Svartryker vid VTEC,tomgångsproblem och enginelight
Hallå.
Jag och en polare snackade via msn och jämförde våra respektive motorer. Vi båda har dålig tomgång på motorerna. Han har tagit bort sin IACV och rengjort den,men inte monterat tillbaka pga tidigare fråga. Jag tog bort min,och det var Lite skit på den bara,men inte helt igensatt.. Men ändå är tomgången jättedålig vid uppstart. gasar jag till och släpper så kan bilen dö helt.
Sen när jag ska starta bilen,så väntar jag ALLTID tills check engine lampan slocknar.. Dock lyser den ibland rätt länge och bränslepumpen kommer inte igång.. sitter man och väntar ett tag dock,så hör man pumpen börja,och sen slockar lampan och bilen är klar att starta. Är det glappt någostans?
Är en likadan d16z6 motor jag har med rätt basic setup... sportfilter.
Han har även problemet att det svartryker när VTEC slår i. Inte annars med vanlig körning,utan alltid när vtec slå i.
Vad beror detta på?
Jag och en polare snackade via msn och jämförde våra respektive motorer. Vi båda har dålig tomgång på motorerna. Han har tagit bort sin IACV och rengjort den,men inte monterat tillbaka pga tidigare fråga. Jag tog bort min,och det var Lite skit på den bara,men inte helt igensatt.. Men ändå är tomgången jättedålig vid uppstart. gasar jag till och släpper så kan bilen dö helt.
Sen när jag ska starta bilen,så väntar jag ALLTID tills check engine lampan slocknar.. Dock lyser den ibland rätt länge och bränslepumpen kommer inte igång.. sitter man och väntar ett tag dock,så hör man pumpen börja,och sen slockar lampan och bilen är klar att starta. Är det glappt någostans?
Är en likadan d16z6 motor jag har med rätt basic setup... sportfilter.
Han har även problemet att det svartryker när VTEC slår i. Inte annars med vanlig körning,utan alltid när vtec slå i.
Vad beror detta på?
Senast redigerad av Scoore den 25 december 2011, 18:08, redigerad totalt 1 gånger.
- Micke 16v
- Bil: Honda Civic
- Namn: Mikael Haraldsson
Man kan rengöra tomgångventil med tex crc carburator cleaner.
Kolla över kallstartventilen som sitter på undersidan av spjällhuset, finns ett lock på den, skruva loss det och se till att den vita plastmojängen är inskruvad i botten.
Den brukar lossa och då ger ostabil tomgång.
Kolla över kallstartventilen som sitter på undersidan av spjällhuset, finns ett lock på den, skruva loss det och se till att den vita plastmojängen är inskruvad i botten.
Den brukar lossa och då ger ostabil tomgång.
0736316013
Okay. Den är inte helt lättåtkomlig gissar jag på? Låter som den jag skruvat på på min röda crx,och när den lossat så blev tomgången HÖG istället för låg.. Min tomgång är verkligen soplåg.
Är ju även när man kört bilen varm att när man varvar till lite grann och släpper gasen,så sjunker det till LÅGT,sen går upp till normalt igen.
Är ju även när man kört bilen varm att när man varvar till lite grann och släpper gasen,så sjunker det till LÅGT,sen går upp till normalt igen.
Hm okay.. Kanske dags att byta ut den mot något annat då. Hur vet man att det är fel på den? Tänkte om man på något sätt kan koppla på ström på motorn och se vad som händer.
Jag har vridit på den Nu,eftersom tomgången är så dålig,men blir inte så bra när jag fått en bra tomgång på Kall motor. Det blir fel när motorn väl är varm sen,så återställde den så gott jag kunde till nära på samma position som innan.
Vad kan det stå i manualen då? Reset idle någonting kanske?
Edit: Tomgångsmotorn från en D15b2 passar den på min tro? Isåfall har jag eventuellt en jag kan Prova med i alla fall så jag kan utesluta det ena eller det andra.
Jag har vridit på den Nu,eftersom tomgången är så dålig,men blir inte så bra när jag fått en bra tomgång på Kall motor. Det blir fel när motorn väl är varm sen,så återställde den så gott jag kunde till nära på samma position som innan.
Vad kan det stå i manualen då? Reset idle någonting kanske?
Edit: Tomgångsmotorn från en D15b2 passar den på min tro? Isåfall har jag eventuellt en jag kan Prova med i alla fall så jag kan utesluta det ena eller det andra.
- Micke 16v
Tomgångsmotorn styr tomgången på varm motor.
Kallstartsventilen styr tomgången på kall motor.
Testa en annan tomgångsmotor, allt som är obd1/2 borde passa din z6:a
edit: om du byglar kontakten på t-motorn skall det klicka till i den.
Kallstartsventilen styr tomgången på kall motor.
Testa en annan tomgångsmotor, allt som är obd1/2 borde passa din z6:a
edit: om du byglar kontakten på t-motorn skall det klicka till i den.
0736316013
Jahaa... Kanske är en kombination av båda då av någon dum anledning :/
Okay får kika lite på det
Har du tips på vtec som svartryker,men inte ryker vid "normal" körning? Även något förslag på det där problemet Jag har med att check engine lampan tar en stund för att slockna.
Okay får kika lite på det
Har du tips på vtec som svartryker,men inte ryker vid "normal" körning? Även något förslag på det där problemet Jag har med att check engine lampan tar en stund för att slockna.
- Micke 16v
Svart rök = för mkt bränsle
Check engine lamp = felkod
Då brukar bilen gå in i sk. Limpmode och fettar på bränslet.
Alternativt har du fel på lambdasond och bilen går fett och ryker och ger felkod.
Check engine lamp = felkod
Då brukar bilen gå in i sk. Limpmode och fettar på bränslet.
Alternativt har du fel på lambdasond och bilen går fett och ryker och ger felkod.
0736316013
Hm okay det verkar bara hända vid Vtec så får säga det. Hur kommer man Bort från limpmode sen? Går det att återställa den?
Det är ju bara det att först lyser den lampan,men efter ett tag så klickar det till i main relay och pumpen kör fram "startsoppa",och sen slocknar den och det går att starta. Vet inget om lambdasonden i sig om den är gammal eller så dock,och jag fick perfekta avgasvärden på bes.
Det är ju bara det att först lyser den lampan,men efter ett tag så klickar det till i main relay och pumpen kör fram "startsoppa",och sen slocknar den och det går att starta. Vet inget om lambdasonden i sig om den är gammal eller så dock,och jag fick perfekta avgasvärden på bes.
Läste lite på nätet nu och lambdasonden verkar kunna göra så bilen svartryker . Trodde besiktningen skulle säga något då för den borde ju ha visat att den går fett,men kan ju ha fel.
Läste även om en grej kallad EGR valve som verkar kunna sätta igen sig med avlagringar och skit. Har jag en sådan,och kan det göra underverk för tomgången och kanske annat om jag rengör den ?
Läste även om en grej kallad EGR valve som verkar kunna sätta igen sig med avlagringar och skit. Har jag en sådan,och kan det göra underverk för tomgången och kanske annat om jag rengör den ?
Damnit.. Det är en d16z6 :/ Får väl försöka låna en lambdasond först och se då.. Vore ju bra om man slapp det där med att den står så länge på check engine,och sen börjar pumpen gå.
Kanske är Main relay som börjar krångla även? Är ju mer eller mindre standard.
Kanske är Main relay som börjar krångla även? Är ju mer eller mindre standard.
-
1883
- Bil: civic vti turbo/s2000 turbo
- Namn: simon eriksson
detta kanske kan hjälpa dig på vägen! taget ur mitt hondata s300
To adjust the idle speed:
1. Warm up the engine.
2. Set the idle speed to 850 rpm and move the duty cycle adjustment to the middle.
3. Unplug the idle valve.
4. Adjust the bypass screw until the engine runs at 450 rpm. If you can not reduce the idle to 450 rpm, then you have an air leak. Fix this before proceeding. If the engine will not run with the idle valve disconnected then your bypass port is clogged. Fix this before proceeding.
5. Plug the idle valve back in.
6. Clear the idle valve error. You should now get a smooth idle at 850 rpm.
7. Increase the engine speed to 2500 - 3000 rpm and abruptly let off the throttle. If the engine speed dips below 850 rpm, move the duty cycle slider to the right. If the engine speed hangs above 850rpm for some time, move the duty cycle slider to left.
Some engines prefer 900 or 950 rpm idle speed.
To adjust the idle speed:
1. Warm up the engine.
2. Set the idle speed to 850 rpm and move the duty cycle adjustment to the middle.
3. Unplug the idle valve.
4. Adjust the bypass screw until the engine runs at 450 rpm. If you can not reduce the idle to 450 rpm, then you have an air leak. Fix this before proceeding. If the engine will not run with the idle valve disconnected then your bypass port is clogged. Fix this before proceeding.
5. Plug the idle valve back in.
6. Clear the idle valve error. You should now get a smooth idle at 850 rpm.
7. Increase the engine speed to 2500 - 3000 rpm and abruptly let off the throttle. If the engine speed dips below 850 rpm, move the duty cycle slider to the right. If the engine speed hangs above 850rpm for some time, move the duty cycle slider to left.
Some engines prefer 900 or 950 rpm idle speed.
simon eriksson
-
Okyu

- Namn: Kangwook Yu
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 25 times
duty cycle slider, finns bara om du kör chippad ecu eller tex s300
mvh okyu
mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
- Bullet---
- Bil: Honda Civic EG K20
- Namn: Andre´ Seppä Fritz
Motorlampan lyser väl? om jag fattat det rätt.Scoore skrev:Om det skulle vara en felkod skulle den väl blinka va?
Då ska det ligga en kod lagrad.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
- Bullet---
- Bil: Honda Civic EG K20
- Namn: Andre´ Seppä Fritz
ska finna ett två pins kontaktstycke i närheten av ecu:n som inte är kopplat till något. Byggla och slå på tändning.
Sen är det bara att räkna hur många gånger den blinkar snabbt respektive långsamt.
Sen är det bara att räkna hur många gånger den blinkar snabbt respektive långsamt.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
-
**Robban**
- Bil: crx
- Namn: Robert Andersson
Vet inte riktigt om jag kommer lite tokigt i tråden efersom det inte är min tråd, men har samma problem med min bil.
Startar bilen, går bra på tomgång tills check engine lampan börjar lysa, samtidigt som den tänds hamnar tomgången direkt runt 3000rpm, måste då vrida halvt av på tändlåset och tillbaka och då är det borta tills nästa gång man startar bilen.
I somras rök den otroligt mycket svart när jag körde på vtec registret.. Har kollat grenröret och ser då 2st BILTEMA sonder? Har det någon betydelse?
Motor: b16
Startar bilen, går bra på tomgång tills check engine lampan börjar lysa, samtidigt som den tänds hamnar tomgången direkt runt 3000rpm, måste då vrida halvt av på tändlåset och tillbaka och då är det borta tills nästa gång man startar bilen.
I somras rök den otroligt mycket svart när jag körde på vtec registret.. Har kollat grenröret och ser då 2st BILTEMA sonder? Har det någon betydelse?
Robert Andersson
- Micke 16v
Vrid på tändningen och kolla sedan under mattan på passagerar sidan, där finns en plåt med ett hål i. Kika ner där och läs av blinkningarna.
Troligen har du felkod på lambdasond/er.
Det är riktigt känsligt med sonderna på b16a1. Visa hävdar att enbart Honda orginal funkar men jag har använt mig av bosch.
Dyra är dom dessutom :/
Troligen har du felkod på lambdasond/er.
Det är riktigt känsligt med sonderna på b16a1. Visa hävdar att enbart Honda orginal funkar men jag har använt mig av bosch.
Dyra är dom dessutom :/
0736316013
-
**Robban**
- Bil: crx
- Namn: Robert Andersson
ohh, låter dyrt.. :-/
Det blir att kolla felkods-lampan och se vart ligger.. Tack för hjälpen!
Det blir att kolla felkods-lampan och se vart ligger.. Tack för hjälpen!
Robert Andersson
- Nucleardonkey
- Bil: Honda Civic VT -91
- Namn: Claes Jönsson
Har också provat BILTEMA sonder. (inte lätt o va arbetslös).
Då byta jag iofs bara en men den gick som en påse nötter
Köp original. Går mycket bättre
MVH
Nucleardonkey
Då byta jag iofs bara en men den gick som en påse nötter
Köp original. Går mycket bättre
MVH
Nucleardonkey
**Robban** skrev:Vet inte riktigt om jag kommer lite tokigt i tråden efersom det inte är min tråd, men har samma problem med min bil.