Fälgfråga EP3, passar denna dimension?
Hej!
Först och främst så har jag bråkat med hondaklubbens sökmotor, jag vet inte om det är jag eller den som är kass men något svar fick jag inte fram iaf... =)
Så, till trådens syfte:
Nu är det vinter och det börjar bli dags att handla på sig grejer till bilen medan den står avställd..
Fälgar står på menyn för min bil i år, jag har en liten fråga om mått bara..
17x7" är ju originalmåtten, så långt är det rätt vet jag, men sen är det det här med ET, passar ET40 eller är det helt kört? ET45 är ju original så det är inte såååå långt bort tycker jag
Måste man kanske ha spacers? Eller hur funkar det?
Era svar får gärna vara erfarenhetsbaserade, inga gissningar och "det lär ju funka för min mormor har flames på sin rullator och bor i en stuga med vita knutar"-svar (dvs svar som bara gör att jag blir ännu mer förvirrad)
Tack på förhand!
//Åberg
Först och främst så har jag bråkat med hondaklubbens sökmotor, jag vet inte om det är jag eller den som är kass men något svar fick jag inte fram iaf... =)
Så, till trådens syfte:
Nu är det vinter och det börjar bli dags att handla på sig grejer till bilen medan den står avställd..
17x7" är ju originalmåtten, så långt är det rätt vet jag, men sen är det det här med ET, passar ET40 eller är det helt kört? ET45 är ju original så det är inte såååå långt bort tycker jag
Era svar får gärna vara erfarenhetsbaserade, inga gissningar och "det lär ju funka för min mormor har flames på sin rullator och bor i en stuga med vita knutar"-svar (dvs svar som bara gör att jag blir ännu mer förvirrad)
Tack på förhand!
//Åberg
Team222
HPC IRC CREW, SWEDEN
HPC IRC CREW, SWEDEN
-
Bonny
- Bil: JRSC CTR 2005
- Namn: Johan Blomqvist
17x7 ET40 funkar utan problem då fälgar med den dimensionen bara breddar 5 mm utåt. Spacers behöver du inte ha, för då kommer fälgen ännu längre ut.
Edit: Här kan du jämföra olika fälgdimensioner: <a href="http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp" target="_blank">http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp</a>
Edit: Här kan du jämföra olika fälgdimensioner: <a href="http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp" target="_blank">http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp</a>
Senast redigerad av Bonny den 14 november 2009, 14:03, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Blomqvist
CTR 05
CTR 05
Gött! Tack för snabbt svar
Jo just det, det sitter H&R-fjädrar på också som sänker bilen en bit, fortfarande inga problem? (:
Jo just det, det sitter H&R-fjädrar på också som sänker bilen en bit, fortfarande inga problem? (:
Team222
HPC IRC CREW, SWEDEN
HPC IRC CREW, SWEDEN
-
Bonny
- Bil: JRSC CTR 2005
- Namn: Johan Blomqvist
Med 30 mm sänkning borde det fortfarande inte vara några problem. Antar att du tänker köra med 205 eller 215 breda däck. Har du camberkit finns möjlighet att ställa in hjulvinklar också.
Av ren nyfikenhet, är det vinter- eller stiliga sommarfälgar som ska inhandlas? Är det sommarfälgar få du gärna lägga upp en bild
Av ren nyfikenhet, är det vinter- eller stiliga sommarfälgar som ska inhandlas? Är det sommarfälgar få du gärna lägga upp en bild
Senast redigerad av Bonny den 14 november 2009, 15:13, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Blomqvist
CTR 05
CTR 05
-
Mattias
- Bil: Optima
- Namn: M Silverglantz
- Kontakt:
Jag har tänkt mig 7,5x17" ET38 med 225/45 till sommaren, min är rejält sänkt så det borde gå tack vare cambern.
bara å hålla tummarna
bara å hålla tummarna
Civic Type R -04, Civic S -83, Civic -99, Accord Type R -00, 3xCivic VTi -92, Del Sol -92, Prelude -90, Integra Type R -98, 2xCRX VT -90/91, CRX -88
-
tobo
- Bil: Civic Sedan 1,5 GL -89
- Namn: Torbjorn Litsfelt
Den här var också väldigt bra...
<a href="http://www.1010tires.com/tiresizecalculator.asp" target="_blank">http://www.1010tires.com/tiresizecalculator.asp</a>
...för att jämföra olika storlekar på fälgar/däck.
<a href="http://www.1010tires.com/tiresizecalculator.asp" target="_blank">http://www.1010tires.com/tiresizecalculator.asp</a>
...för att jämföra olika storlekar på fälgar/däck.
Precis, 205 eller 215, beror lite på vad min däck-kille har för inköpspris 
Det är sommarfälgar, har inte bestämt vilka riktigt än och man vill ju vara lite hemlig så jag fixar inte bild förrän jag själv kan fota fälgarna här hemma
Men som det ser ut nu blir det black-on-black 2010 också! 
Det är sommarfälgar, har inte bestämt vilka riktigt än och man vill ju vara lite hemlig så jag fixar inte bild förrän jag själv kan fota fälgarna här hemma
Team222
HPC IRC CREW, SWEDEN
HPC IRC CREW, SWEDEN
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Gränsfall Mattias... Med 7,5x17 ET35 och 215 breda R888 så tog det i bak på min trots -2 grader camber. Dock var det bara innerskårmsluddet som skrapade i, så efter att ha tryckt till det lite så ordnade det sig.Mattias skrev:Jag har tänkt mig 7,5x17" ET38 med 225/45 till sommaren, min är rejält sänkt så det borde gå tack vare cambern.
bara å hålla tummarna
Men 225 blir tufft om det inte är så att R-däcken är fetare än vanliga däck. I så fall kan det gå.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Själv drömmer jag om att köra en 8" (kanske tom 8,5") bred fälg med et35... Men det kan bli lite tufft har jag förstått.. Isf åker det på 215 däck, men har inte koll på hur möjligt det är? Just nu känns det som om mina 7" e alldeles för smala...
Mvh,
Mvh,
-
Mattias
- Kontakt:
Jag har kört med 18x8 ET45 vill jag minnas och 215 däck, dem smet in fint utan problem.
Hade 3-5mm tillgodo till däcksidan då, jag misstänker att det kommer bli riktigt tajt med de nya hjulen men det är värt en chans.
I värsta fall får jag massera skärmkanterna och innerskärmarna.
Hade 3-5mm tillgodo till däcksidan då, jag misstänker att det kommer bli riktigt tajt med de nya hjulen men det är värt en chans.
I värsta fall får jag massera skärmkanterna och innerskärmarna.
Civic Type R -04, Civic S -83, Civic -99, Accord Type R -00, 3xCivic VTi -92, Del Sol -92, Prelude -90, Integra Type R -98, 2xCRX VT -90/91, CRX -88
- JDM-Junior
- Bil: CW EP3
- Namn: Aldin Kuric
Det funkar, skulle det vara lite problem (vilket jag tvivlar på med höjden på din bil i nuläget) så är det bara och ställa in lite negativ camber.luckan skrev:Själv drömmer jag om att köra en 8" (kanske tom 8,5") bred fälg med et35... Men det kan bli lite tufft har jag förstått.. Isf åker det på 215 däck, men har inte koll på hur möjligt det är? Just nu känns det som om mina 7" e alldeles för smala...
Mvh,
EDIT: Beror också så klart på hur stora fälgar du ska ha.
Senast redigerad av JDM-Junior den 15 november 2009, 15:46, redigerad totalt 1 gånger.
JDM - all day, every day
jag åker 17x8" med 225/45 R-däck. Mina fälgar har dock et47. Jag åker med 3mm spacer bak och då tar det i ytterskärmarna. Jag har sänkfjädrar och ingen ställd camber. Så jag tror ni kan glömma att åka et 38 med 225 däck, om ni inte ska åka med helt fucked up camber och valsade skärmar.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
-
Mattias
- Kontakt:
Jag har hyffsat fucked up camber ja, skulle tippa på att min är sänkt MINST 60mm med KW V1 utan camberkitt.
Nu har jag visserligen ett kitt ligger så det skule ju kunna gå å göra ännu jvligare vid behov... inte riktigt därför jag köpte det dock
Min setup idag är 7x17" med 205/45, ET55 med 3m spacers bak, jag har OCEANER av luft till skärmkanten.
Därav min fundering på nya setupen.
Nu har jag visserligen ett kitt ligger så det skule ju kunna gå å göra ännu jvligare vid behov... inte riktigt därför jag köpte det dock
Min setup idag är 7x17" med 205/45, ET55 med 3m spacers bak, jag har OCEANER av luft till skärmkanten.
Därav min fundering på nya setupen.
Ok, ja jag vet inte riktigt hur mycket mina sänkfjädrar sänker men jag känner att min fälg/däckbredd och offset är ungefär så bra det blir och så tight det blir med min sänkning utan att valsa skärmar. Jag ska testa 235/40 R-däck när mina är slut men jag ska ju även skaffa coilovers och höja bilen och kommer köra ban camber.
Du skriver ju att du vill köra 7,5" bred fälg och jag vet inte riktigt hur det påverkar den totala bredden på däcket gämfört med 8" som jag kör. Skulle jag sitta i din sits och vill köra ett lågt et så skulle nog jag satsa på att köpa fälgar med et 40-42 och köra med spacer istället för det är tråkigt att valsa och/eller att behöva byta fälgar tycker nog jag
Du skriver ju att du vill köra 7,5" bred fälg och jag vet inte riktigt hur det påverkar den totala bredden på däcket gämfört med 8" som jag kör. Skulle jag sitta i din sits och vill köra ett lågt et så skulle nog jag satsa på att köpa fälgar med et 40-42 och köra med spacer istället för det är tråkigt att valsa och/eller att behöva byta fälgar tycker nog jag
Kan en bil någonsin bli perfekt?
-
Mattias
- Kontakt:
Mmm, jag vill väldigt gärna ha 225/45 pga komforten och lågt ET för utseendets skull.
Gjorde ett riktigt seriöst mättest precis
Med vinterpuckarna (205/55-16" ET45) så har jag 15mm till skärmkanten från däcksidan.
Med lite våld, vilja och vaselin så boooorde min tilltänkta kombo fungera men det är ju långt ifrån kul att köpa först och testa sen.
Jag ska nog kika runt bland de man känner och se om någon har så man kan låna och testa först.
Gjorde ett riktigt seriöst mättest precis
Med vinterpuckarna (205/55-16" ET45) så har jag 15mm till skärmkanten från däcksidan.
Med lite våld, vilja och vaselin så boooorde min tilltänkta kombo fungera men det är ju långt ifrån kul att köpa först och testa sen.
Jag ska nog kika runt bland de man känner och se om någon har så man kan låna och testa först.
Spännande!
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Honda Civic Type-R EP3<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:black--><span style="color:black"><!--/coloro-->[b]"Black hawk"[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->- 04 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Lite onödigt att lyfta denna gamla tråden, du kunde fortsatt i den befintliga 
För gatdäck funkar 225 på 7,5 och 235 på 8. R-däck är nog max 225 på 8 att föredra då de ofta är lite bredare överlag. Är bilen inte sänkt borde 225/40 funka fint med 18x7,5 eller 18x8 på en CTR då de bara ökar totaldiametern med ca 3,3% och inte breddar alltför mycket.
Finns en fin räknare här för däck/fälgdimensioner: http://www.1010tires.com/TireSizeCalculator.asp
För gatdäck funkar 225 på 7,5 och 235 på 8. R-däck är nog max 225 på 8 att föredra då de ofta är lite bredare överlag. Är bilen inte sänkt borde 225/40 funka fint med 18x7,5 eller 18x8 på en CTR då de bara ökar totaldiametern med ca 3,3% och inte breddar alltför mycket.
Finns en fin räknare här för däck/fälgdimensioner: http://www.1010tires.com/TireSizeCalculator.asp
-
Lars P

- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
- Kontakt:
18x8 är inga problem
8,5" ET 42 gick med några mm spacers
8,5" ET 42 gick med några mm spacers
076-1174430
Lars@allbilskroten.se