Bromsproblem! - uppdaterat efter nya försök-
- Micke 16v
- Bil: Honda Civic
- Namn: Mikael Haraldsson
Bil: EG6
Bromsar: legend 2-kolvs, 282mm skivor. XP8 belägg
Åtgärder: luftat runtom noggrant
Problem:
Bromsarna reagerar inte förrens ja är halvvägs nere, de funkar men inget vidare.
Skumma symptom:
Kan inte bygga upp tryck och få en stum pedal uppe, utan det är halvägs nere som gäller här med.
Samtidigt så kan ja inte heller trampa pedalen i botten.
Tips tack!
Bromsar: legend 2-kolvs, 282mm skivor. XP8 belägg
Åtgärder: luftat runtom noggrant
Problem:
Bromsarna reagerar inte förrens ja är halvvägs nere, de funkar men inget vidare.
Skumma symptom:
Kan inte bygga upp tryck och få en stum pedal uppe, utan det är halvägs nere som gäller här med.
Samtidigt så kan ja inte heller trampa pedalen i botten.
Tips tack!
Senast redigerad av Micke 16v den 10 september 2010, 19:20, redigerad totalt 5 gång.
0736316013
-
Kimzz
- Bil: Integra Type-R DC5
- Namn: Kim Huseby
- Been thanked: 1 time
Jag vet en som satte på Legend oken på fel sida. alltså med nipplarna ner. Kanske korkat men han satte R på höger och L på vänster och tänkte inte att nipplarna skulle vara upp.
Inte detta felet du har råkat göra?
Inte detta felet du har råkat göra?
Bilar i min ägo:
Honda CR-V 2,2 CTDi Executive -07
Honda Integra Type-R CW DC5 -02
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
Honda CR-V 2,2 CTDi Executive -07
Honda Integra Type-R CW DC5 -02
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
-
Okyu

- Namn: Kangwook Yu
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 25 times
är det nya belägg?
iofs har jag prelude spec, me nya belägg, svampiga bromsar o pedalen gick nästan i botten.
efter en dag på gälleråsen blev det bra, nästan som om beläggen flexa, men slet in sig.
kör med 15/16 Mc
mvh okyu
iofs har jag prelude spec, me nya belägg, svampiga bromsar o pedalen gick nästan i botten.
efter en dag på gälleråsen blev det bra, nästan som om beläggen flexa, men slet in sig.
kör med 15/16 Mc
mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
- Micke 16v
Det är inga nya prylar, har suttit på en EK4 tidigare.
Jag upplever inte bromsarna som svampiga, utan helt enkelt att dom inte tar där dom skall (utan halvvägs nere).
Känns som jag bara har halva bromskraften. Svårt att beskriva med ord.
Jag upplever inte bromsarna som svampiga, utan helt enkelt att dom inte tar där dom skall (utan halvvägs nere).
Känns som jag bara har halva bromskraften. Svårt att beskriva med ord.
0736316013
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Det är på ITRen du monterat dom?
Vad har du för skivor?
Legend-oken ska ju ha 28mm-skivor och ITRens är 23mm eller nåt sånt, kan ju vara det som gör att pedalen tar långt ner?
Vad har du för skivor?
Legend-oken ska ju ha 28mm-skivor och ITRens är 23mm eller nåt sånt, kan ju vara det som gör att pedalen tar långt ner?
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
-
VMT
- Bil: Jazz, FR-V, EG9
- Namn: Trung Vu
- Has thanked: 6 times
- Kontakt:
Asse: Det är en EG som Micke fråga om, står fösta inlägg 
Civic EG9 K24@inside
FRV 06
Jazz 06
EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
FRV 06
Jazz 06
EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
- Micke 16v
Civic VTi är det som sagt 
Bromsvärde i måndags:
2.2 båda fram
0.8 båda bak
Det sitter MG skivor dessa är 25mm tjocka om jag minns rätt.
Inget synligt läckage av bromsvätska.
Vätskan har inte bytits fullt ut men jag luftade ut ca 2dl totalt.
Har inte kollat upp om slangar expanderar får göra det då.
Bromsvärde i måndags:
2.2 båda fram
0.8 båda bak
Det sitter MG skivor dessa är 25mm tjocka om jag minns rätt.
Inget synligt läckage av bromsvätska.
Vätskan har inte bytits fullt ut men jag luftade ut ca 2dl totalt.
Har inte kollat upp om slangar expanderar får göra det då.
0736316013
- Micke 16v
Ikväll kunde ja trycka ner pedalen i botten, det bildas inget tryck. Detta med motorn avstängd.
Körde iväg och toushar bromsen samtidigt ja håller gas och då fick ja tryck men ingen vidare broms reaktion.
Testar direkt att släppa gasen och trycka till ordentligt ja då funka det utmärkt, ja låser upp bromsarna t o m.
Så ja kan tydligen bygga upp tryck genom att vänsterbromsa medans ja håller gas. Annars tar bromsen halvägs nere.
En annan sak ja funderar över, efter inbromsningar tycker jag mig höra att det tjuter från min dumpventil.
Samband kanske!?
Min ABS är ur funktion trots att alla givare har rätt värden, kommer till det i nån annan tråd senare
Körde iväg och toushar bromsen samtidigt ja håller gas och då fick ja tryck men ingen vidare broms reaktion.
Testar direkt att släppa gasen och trycka till ordentligt ja då funka det utmärkt, ja låser upp bromsarna t o m.
Så ja kan tydligen bygga upp tryck genom att vänsterbromsa medans ja håller gas. Annars tar bromsen halvägs nere.
En annan sak ja funderar över, efter inbromsningar tycker jag mig höra att det tjuter från min dumpventil.
Samband kanske!?
Min ABS är ur funktion trots att alla givare har rätt värden, kommer till det i nån annan tråd senare
0736316013
jag hade läckage in i bromsservot från hbc på min blå eg/k20, hittade aldrig vart det läckte men fick fylla på vätska.
Om det är som du skriver att du har dålig bromsverkan är det ju inte konstigt att din ABS inte funkar, den går ju bara i om du låser hjulen och med kass bromsverkan låser du ju inte hjulen. Om du nu klarar av att låsa hjulen så har du ju inte dålig bromsverkan.
Om det är som du skriver att du har dålig bromsverkan är det ju inte konstigt att din ABS inte funkar, den går ju bara i om du låser hjulen och med kass bromsverkan låser du ju inte hjulen. Om du nu klarar av att låsa hjulen så har du ju inte dålig bromsverkan.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
- Micke 16v
Ja lyckades ju bygga upp tryck under körning då ja vänsterbromsade, släppte allt och stämpla pedalen och då tog bromsen uppe och låste hjulen.
Min ABS har aldrig funkat, lampan är bortplockad. Skall fixa med det nån annan gång. (men givarna är uppmätta och skall vara ok).
Min ABS har aldrig funkat, lampan är bortplockad. Skall fixa med det nån annan gång. (men givarna är uppmätta och skall vara ok).
0736316013
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Micke har ju bra bromsverkan, men dålig känsla i pedalen, de enda felen jag har sett på en Honda som ger svampiga bromsar är dålig huvudbromscylinder eller fastrostade kolvar i framoken.
- Micke 16v
I går kväll lyckades jag för första gången bygga upp tryck då motorn var avstängd.
Men i övrigt är bromsarna precis som innan, ingen känsla, tar halvvägs nere, osv.
Skall testa en annan hb-cylinder idag. Vart köper man stålspunna bromsslangar i vettig kvalité ?
Men i övrigt är bromsarna precis som innan, ingen känsla, tar halvvägs nere, osv.
Skall testa en annan hb-cylinder idag. Vart köper man stålspunna bromsslangar i vettig kvalité ?
0736316013
-
and1
- Bil: Civic VT
- Namn: Cuong Nguyen
- Been thanked: 1 time
kollar så det inte läcker ut ifrån slangarna. har liknande problem med min VT med stålspunna bromsslangar, o det visade sig att en av slangarna bak läcker vid kopplingen, o tjuter som dumpventil 
Honda ATS-06
Honda Civic -92
Honda Civic -92
Är inte detta ett problem som florerade mycket för några år sedan när prelude spec blev populärt?
Jeremia hade samma problem efter han monterat ITR ok och luftat flera gånger. Inte ens en ny Hbc hjälpte. Det var först året efter när vi skulle byta bromsvätska som det blev bra så det var väl luft i systemet lik förbannat.
Hur gör du när du luftar? Blockerade du kretsen när du bytte ok eller lät du det bara rinna ut?
Jeremia hade samma problem efter han monterat ITR ok och luftat flera gånger. Inte ens en ny Hbc hjälpte. Det var först året efter när vi skulle byta bromsvätska som det blev bra så det var väl luft i systemet lik förbannat.
Hur gör du när du luftar? Blockerade du kretsen när du bytte ok eller lät du det bara rinna ut?
070 58 60 137
Kalmar
CRV RD8 - 03
Civic EC8/EE9 Bastard -91
CRF 250R -14
Kalmar
CRV RD8 - 03
Civic EC8/EE9 Bastard -91
CRF 250R -14
- Micke 16v
Jag minns problemet med pedalkänslan när man bytte till prelude spec. Men då tog pedalen hela vägen och känslan var jämt svampig.
Ja luftar väl på det vanliga viset alla gör, det var inte jag som bytte broms setupen på denna bil så ja har ingen aning om hur det utfördes.
Detta är för övrigt "Kimzz" gamla EK4 bromsar så ja har lusläst hans projekttråd men hittar inget om att han hade problem med bromsarna.
Skall ge mig till garaget nu. Ska testa att lufta ABS systemet för första gången i mitt liv (tur man har WSM)
Ja luftar väl på det vanliga viset alla gör, det var inte jag som bytte broms setupen på denna bil så ja har ingen aning om hur det utfördes.
Detta är för övrigt "Kimzz" gamla EK4 bromsar så ja har lusläst hans projekttråd men hittar inget om att han hade problem med bromsarna.
Skall ge mig till garaget nu. Ska testa att lufta ABS systemet för första gången i mitt liv (tur man har WSM)
0736316013
- Micke 16v
Ja har ABS felkod nr 1 utan följdkod = första steget enligt WSM är att lufta ABS enheten.
Special verktyg krävs för detta om ingen har annat tips? 4-kant hylsa 8mm krävs som sedan måste moddas, hur jäkla lätt hittar man en sån hylsa?
Känns som mitt bromsproblem kan relateras till luften i ABS enheten!?
Special verktyg krävs för detta om ingen har annat tips? 4-kant hylsa 8mm krävs som sedan måste moddas, hur jäkla lätt hittar man en sån hylsa?
Känns som mitt bromsproblem kan relateras till luften i ABS enheten!?
0736316013
- Micke 16v
Jaha, nu har jag lånat ABS luftnings-verktyg från Honda i stan. Felsökt enligt WSM och det enda ja då kommer fram till är att "relief valve" är trasig. Har fortfarande felkod 1. Bara hiva ur all den där skiten så lättar man en 10kg oxå 
0736316013
- {BÅGEN}

- Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
- Namn: Mattias Bågenholm
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 30 times
Ja ta bort den jävla skiten.. 
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
VW Multivan
VW ID3
-
Mobne
- Bil: nissan 200sx s13 705whp @ 2.7bar
- Namn: Ted Enbom
- Kontakt:
Kan inte direkt bekräfta. Men de finns inte så många komponenter i ett bromssystem som kan skapa problem. Så jag röstar på att du byter ut hela abs enheten så blir de nog bra senMicke 16v skrev:Update! min Honda mekaniker här i stan säger att mina skumma brosmar troligen beror på att ABS:enheten inte håller rätt tryck.
Nån som kan bekräfta detta?
Ted Enbom
0737039771
0737039771
- {BÅGEN}

- Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
- Namn: Mattias Bågenholm
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 30 times
Micke ta nu bort skiten för guds skull... 
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
VW Multivan
VW ID3
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
VW Multivan
VW ID3
- Micke 16v
Jag vill inte ens tänka på vad en "ny" ABS enhet kostar på skroten 
Det får bli att hiva ur skiten, dock kommer detta krva en del omdrgning av bromsrör vilket blir knepigt när motorn är på plats.
Kanske får göra detta i vinter även att bromsarna vill att jag gör det typ nu!
Det får bli att hiva ur skiten, dock kommer detta krva en del omdrgning av bromsrör vilket blir knepigt när motorn är på plats.
Kanske får göra detta i vinter även att bromsarna vill att jag gör det typ nu!
0736316013
-
VMT
- Bil: Jazz, FR-V, EG9
- Namn: Trung Vu
- Has thanked: 6 times
- Kontakt:
vafan, jag slängde precis min abs pump, enhet osv.. från min EG förra veckan 
Civic EG9 K24@inside
FRV 06
Jazz 06
FRV 06
Jazz 06