Jag köpte vinterbil idag, tog tåg från Stockholm till Ängelholm i fredags för att kolla på en 86:ans Civic GTi som tyvärr visade sej inte vara något vidare ens som vinterbil så jag passade på den och åkte och hälsade på en kompis i GBG i stället.
När jag var där så hittade jag dock en 90:ans Civic 1.6i i Halmstad som jag åkte och köpte idag och påbörjade min resa hemåt. Jag var nöjd med köpet, endast två ägare och iofs 22000 mil, men välservade. När jag kom till Jönköping och svängde av på en mack så tyckte jag dock att jag hörde gnissel under huven så jag kollade efter.
Det var fördelaren det gnisslade om och jag lånade verktyg för att försöka kolla efter, fick dock inte upp alla skruvarna (mörkt och 10 minusgrader) och eftersom gnisslet försvann när jag startade igen så körde jag vidare, försökte lyssna efter ljudet senare också men jag hörde inget jag reagerade på.
Sen hände det... strax efter Nyköping dog motorn plötsligt och jag rullade åt sidan på E4:an och försökte starta igen, det resulterade bara i en ca: 2 sekunders blöddrande gång så jag gav upp och ringde bärgare.
Nu när jag efter att ha lämnat bilen i Nyköping och tagit tåget hem surfat runt lite verkar det ju onekligen som att min fördelare kan vara kaputt, jag hittade t.ex. den här gamla topicen:
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... =fördelare" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... rdelare</a>
vad ska jag göra? vad kostar en ny fördelare till min motor? vilka passar? Jag tror och hoppas att motorn i övrigt är ok, kamremmen är bytt vid 20000 mil.
Ös på med tips!
Tack
/Tom Bengter
ITR #848
Missljud från fördelaren, motorn stannade, HJÄLP!
-
Clabbe
- Bil: RD9
- Namn: Клабе Бюрстром
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Finns renoveringssats för fördelarens lagerras..
Kostar ca 1700:-
Ny fördelare är dyrare om du inte hittar en billigt på skroten eller här..
Är det lagerras så behöver du inte oroa dig för andra skador tror jag
Kostar ca 1700:-
Ny fördelare är dyrare om du inte hittar en billigt på skroten eller här..
Är det lagerras så behöver du inte oroa dig för andra skador tror jag
Благодаря мутра!
-
Mattias
- Bil: Optima
- Namn: M Silverglantz
- Kontakt:
Kamremmen kan dock ha kuggat över när fördelaren skar... har hänt på två st B16 motorer som jag vet iaf.
Märker du när du bytt fördelaren... blilen kommer gå som en påse nötter isf.
Märker du när du bytt fördelaren... blilen kommer gå som en påse nötter isf.
Senast redigerad av Mattias den 21 november 2004, 23:56, redigerad totalt 1 gånger.
Civic Type R -04, Civic S -83, Civic -99, Accord Type R -00, 3xCivic VTi -92, Del Sol -92, Prelude -90, Integra Type R -98, 2xCRX VT -90/91, CRX -88
Ok, tack för tipsen.
Nån som har en fördelare till salu till ett bra pris?
Passar fördelaren från alla D-serie motorer?
Passar den från någon annan serie (Kan jag i nödfall använda den från min vinterförvarade ITR)?
jag som hade hoppats på att vinterbilen skulle vara billig att äga... 2000:- spänn till bärgaren sved!
MVH
Tom
Nån som har en fördelare till salu till ett bra pris?
Passar fördelaren från alla D-serie motorer?
Passar den från någon annan serie (Kan jag i nödfall använda den från min vinterförvarade ITR)?
jag som hade hoppats på att vinterbilen skulle vara billig att äga... 2000:- spänn till bärgaren sved!
MVH
Tom
Tom Bengter
996tt
(ITR#848)
(ITR#2183)
996tt
(ITR#848)
(ITR#2183)
-
Gisson
- Bil: Honda Accord Aerodeck 2.2 ES 1997
- Namn: Göran Johansson
Ring till Honda o fråga om det inte går på garanti, det gjorde det när min fördelare till min Accord (från 92) gick sönder. Jag fick en helt ny fördelare. Fick bara betala för arbetet
Göran Johansson
Tystberga
Honda Accord Aerodeck 2.2 ES - 97
Feel the Power that your engine gives you
Medlemsnr: #1315
Tystberga
Det var ju schysst av Honda, men jag vet inte riktigt om jag har mage att fråga, bilen har ju gått sina 22000mil och är snart 15 år...
Jag kollade iallafall priset med Honda och en ny fördelare kostade visst 3600:- + moms. Han jag talade med menade att det bara var Civic 1.6 90-91 som passade, alltså D16Z2 om jag kommer ihåg motorkoden rätt.
Har hittat några på skrotarna för 800-1000:- iallafall. (Om dom nu är något att ha eller kommer dom också att skära när som helst?)
Det blir väl att jag låter verkstaden där den står nu felsöka till att börja med.
MVH
Tom
Jag kollade iallafall priset med Honda och en ny fördelare kostade visst 3600:- + moms. Han jag talade med menade att det bara var Civic 1.6 90-91 som passade, alltså D16Z2 om jag kommer ihåg motorkoden rätt.
Har hittat några på skrotarna för 800-1000:- iallafall. (Om dom nu är något att ha eller kommer dom också att skära när som helst?)
Det blir väl att jag låter verkstaden där den står nu felsöka till att börja med.
MVH
Tom
Tom Bengter
996tt
(ITR#848)
(ITR#2183)
996tt
(ITR#848)
(ITR#2183)
...eller inte.
Jag snackade just med verkstaden och en felsökning skulle nog bli från en tusing iallafall. Vad tror ni, ska jag köpa en fördelare från skroten, åka ner och byta själv och hoppas att det går vägen? Fördelarras verkar ju inte ovanligt iallafall så det är ju troligt att det är det eftersom jag hörde gnissel därifrån tidigare.
MVH
Tom
Jag snackade just med verkstaden och en felsökning skulle nog bli från en tusing iallafall. Vad tror ni, ska jag köpa en fördelare från skroten, åka ner och byta själv och hoppas att det går vägen? Fördelarras verkar ju inte ovanligt iallafall så det är ju troligt att det är det eftersom jag hörde gnissel därifrån tidigare.
MVH
Tom
Tom Bengter
996tt
(ITR#848)
(ITR#2183)
996tt
(ITR#848)
(ITR#2183)
-
Gisson
- Bil: Honda Accord Aerodeck 2.2 ES 1997
- Namn: Göran Johansson
Min bil hade gått 28000 mil o det va för några år sedan...........
Göran Johansson
Tystberga
Tystberga
Operation Göran Kropp-mek lyckades.
Jag fick med mej fördelaren hem i ryggsäcken från Nyköping och har nu plockat isär den i alla beståndsdelar. Lagret var mycket riktigt kört och rotorn hade lossnat från axeln.
Som det ser ut nu så tänker jag prova att bara byta kullagret och testa, allt ser oskadat ut för övrigt och lagret gick faktiskt att röra om man tog i.
Jag håller tummarna för att jag kan få tag på ett lager till att börja med...
MVH
Tom
Jag fick med mej fördelaren hem i ryggsäcken från Nyköping och har nu plockat isär den i alla beståndsdelar. Lagret var mycket riktigt kört och rotorn hade lossnat från axeln.
Som det ser ut nu så tänker jag prova att bara byta kullagret och testa, allt ser oskadat ut för övrigt och lagret gick faktiskt att röra om man tog i.
Jag håller tummarna för att jag kan få tag på ett lager till att börja med...
MVH
Tom
Tom Bengter
996tt
(ITR#848)
(ITR#2183)
996tt
(ITR#848)
(ITR#2183)
-
Anders Lundgren
- Kontakt:
Kul att du hittade felet.
Passar verkligen lagret?
Passar verkligen lagret?
Assumption is the mother of all fuck-ups!
Anders Lundgren
Medlem #049
<a href='http://www.welavracing.com' target='_blank'>www.welavracing.com</a>
Anders Lundgren
Medlem #049
Ett SKF 6001Z med innerdiameter 12mm, ytterdiameter 28mm och bredd på 8mm köpte jag, original var det Koyo 6001Z med samma mått men dom hade inget hemma så det blev SKF istället vilket borde fungera lika bra.
Jag ska försöka pressa dit lagret i kväll så jag återkommer med hur det går. Jag ska också säga att jag har instruktioner från en amerikan som gjort det tidigare på en fördelare till en 90-93 Integra så bevisligen ska det gå att genomföra ett lagerbyte trots att många säger att det är svårt.
Instruktionerna finns här (ta dom med en nypa salt för han gör vissa saker krångligare än vad dom är):
<a href="http://www3.honda-perf.org/community/me ... ibutor.htm" target="_blank">http://www3.honda-perf.org/community/me ... tor.htm</a>
MVH
Tom
Jag ska försöka pressa dit lagret i kväll så jag återkommer med hur det går. Jag ska också säga att jag har instruktioner från en amerikan som gjort det tidigare på en fördelare till en 90-93 Integra så bevisligen ska det gå att genomföra ett lagerbyte trots att många säger att det är svårt.
Instruktionerna finns här (ta dom med en nypa salt för han gör vissa saker krångligare än vad dom är):
<a href="http://www3.honda-perf.org/community/me ... ibutor.htm" target="_blank">http://www3.honda-perf.org/community/me ... tor.htm</a>
MVH
Tom
Tom Bengter
996tt
(ITR#848)
(ITR#2183)
996tt
(ITR#848)
(ITR#2183)
Christopher Sjöstedt
[b]<span style='color:red'>Ingen Honda för stunden</span>[/b]
[b]<span style='color:red'>Ingen Honda för stunden</span>[/b]
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
<!--QuoteBegin-tizzom+24 Nov 2004, 13:17:31--><div class='quotetop'>QUOTE(tizzom 4 24 Nov 2004, 13:17:31)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ett SKF 6001Z med innerdiameter 12mm, ytterdiameter 28mm och bredd på 8mm köpte jag, original var det Koyo 6001Z med samma mått men dom hade inget hemma så det blev SKF istället vilket borde fungera lika bra.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
kostnad?
kostnad?
Efter en dryg timmes utomhusmeckande i snön i Nyköping fick jag igång bilen med den nyrenoverade fördelaren så den gick på tomgång. Färden hem till Stockholm gick bra, dock så lyser CEL och den varvar inte över 3500rpm.
Nåväl, målet för dagen var att få hem bilen så jag kan skruva i lugn och ro inomhus.
MVH
Tom
Nåväl, målet för dagen var att få hem bilen så jag kan skruva i lugn och ro inomhus.
MVH
Tom
Tom Bengter
996tt
(ITR#848)
(ITR#2183)
996tt
(ITR#848)
(ITR#2183)
-
Anders Lundgren
- Kontakt:
Bilen har gått in i "fail-safe mode". Förmodligen är det cylindersensorn som fått en snyting, men det kan också vara ckp, eller tdc sensorerna.
Mät upp sensorerna med en multimeter och se om du får en växelström när du snurrar på rotoraxeln.
Mät upp sensorerna med en multimeter och se om du får en växelström när du snurrar på rotoraxeln.
Anders Lundgren
Medlem #049
Anders Lundgren
Medlem #049
Tack för tipset!
"Limp home mode" blev det verkligen, jag var grymt nervös hela vägen ända tills jag svängde in framför garaget...
Det verkar inte omöjligt att kamremmen kanske kuggat över nått hack också, jag var tvungen att ställa fram tändningen maximalt för att få en stabil tomgång och jag tror nog den ska fram ännu mer, får se i veckan när jag får tid och kan kolla med strob.
MVH
Tom
"Limp home mode" blev det verkligen, jag var grymt nervös hela vägen ända tills jag svängde in framför garaget...
Det verkar inte omöjligt att kamremmen kanske kuggat över nått hack också, jag var tvungen att ställa fram tändningen maximalt för att få en stabil tomgång och jag tror nog den ska fram ännu mer, får se i veckan när jag får tid och kan kolla med strob.
MVH
Tom
Tom Bengter
996tt
(ITR#848)
(ITR#2183)
996tt
(ITR#848)
(ITR#2183)
Okej, jag kollade lite snabbt på bilen idag och jag får koderna 4, 7 och 9, alltså alla sensorerna som sitter i fördelaren. Kan det vara så illa att sensorerna blivit t.ex. brända av värmen när lagret skar? Hade tyvärr inte tid att kolla med multimeter som Anders tipsade om, får ta det i morgon.
Tändningen verkar också ligga efter 0 grader (ska vara 18 grader före). Dock är jag lite osäker på detta eftersom jag misstänker att det är någon 'kontakt' som ska bryggas innan man kollar med strob, stämmer det? I en verkstadsmanual jag kollat i var det en 'kontakt' långt bak på förarsidan, där sitter ingen på min men framme vid lyset har jag en som verkar misstänkt, dock går det in ca: 8 kablar i den och jag vet inte vilka jag ska brygga.
Jag sätter mej och letar lite på nätet efter lösningen, men tipsa gärna om ni kan.
MVH
Tom
Tändningen verkar också ligga efter 0 grader (ska vara 18 grader före). Dock är jag lite osäker på detta eftersom jag misstänker att det är någon 'kontakt' som ska bryggas innan man kollar med strob, stämmer det? I en verkstadsmanual jag kollat i var det en 'kontakt' långt bak på förarsidan, där sitter ingen på min men framme vid lyset har jag en som verkar misstänkt, dock går det in ca: 8 kablar i den och jag vet inte vilka jag ska brygga.
Jag sätter mej och letar lite på nätet efter lösningen, men tipsa gärna om ni kan.
MVH
Tom
Tom Bengter
996tt
(ITR#848)
(ITR#2183)
996tt
(ITR#848)
(ITR#2183)
-
Anders Lundgren
- Kontakt:
Tror inte alla sensorerna har gått men kolla efter metallspån på rotorn/spolen.
Kolla även så att alla kontakterna mellan ecu/fördelare är intakta.
Anledningen du får 0 på tändningen är pga att bilen är i fail-safe mode.
Kolla även så att alla kontakterna mellan ecu/fördelare är intakta.
Anledningen du får 0 på tändningen är pga att bilen är i fail-safe mode.
Anders Lundgren
Medlem #049
Anders Lundgren
Medlem #049
Tack för råden!
Jag tycker att sensorerna borde ha klarat sej, kablar o övrigt inne i fördelaren tyder inte på överhettning och det fanns inga metallspån. Lagret hade alla delar på plats, men själva guidningen för kulorna var rejält knögglig om du förstår vad jag menar, vilket gjorde att lagret inte rullade så fint.
Är det alltså ingen mening att försöka justera tändningen innan jag fått bilen ur "fail safe mode"? Kommer den att ligga och justera den även om jag bryggar servicekontakten?
Kontakten mellan Fördelaren och ECU'n kan ju helt klart vara värd att kolla in lite noggrannare, dom där är ju alltid bökiga att få isär och jag kan ju ha misslyckats med ihopsättandet i minusgraderna i lördags...
MVH
Tom
Jag tycker att sensorerna borde ha klarat sej, kablar o övrigt inne i fördelaren tyder inte på överhettning och det fanns inga metallspån. Lagret hade alla delar på plats, men själva guidningen för kulorna var rejält knögglig om du förstår vad jag menar, vilket gjorde att lagret inte rullade så fint.
Är det alltså ingen mening att försöka justera tändningen innan jag fått bilen ur "fail safe mode"? Kommer den att ligga och justera den även om jag bryggar servicekontakten?
Kontakten mellan Fördelaren och ECU'n kan ju helt klart vara värd att kolla in lite noggrannare, dom där är ju alltid bökiga att få isär och jag kan ju ha misslyckats med ihopsättandet i minusgraderna i lördags...
MVH
Tom
Tom Bengter
996tt
(ITR#848)
(ITR#2183)
996tt
(ITR#848)
(ITR#2183)
<!--QuoteBegin-Gisson+22 Nov 2004, 08:16:37--><div class='quotetop'>QUOTE(Gisson 4 22 Nov 2004, 08:16:37)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ring till Honda o fråga om det inte går på garanti, det gjorde det när min fördelare till min Accord (från 92) gick sönder. Jag fick en helt ny fördelare. Fick bara betala för arbetet<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Honda har förlängd garanti på just fördelare mellan 88-91, Accord -92 faller också in på den garantin om den är en "tidig" -92:a.
MVH
Tomas
Honda har förlängd garanti på just fördelare mellan 88-91, Accord -92 faller också in på den garantin om den är en "tidig" -92:a.
MVH
Tomas
Tomas Törngren
#2428 Boden
Honda Accord Tourer -10
Tidigare bilar:
Honda CR-V -07
Honda Accord Tourer -04
Honda Accord 2.0 -91
Volvo 855 T-5R -95
MB 230 TE Sportline -92
#2428 Boden
Honda Accord Tourer -10
Tidigare bilar:
Honda CR-V -07
Honda Accord Tourer -04
Honda Accord 2.0 -91
Volvo 855 T-5R -95
MB 230 TE Sportline -92
Jag körde just bilen hem! Äntligen löst.
Idag hade jag bara felkod 9, alltså "cylinder 1 position", jag tog isär fördelaren igen, gjorde en noggrann justering av avstånden mellan sensorer och hjul på axeln och satte ihop den igen. Provade sedan med en borrmaskin på axeln så jag fick fick vettiga värden från spolarna. Skruvade dit alltihop och VOILA! nu var det inga problem att justera tändningen osv.
Jag är mycket nöjd just nu, äntligen kan jag övergå till att skruva fast stolarna, dammsuga, pilla lite med rosten och sånt som jag tänkt göra från början innan det här dök upp...
MVH
Tom
Idag hade jag bara felkod 9, alltså "cylinder 1 position", jag tog isär fördelaren igen, gjorde en noggrann justering av avstånden mellan sensorer och hjul på axeln och satte ihop den igen. Provade sedan med en borrmaskin på axeln så jag fick fick vettiga värden från spolarna. Skruvade dit alltihop och VOILA! nu var det inga problem att justera tändningen osv.
Jag är mycket nöjd just nu, äntligen kan jag övergå till att skruva fast stolarna, dammsuga, pilla lite med rosten och sånt som jag tänkt göra från början innan det här dök upp...
MVH
Tom
Tom Bengter
996tt
(ITR#848)
(ITR#2183)
996tt
(ITR#848)
(ITR#2183)
Någon som vet om det är likadant lager till b16a2s fördelare?
Var köpte du lagret nånstans?
Var köpte du lagret nånstans?
Senast redigerad av Edin den 6 december 2004, 02:46, redigerad totalt 1 gånger.
Jesper Edin
På Momentum i Vreten (Solna, Sthlm), tydligen ett vanligt lager som i princip alla lagerförsäljare har hemma. Jag vet inte om din fördelare har samma lager, men om du plockar isär fördelaren så är det ju bara att mäta axeln, yttre diameter och bredden.
MVH
Tom
MVH
Tom
Tom Bengter
996tt
(ITR#848)
(ITR#2183)
996tt
(ITR#848)
(ITR#2183)
-
<Emil r0kkar
- Kontakt:
<!--QuoteBegin-Törngren+30 Nov 2004, 18:45:20--><div class='quotetop'>QUOTE(Törngren 4 30 Nov 2004, 18:45:20)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Gisson+22 Nov 2004, 08:16:37--><div class='quotetop'>QUOTE(Gisson 4 22 Nov 2004, 08:16:37)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ring till Honda o fråga om det inte går på garanti, det gjorde det när min fördelare till min Accord (från 92) gick sönder. Jag fick en helt ny fördelare. Fick bara betala för arbetet<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
MVH
Tomas
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=64422"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Så du menar att ifall min fördelare går i sönder så skulle jag kunna få en ny av honda, eftersom min är nog på G att härva och min bil är en honda civic hb årsmodell 88 med 16 mil på mätaren?
MVH
Tomas
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=64422"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Så du menar att ifall min fördelare går i sönder så skulle jag kunna få en ny av honda, eftersom min är nog på G att härva och min bil är en honda civic hb årsmodell 88 med 16 mil på mätaren?
[b][i]Emil Ahlgren //Ängelholm
"[/i][/b]Efter Regn kommer sol"
"[/i][/b]Efter Regn kommer sol"