Tick-traktorljud Civic.vissa varvtal, kan ni lyssna
-
sunetdanne
- Bil: Honda Civic -93
- Namn: Daniel Engman
Hej
Se denna tråd
viewtopic.php?f=12&t=59004&hilit=tick%2A
Har efter detta haft in bilen på honda verkstad som justerat ventilerna. Tycker dock att grundljudet är kvar. Kanske är ok ljud men vad vet jag. Bilen har gått 13000mil. Sista året(from jan 2010) har den gått med kallstarter och kryp/kökörning i Stockholm(innerstad) ca 350mil. Före det har den gått ca 3000mil(5 år) i min ägo(med motorvärmare inga kallstarter, har inte det på min nya adress
(( )
OBS FEL LÄNK
http://www.garaget.org/video/p5vuk5o5g6na
SKA VARA DENNA
http://www.garaget.org/video/pwgtz5bqxql6
Lyssna extra noga runt 30 sek och framåt.
Tomgång:
http://www.garaget.org/video/3r9wgppii7si
Det där "traktorljudet" har jag även om jag kör på ett visst varvatal (oftast mellan 1200-1500 på 1,2 eller 3ans växel om jag höjer sänker gasen lite lite "försvinner ljudet"
Hälsningar
Daniel
Se denna tråd
Har efter detta haft in bilen på honda verkstad som justerat ventilerna. Tycker dock att grundljudet är kvar. Kanske är ok ljud men vad vet jag. Bilen har gått 13000mil. Sista året(from jan 2010) har den gått med kallstarter och kryp/kökörning i Stockholm(innerstad) ca 350mil. Före det har den gått ca 3000mil(5 år) i min ägo(med motorvärmare inga kallstarter, har inte det på min nya adress
OBS FEL LÄNK
SKA VARA DENNA
Tomgång:
Det där "traktorljudet" har jag även om jag kör på ett visst varvatal (oftast mellan 1200-1500 på 1,2 eller 3ans växel om jag höjer sänker gasen lite lite "försvinner ljudet"
Hälsningar
Daniel
Senast redigerad av sunetdanne den 21 december 2010, 08:28, redigerad totalt 1 gånger.
-
sunetdanne
Hoppas man får länka från den sidan, annars lägger jag upp klippen här.sunetdanne skrev:Hej
Se denna tråd
Har efter detta haft in bilen på honda verkstad som justerat ventilerna. Tycker dock att grundljudet är kvar. Kanske är ok ljud men vad vet jag. Bilen har gått 13000mil. Sista året(from jan 2010) har den gått med kallstarter och kryp/kökörning i Stockholm(innerstad) ca 350mil. Före det har den gått ca 3000mil(5 år) i min ägo(med motorvärmare inga kallstarter, har inte det på min nya adress(( )
Tomgång:
Varvtalssvep
Hälsningar
Daniel
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
javisst får du det, ingen fara.
Jag har lyssnat på klippen och hör ljudet, men svårt att säga vad det kan vara. Vad sa verkstan om ljudet? var du på en hondaverkstad?
Jag har lyssnat på klippen och hör ljudet, men svårt att säga vad det kan vara. Vad sa verkstan om ljudet? var du på en hondaverkstad?
-
sunetdanne
Var på honda verkstad i stockholm. Dem justerade ventilerna och sa följande
"Finns ett arbetsljud från motorn, troligen, lager, vev eller ram"
Om detta stämmer så är det inte kul.
Då är nogl nästa fråga vad rep av bilen kan komma att kosta. Dvs byte av ram eller vevlager.
Antar att det går på 3-4000 kr i material kostnad samt arbete på vad? 3000-7000kr?
Har ingen möjlighet att göra det själv(saknar garage) annars kanske ett vettigt alternativ varit att köpa en beg komplett motor.
Är det rimligt att anta att kostnaden skulle hamna på 6000-10000kr? Bilens värde är idag inte så högt(snabb koll ppå blocket för liknande bilar) och motsvarar inte mycket mer än repkostnaden.Så frågan är om det är "värt att repa den" om jag inte kan göra det själv.
Skulle täta oljebyten förlänga livslängden på de/dem slitna lagren?
Malkolm din civic låter inte så där vid lätta gaspådrag?
"Finns ett arbetsljud från motorn, troligen, lager, vev eller ram"
Om detta stämmer så är det inte kul.
Då är nogl nästa fråga vad rep av bilen kan komma att kosta. Dvs byte av ram eller vevlager.
Antar att det går på 3-4000 kr i material kostnad samt arbete på vad? 3000-7000kr?
Har ingen möjlighet att göra det själv(saknar garage) annars kanske ett vettigt alternativ varit att köpa en beg komplett motor.
Är det rimligt att anta att kostnaden skulle hamna på 6000-10000kr? Bilens värde är idag inte så högt(snabb koll ppå blocket för liknande bilar) och motsvarar inte mycket mer än repkostnaden.Så frågan är om det är "värt att repa den" om jag inte kan göra det själv.
Skulle täta oljebyten förlänga livslängden på de/dem slitna lagren?
Malkolm din civic låter inte så där vid lätta gaspådrag?
-
Lars P

- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
- Kontakt:
Kollade på filmen från garaget, låter ju inte så bra det där.
Är motorn orörd och inte fulmeckad så borde det inte kunna vara annat än lager (förutsatt att de justerat ventilerna rätt)
Ser ut som du har en VEi. jobbet om du lämnar det på honda borde nån kunna svara på. Finns några här som jobbar på Honda.
Är motorn orörd och inte fulmeckad så borde det inte kunna vara annat än lager (förutsatt att de justerat ventilerna rätt)
Ser ut som du har en VEi. jobbet om du lämnar det på honda borde nån kunna svara på. Finns några här som jobbar på Honda.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
-
sunetdanne
Motorn är orginal. Nu har jag för mig, men jag ska kolla nästa gång jag kör att ljudet inte finns där när bilen är kall.Lars P skrev:Kollade på filmen från garaget, låter ju inte så bra det där.
Om jag nu fattar bedömning rätt(det är svårt att spela in motorljudet med en mobilkamera och få det riktigt rättvist) så är något/några lager slitna, men fortfarande inte trasiga.
Det finns inga andra lager än ram, vevlager som kan bråka. Vattenpump eller dylikt?
Jag får nog åka till en annan firma för en second opinion också. Då är frågan :Om det nu är motorlager vad ska jag göra då. Hade i alla fall tänkt att byta bil till våren(till en större kombi) men man kan ju inte gärna sälja bilen med lagerfel och lura på den på någon, sälja den som repobjekt är väl möjligt men frågan är om den blir så lättsåld då, alt är att repa den för en större summa pengar och sedan behålla den inom familjen eller sälja den i ok kondition(då får jag dock knappast igen pengarna från reparationen)
-
sunetdanne
Jag har lagt upp fel länk denna är den rätta (Sorry)
lyssna kring 30 sek. . Traktorljudet som låter när man snuddar på spjället. Samt tomgångsfilen och inget annat
lyssna kring 30 sek. . Traktorljudet som låter när man snuddar på spjället. Samt tomgångsfilen och inget annat
- kalleholmgren
- Bil: civic type R ep3
- Namn: Kalle Holmgren
Både jag och polare har var sin vei och upplever att dom har lite annat motorljud jämfört med de andra motorralternativen i eg. Jag kan uppleva att min låter som en traktor emellanåt och de gör han med i sin. Svårt att få en uppfattning utav de du spelat in men min låter inte så mycke. Jag hade inte oroat mig om jag varit dig. Eftersom du inte har möjlighet att utföra jobbet själv och dessutom har planer på att byta bil så tycker jag att du ska köra så länge de håller.
Kalle
Kalle
civic type r -05
civic eg hb ESI -94 R.I.P
civic eg hb ESI -94 R.I.P
-
Lars P

- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
- Kontakt:
Lyssnat några ggr nu, rätt kass kvalitet så vet inte om de låter värre i verkligheten.
Men jag får nog hålla med kalle att de låter inte så illa. Alla VEi jag kört har lite "grövre" motorljud är tex LSi som känns mjukare i motorn.
Men jag får nog hålla med kalle att de låter inte så illa. Alla VEi jag kört har lite "grövre" motorljud är tex LSi som känns mjukare i motorn.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 37 times
- Kontakt:
Det där låter helt klart som vevlagerljud.
Motorljudet från en Vei skiljer sig markant från en Lsi då förbränningen är betydligt mer högljudd eftersom den går på en magrare blandning.
Motorljudet från en Vei skiljer sig markant från en Lsi då förbränningen är betydligt mer högljudd eftersom den går på en magrare blandning.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
- Blue Machine
- Bil: CR-V
- Namn: David Furubrink
- Been thanked: 1 time
Håller med scotte, det låter som ett dåligt vevlager, precis som jag hört på bana när någon fått motorras... samma typ av hammrande ljud. 
Kör:
Subaru BRZ
Projektbil:
CRX VT Mid Type R
Subaru BRZ
Projektbil:
CRX VT Mid Type R
-
sunetdanne
Funderar på om det skulle vara vettigt att byta till en annan tjockare olja.
T.ex 15W40. Låter det vettigt?
Och att man skulle gå över från delsyntet(5/10W40) till mineralolja. Castols och andra firmors oljor för "slitna bilar" är ju mineralbaserade.
Castrol har t.ex en GTX 15W-40 HIGH MILEAGE olja. Såg på hemsidan att dem rekommenderade 15W40 magnatec men den verkar bara finns som 5/10W40.
Hälsningar
Daniel
T.ex 15W40. Låter det vettigt?
Och att man skulle gå över från delsyntet(5/10W40) till mineralolja. Castols och andra firmors oljor för "slitna bilar" är ju mineralbaserade.
Castrol har t.ex en GTX 15W-40 HIGH MILEAGE olja. Såg på hemsidan att dem rekommenderade 15W40 magnatec men den verkar bara finns som 5/10W40.
Hälsningar
Daniel