Steffo skrev:SAUD skrev:Man ska helst inte köra bana med 0w-30 eller 0w-40,det är galet tunn olja för bankörning. Det går bra köra med 5w-40 SLX eller Magnatec har kör på mina k20 och k24 motorer och det har funkat klockrent. Men visst det går köra med 10w-60 TWS, om jag inte har fel det är just det olja som Honda rekommenderar till bankörning?
Saud. 0w-40 och 5w-40 eller för den delen 10w-40 har precis samma viscositet när de är varma, så de funkar precis lika bra på bana ur viscositetssynpunkt. Första siffran anger bara viscositeten vid kallstart.
0w-30 för längre banstinter är kanske inte det allra bästa framförallt för att motorn dricker ganska mycket olja. 0w-40 och 5w-40 funkar dock bra för mig med de varv jag kör innan bromsarna tar slut. Inte ens i närheten av överhettning på oljan. Asse spelar i en annan liga med bromsar som pallar långa stinter, och då kan jag se behovet av att gå upp i viscositet en aning. Dock tycker jag att 10w-60 är i värsta laget! Om du kör bana så mycket du orkar i 10 minuter då dina originalbromsar troligen brunnit och du hamnat i sandfållan så kommer oljetempen ändå att vara OK.
Min R1:a som varvar 14000 varv klarar sig klockrent på 10w-40 olja. Dock så har den ju ganska bra kylning förstås.
Steffo.
Jag kan allt när det gäller oljor och jag fattar vad du försöker säga... Men jag säger ännu en gång från min egen erfarenhet att 0W olja är galet tunn för bankörning pga att motor dricker väl mycket olja med just 0W olja. Man ska inte behöva fylla på olja varje gång man har varit ute(lite ironi

)
Med 5W-40 jag har aldrig behövt fylla på något fast jag har kört ett antal mil på bana varje gång.
När det gäller bromsar det är helt annan historia!
Har kört bana väldigt många år nu och inga problem med bromsar alls. När jag körde med ATS(EP3,ITR,FN2 alla har haft original bromsar) jag hade original bromsar i mer än 3 år och bara en gång jag har tappat broms förmaga på Sturup när jag har kört nästan hela passet(30min i slutet på dan och det var jätte varmt) jagande en Ford Cosworth. Det beror vilken körstil man har och hur man använder sina bromsar,hos mig det ger sig först däck icke bromsar.
Körde FN2 senaste på Mantorp hela passet hela dagen utan några som helst problem med bromsar,och jag tror inte att jag är någon snigel på banan heller. Vill man man kan förlora bromsar på ett varv om man vill, som en kompis till mig när han körde Anderstorp,inte bromsars fel det var hans sätt att bromsa.
Sen man får inte glömma att vi är inga proffs bara glada amatörer,original bromsar duger inte till proffs många varv till många av oss helt ok

?