Vilken motor ska jag slänga i Shuttlen?
-
Frode85
- Bil: Prelude BA4 1990
- Namn: Frode Altink
- Has thanked: 1 time
Nu börjar det komma mycket idéer i mitt huvud angående min nya bil...
Frågan är kort och gott villken motor rekomenderar ni att jag ska stoppa ner i shuttlen?
Detta kommer vara ett budgetbygge till att börja med iaf. Så inga vilda planer med överladdning osv.
Då jag vill behålla 4wd:en så lär jag ju hålla mig till en D-seriemotor?
Fick det här tipset: "Motor slänger du i en esi-snurra eller minime d16a6-block med d16z6-topp så får du lite mer att leka med." Är detta vad jag borde leta efter?
vad menas med "minime"?
Vad blir det för effekt på ett ungefär?
Har en CRX VT som jag funderar på att slakta så är det någon som har en passande D-seriemotor till Shuttlen och är sugna på en B16 så kan vi gärna göra ett byte!
Frågan är kort och gott villken motor rekomenderar ni att jag ska stoppa ner i shuttlen?
Detta kommer vara ett budgetbygge till att börja med iaf. Så inga vilda planer med överladdning osv.
Då jag vill behålla 4wd:en så lär jag ju hålla mig till en D-seriemotor?
Fick det här tipset: "Motor slänger du i en esi-snurra eller minime d16a6-block med d16z6-topp så får du lite mer att leka med." Är detta vad jag borde leta efter?
vad menas med "minime"?
Vad blir det för effekt på ett ungefär?
Har en CRX VT som jag funderar på att slakta så är det någon som har en passande D-seriemotor till Shuttlen och är sugna på en B16 så kan vi gärna göra ett byte!
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
En komplett ESI motor passar perfekt, 125hk bör göra en rejäl skillnad.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Ser inte riktigt sambandet, men försök att köpa ett ESI-lik så du får med allt som krävs.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
Frode85
Sambandet är att om ska jag fixa i ordning shuttlen så behöver jag fixa hjulupphängning och en del annat. för att hålla nere kostnaderna vill jag återanvända så mycket som möjligt av delarna jag köpt till CRX:en. tanken var att hitta någon som var sugen på att byta till sig en Crx motor mot t.ex. en ESI motor. annars får jag sälja CRX motorn och köpa en ESI motor.
när du säger att jag borde köpa ett ESI-lik så låter det som att det är mer än bara motorn som kommer behövas?
vad har ESI:n för motorkod? D16...?
när du säger att jag borde köpa ett ESI-lik så låter det som att det är mer än bara motorn som kommer behövas?
vad har ESI:n för motorkod? D16...?
- NitraM
- Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
- Namn: Martin Augustsson
- Has thanked: 134 times
- Been thanked: 86 times
crx vt spindlar funkar att köra med på en d16 motor.
I alla fall till en civic. men då borde du ha med bromshuset från vt'n till shuttlen med.
du behöver även ta med stagen som går till främre balken från vt'n till shuttlen i sådant fall.
en civic och shuttle ska va likadan. så det borde funka på shuttlen
I alla fall till en civic. men då borde du ha med bromshuset från vt'n till shuttlen med.
du behöver även ta med stagen som går till främre balken från vt'n till shuttlen i sådant fall.
en civic och shuttle ska va likadan. så det borde funka på shuttlen
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
- nenilsson
- Bil: Civic VT
- Namn: Emil Nilsson
Kul att du satsar på denna!
Minime är d16a6(org. i shuttle)-block med d16z6-topp. Alltså från 107hk till 125hk och vtec.
Men som nämnts tidigare så är det väldigt vettigt att få tag på en komplett esi-motor.
Minime är d16a6(org. i shuttle)-block med d16z6-topp. Alltså från 107hk till 125hk och vtec.
Men som nämnts tidigare så är det väldigt vettigt att få tag på en komplett esi-motor.
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Sthlm
Civic VT
-
Frode85
måste ha en ESI av den enkla anledning att motorn är bytt till en 1,5a... har kanske en d16z6 på gång redan. men den är lös ingen bil ingår. så ni får gärna räkna upp vad som behöver bytas för att få till detta, mer än själva motorn alltså. 
- nenilsson
- Bil: Civic VT
- Namn: Emil Nilsson
Nu är jag kanske lite elak, men sök!;)
Finns en del trådar om OBD0-OBD1-konverter.
Men enkelt förklarat så är det så att du har en typ av elsystem i din bil och en annan typ i ESI, konvertern är helt enkelt en konverteringshärva alltså med OBD0-kontakt i ena änden och OBD1-kontakt i andra.
Finns en del trådar om OBD0-OBD1-konverter.
Men enkelt förklarat så är det så att du har en typ av elsystem i din bil och en annan typ i ESI, konvertern är helt enkelt en konverteringshärva alltså med OBD0-kontakt i ena änden och OBD1-kontakt i andra.
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Sthlm
Civic VT
-
Frode85
hahaha det är lugnt... men ditt svar sparade mig tid... då det alltid är så förbannat svårt att veta exakt vilket sökord man ska använda...
och jag misstänkte att det var något åt det hållet.
för att ställa en till dum fråga. är detta en eftermarknadspryl? eller något man meckar ihop själv? ja jag ska söka sen men orkar någon svar får de gärna göra det
och jag misstänkte att det var något åt det hållet.
för att ställa en till dum fråga. är detta en eftermarknadspryl? eller något man meckar ihop själv? ja jag ska söka sen men orkar någon svar får de gärna göra det