TriXiE77 skrev:
Fonzeka.. det är min uppfattning också. Men jag hatar att känna mig insnöad och vill/behöver vidga vyerna innan jag slår till på nånting. Vet att du säkerligen sitter på oändlig kunskap om MPS:en. Dela gärna med dig med länkar eller mer information/erfarenheter om ecutek, hypertech etc. Tyvärr är ju mazdaspeed inte i närheten av vad HPC har i kunskapsbank. Du har ju kört ctr tidigare. Jämförelser upplevelsemässigt? MPS:en får en hel del smisk för att vara bångstyrig men verkar annars vara mkt "bang for buck".
Mer förslag?
Om du letar mer info än det som finns på det svenska forumet så kan jag rekommendera
http://www.mazdaspeedforums.org/forum
Angående mappning på en bil med de de vanliga små modsen (avgas/filter) så ser jag ingen anledning till att köra nåt annat än Hypertech.
Billigt, beprövat och enkelt att plocka bort och sälja vidare, effektmässigt skiljer det nog inte mycket heller.
Jämfört med min gamla EP3 så är Mazdan mycket tystare och bekvämare, mer utrustning och mycket mer bil för pengarna.
Den känns faktiskt lite bättre ihopskruvad också, kanske har att göra med att de byggs i Japan tillskillnad från den engelska EP3:an.
Det känns dock att den väger en del och är inte lika kvick i svängarna, ja lite bångstyrig ibland kanske.
Lådan är lite trögare än på en EP3 och det går inte att växla lika snabbt, men annars helt okej.
Det sitter en ganska snäll diffbroms på dem men den gör helt klart nytta.
Motorn har enormt vrid från botten och nästan inget turbolagg alls, men den dör rätt rejält när man kommer upp mot 5500rpm.
Men med annan mappning så ger effekt ända till varvstopp.