaman
Fan va bra, tack Fonz 
Men när jag lossar på originalbulten så fjongar inte skiten loss eller så? Blir ju att lyfta med domkraft och ta loss hjulet och byta. Jag byter den övre då bara men har man 2 så byter man båda 2? Jag har original dämpare med sänkfjädrar förövrigt, tänkte mest om det är samma fastsättning ändå?
Men när jag lossar på originalbulten så fjongar inte skiten loss eller så? Blir ju att lyfta med domkraft och ta loss hjulet och byta. Jag byter den övre då bara men har man 2 så byter man båda 2? Jag har original dämpare med sänkfjädrar förövrigt, tänkte mest om det är samma fastsättning ändå?
Senast redigerad av Yobaman den 29 mars 2010, 21:23, redigerad totalt 1 gånger.
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Det är inget som fjongar, men se till att lyfta upp i chassiet så hjulupphängningen hänger fritt på båda sidor.
Kan bli lite knepigt att få i bultarna annars om allt ligger i spänn.
Kan bli lite knepigt att få i bultarna annars om allt ligger i spänn.
Senast redigerad av fonzeka den 30 mars 2010, 08:51, redigerad totalt 1 gånger.
-
Little Elk
Låter du den undre bulten vara så kommer den sitta som berget och inte röra sig en milimeter. 
Ordförande