Tjena igen!
Nu har jag skaffat mig en Coupé -95 och är grymt nöjd än så länge, har gått 19000 mil och är orginal med svart inredning

Eftersom problemet jag har har med bränsleförbrukning att göra så postar jag min fråga i den här tråden. Med risk för att det kan bli något teoretiskt
Vägverket/Transportstyrelsen (beräknat på Hondas bränsleförbrukning) anger koldioxidutsläppet till 135 gram/km vid blandad körning. Om vi utgår från att en bil som drar 0,5L/mil vid blandad körning släpper ut 120 gram/km (miljöbilsdefinitionen) så innebär det att min bil ska dra:
0,5/120 * 135 = 0,5625 L/mil (vid blandad körning)
Ty bränsleförbrukningen är proportionell mot koldioxidutsläppet.
Så är det iaf i teorin, vilket verkar stämma riktigt bra på alla andra Honda bilar jag kört, Civic 1,6 -89, Civic LSI -92 och CR-V -98. Min coupé drar dock betydligt mer

Jag har mätt väldigt noga så här:
*Tanka tills det tar stopp.
*Landsvägkörning i 40 mil @ 90 km/h
*Tanka upp på samma pump.
*Läser av mängd
Det resulterar i en bränsleförbrukning på 0.57-0,58 L/mil, vilket alltså är mer än vad den ska dra blandat (jag räknar dock inte med att jag ska klara mig på 0.5625 L/mil blandat, runt 0,60 anser jag borde vara möjligt. Vid konstant landsvägskörning tycker jag dock att den borde ligga på strax över 0,50 (0,5625 L/mil blandat).
Jag har friktionsdäck, 185 breda. Motorn varvar ca 2300-2400 rpm @ 90 km/h. Vad är fel eller är det inget fel? Vad får ni som kör coupé för bränsleförbrukning?
Edit, bilen har godkända avgasvärden och går jämnt och tyst i motorn.