Hej
Har en Honda Civic,1,5L VTEC -93
Har bytt olja + filter för ca 2 månader sedan.
Senast ventiljusteringen gjordes av honda för ca 1000mil sedan.
Idag var det runt -8C och kallstartade bilen. Gick bra. Körde sedan bilen ca 5km i hastighet 30km/h i 5 min därefter resten av sträckan i 70-50km/h. Total sträcka ca 5km. När jag stannade vid ett rödljus och därefter skulle iväg igen så började motorn att ticka den tickade mellan 1200-1500 varv.
Om jag ökade varvtalet så försvann ticket. Körde ca 1 km Därefter så stannade jag vid ett till rödljus. Därefter tickade den från 1000-15000rpm utan att avbryta ticka om jag hastigt gasade.
Stannade bilen och öppnade det garage som jag parkerade i idag. Då gick den lite konstigt på tomgång. Körde in i garaget(varmgarage) och då blev motorljudet mycket bättre som normalt.
Parkerade bilen och öppnade motorhuven för att lyssna och gasa men allt lät som normalt. Var ned igen till bilen ca 30 min senare och provade starta den och allt lät okej.
Vad kan det ha varit, är det något att oroa sig över?
Hälsningar
Daniel
Honda Civic -93 började ticka rejält idag efter rödljus
-
sunetdanne
- Bil: Honda Civic -93
- Namn: Daniel Engman
-
Okyu

- Namn: Kangwook Yu
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 28 times
§ 15. Har med fullständigt namn i både profilinformationen och i Signaturen
oljenivå? vad för olja kör du med?
mvh okyu
oljenivå? vad för olja kör du med?
mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
-
sunetdanne
Oljenivå=Ok
Olja=Castrol Magnatec delsyntet 10W-40
Hälsningar
Daniel
Hälsningar
Daniel
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Det bör alltså vara en VEi du äger? de kan ha lite knasig tomgång när det är kallt ute. Allra helst om termostaten inte stänger som den ska, för då går bilen lite för kallt, även om tempmätarn ser normal ut.. Lättast att ta reda på om termostaten är bra är vid kallstart och kolla hur lång tid det tar innan tempmätarn är uppe i normalt läge, ska gå rätt fort även med -10grader..
-
sunetdanne
Tror det är VEi
Meknomens säger så här med mitt regnummer:
Fabrikat: HONDA
Modell: CIVIC (V)
Typ: 1.5 VEi
Årsmodeller: 1992-1996
Meknomens säger så här med mitt regnummer:
Fabrikat: HONDA
Modell: CIVIC (V)
Typ: 1.5 VEi
Årsmodeller: 1992-1996
-
Malkolm
Om det stämmer så får jag gratulera till en av Hondas bästa och ekonomiska bilar genom tiderna!
med för breda däck har jag fått ner min till 0,49l/mil landväg långkörning, mitt mål är 0,40l/mil.
med för breda däck har jag fått ner min till 0,49l/mil landväg långkörning, mitt mål är 0,40l/mil.
-
sunetdanne
Okej, vågar jag köra med bilen om det(ljudet) kommer tillbacks? Dvs måste den inte på rep(justering av ventiler eller vad det nu kan vara). Eller finns det risk för något slags haveri?Malkolm skrev:Det bör alltså vara en VEi du äger? de kan ha lite knasig tomgång när det är kallt ute. Allra helst om termostaten inte stänger som den ska, för då går bilen lite för kallt, även om tempmätarn ser normal ut.. Lättast att ta reda på om termostaten är bra är vid kallstart och kolla hur lång tid det tar innan tempmätarn är uppe i normalt läge, ska gå rätt fort även med -10grader..
Tycker det är konstigt att den inte tickat vid start. Men nu när jag tänker efter så brukar den ha det där ljudet om jag kör även om det inte är kallt vid ett visst varvtal (oftast mellan 1200-1500 på 1,2 eller 3ans växel). Jag har märkt/kom på att jag inte kan få till det där ljudet om jag kör motor utan belastning(utan växel) på dem varvtalen som jag nämnde här ovan
Idag fick jag upp tempmätaren efter ca: 2km (körde 30km tom den tidpunkten/sträckan)
Hälsningar
Daniel
-
Malkolm
tempmätarn till normalt läge efter 2km? Då funkar termostaten bra iaf. Polarn har kass termostat i sin och det tar 1.5mil innan den är uppe i normaltläge.
Utan att ha hört eller sett din bil så säger jag: Det är en Honda, tuta och kör! (och när den inte går att köra så får vi laga den då)
Utan att ha hört eller sett din bil så säger jag: Det är en Honda, tuta och kör! (och när den inte går att köra så får vi laga den då)
-
sunetdanne
Malkolm skrev:Glöm inte att skriva in fullständigt namn i din avatar, det är en regel vi har på forumet här!
Fixat;)
Tackar. Återkommer ljudet så tar jag och spelar in det och lägger upp ett klipp.
-
Malkolm
Perfekt!
Ja gör det! eller så kan du höja volymen på stereon
Hur långt har din VEi gått? min har rullat 32.000mil nu och går hur fint som helst, lite rost i bakre skärmkanterna bara.
Ja gör det! eller så kan du höja volymen på stereon
-
sunetdanne
Lågmilare på 12000mil;)
Köpte den för 5 år sedan då hade den gått 9500mil.
Största felen: Rosten vid bakskärmarna. Fick det fixat via parkeringsskada ifjol men den kommer smygande tillbaka i alla fall...
Sedan har jag även haft följande fel(förutom vanliga fel och service som byte av bromsar,vätskor,justering av ventiler samt byte av kammrem)
-Lambdasond som gjorde att motorlampan lös hela tiden, slocknade när sonden byttes ut
-Tändmodul som pajade, fick bytas, bilen dog.
-Halvljusrelä som pajade. Körde 2 år utan att byta funkade bra tills även bakre positions samt nummerplåts belysning gav upp.
Byte till ett beg relä som jag lödde om har funkat bra.
Vad jag läst mig till så är felen ovan typiska honda fel;)
Samt ett fel kanske specifikt för mig(kan bero på att min son klättrar in i bilen)
Båda nackstöden har gått sönder. Själva Pinnjärnen har gått utav så nackstöden sitter lösa.
Hälsningar
Daniel
Köpte den för 5 år sedan då hade den gått 9500mil.
Största felen: Rosten vid bakskärmarna. Fick det fixat via parkeringsskada ifjol men den kommer smygande tillbaka i alla fall...
Sedan har jag även haft följande fel(förutom vanliga fel och service som byte av bromsar,vätskor,justering av ventiler samt byte av kammrem)
-Lambdasond som gjorde att motorlampan lös hela tiden, slocknade när sonden byttes ut
-Tändmodul som pajade, fick bytas, bilen dog.
-Halvljusrelä som pajade. Körde 2 år utan att byta funkade bra tills även bakre positions samt nummerplåts belysning gav upp.
Byte till ett beg relä som jag lödde om har funkat bra.
Vad jag läst mig till så är felen ovan typiska honda fel;)
Samt ett fel kanske specifikt för mig(kan bero på att min son klättrar in i bilen)
Båda nackstöden har gått sönder. Själva Pinnjärnen har gått utav så nackstöden sitter lösa.
Hälsningar
Daniel
-
Malkolm
mitt passagerar nackstöd är oxå paj, sitter löst och i vissa hastigheter skramlar om det. Har aldrig varit med om det i en LSi, ESi eller VTi, utan bara sett det i min och en polares VEi. Så det verkar vara typiskt för VEi, tror att det är samma stolar som i 1,3 DX, men jag har aldrig ägt en spn med orginalstolar så jag vet inte om deras nackstöd också är kassa eller ej.
JApp, ljusrelä och Mainrelay brukar paja nu när bilarna har blivit gamla, men det brukar funka bra att löda om. Sen kan mostånden till fläkten paja oxå, så att den bara går på 3an o 4an, det kan man oxå löda om man är händig då det är svårlött.
JApp, ljusrelä och Mainrelay brukar paja nu när bilarna har blivit gamla, men det brukar funka bra att löda om. Sen kan mostånden till fläkten paja oxå, så att den bara går på 3an o 4an, det kan man oxå löda om man är händig då det är svårlött.
-
sunetdanne
Jag googlade runt lite.
Det kan inte vara något med nån av venti-llyftarna/tryckarna.
Om så är det bara att justera ventilerna igen då eller måste man byta ut någon/några lyftare?
PS: Ett till fel som jag har fått sedan i somras. Knarrande kopplingspedal. Provat spray stången/leden som går ut mot motorhuven men det hjälper inte. Är detta ett skönhetsfel eller någon som man bör åtgärda och om så hur?
Hälsningar
Daniel
Det kan inte vara något med nån av venti-llyftarna/tryckarna.
Om så är det bara att justera ventilerna igen då eller måste man byta ut någon/några lyftare?
PS: Ett till fel som jag har fått sedan i somras. Knarrande kopplingspedal. Provat spray stången/leden som går ut mot motorhuven men det hjälper inte. Är detta ett skönhetsfel eller någon som man bör åtgärda och om så hur?
Hälsningar
Daniel
-
sunetdanne
sunetdanne skrev:Oljenivå=Ok
Hälsningar
Daniel
RÄTTELSE:
Det var Castrol Magnatec delsyntet 10W-40 före oljebytet.
Bytte för 2 månader sedan hos verkstad.Kommer inte ihåg exakt vilken olja det är nu mer än att det är delsyntet.
Ska åka in till honda och be dem lyssna på motorn.
Kanske oljan är för tunn. Eller så är det något fel på ventilspel eller lyftare. Eller så kanske det bara är fel på mina öron.
Hälsningar
Daniel
-
sunetdanne
Kollade nu är det
Mobil: delsyntet 5W-40
Mobil: delsyntet 5W-40
-
sunetdanne
Inte fel på mina öron, den kom in i sånt där supertickläge idag igen.
Då är frågan om det är för tunn olja, dåligt ventilspel, fel på lyftare/tryckare eller något övrigt.
Motor går bra på tomgång. Ticket kan inte provoceras fram utan växel om jag sakta höjer varvtalet mellan tomgång och 3000rpm.
Om jag snabbt gasa i bottenläge(tomgång) upp till ca 1500 rpm så hörs ticket dåvt kring 1000rpm.
Om jag kör bilen så hörst ticket kraftigast mellan 1200-1500 rpm under detta hörs ticket inte. Om jag ligger på t,ex 1200rpm och lätt snuddar på gasen så kan ticket öka rejält.
Hälsningar
Daniel
Då är frågan om det är för tunn olja, dåligt ventilspel, fel på lyftare/tryckare eller något övrigt.
Motor går bra på tomgång. Ticket kan inte provoceras fram utan växel om jag sakta höjer varvtalet mellan tomgång och 3000rpm.
Om jag snabbt gasa i bottenläge(tomgång) upp till ca 1500 rpm så hörs ticket dåvt kring 1000rpm.
Om jag kör bilen så hörst ticket kraftigast mellan 1200-1500 rpm under detta hörs ticket inte. Om jag ligger på t,ex 1200rpm och lätt snuddar på gasen så kan ticket öka rejält.
Hälsningar
Daniel