EG5 -92 D16Z6 högt HC och dricker olja

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Frallam
Bil: Nissan s13 med K24
Namn: Frans Hansson

Besiktigade Hondan (EG5-92 med D16Z6 motorn, 125 vtec) för ett tag sedan och fick felet att HC halten va för hög och bilen har druckit rätt mycket olja och luktar illa.
Så idag tog jag tummen ur och gjorde ett komptest och fick följande värden(utgår från att cyl1 är den närmast kammen) de första värdena är när jag körde så det inte
blev högre tryck, de andra värdena är när motorn gått runt 3 varv Sökte lite för att se vad kompet borde ligga på men hittade inget. Ska hälla i lite motorolja i varje
cylinderlopp imorgon och mäta igen. Men är det mest troligt att ventiltätningarna har blivit slitna eller?

Värden i BAR
1-12 - 9
2-10,5 - 9
3-10 - 9
4-11 - 9

Annat som är gjort vad jag vet, är att det sitter ett extraktor grenrör 4-2 och sedan är det väll 2.5" resten av vägen.
Luftfiltret är nog inte det finaste(org filter med borttagen undre del på lyftboxen).
På 2 av tändstiften fanns det olja. vid gängorna och i loppen för tändstiften, de va inte speciellt hårt åtdragna heller.

Värdena på besiktningen är:
CO: 0,4(0,5)
HC: 292 (100)
CO 2500: 0,1 (0,3)
Lambda: 1,00 (0,97-1,03)

Mvh,
Frans
Användarvisningsbild
Bullet---
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz

Låter som oljeskrapringarna enligt mig. Lite renovering på gång då alltså.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Användarvisningsbild
Frallam

Usch då, men får väll se imorgon om värdena ändras med olja i cylinderloppen.

Behöver man göra något med blocket om man bytar kolvringarna?
Användarvisningsbild
Bullet---
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz

Har hört rykte om att cylindrarna kan bli ovala på esi motorerna, om någon har fakta på kan dem gärna skriva det.
Så då skulle isåfall cylindrarna behöva kontrollmätas och eventuellt honas/borras beroende på vad mätningen berättar. Är det inga fel på cylindrarna så är det bara honing och byta kolvringarna.
När man ändå har motorn öppen så kan man kontrollmäta ventilstyrningarna då dem också kan göra så att motorn dricker olja, men inte lika ofta som med ringarna.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Användarvisningsbild
Frallam

Får hoppas att jag inte får bättre värden imorgon med olja i cylinderloppen :P blir rätt svårt att plocka ur motorn för mig :I
adio
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

Häller du olja i cylindrarna så kan du få bättre värde på komptestet en liten stund men det ger dig inte bättre värde på mätningen hos Bilprovningen.

Vill du ha kvar bilen så är det enklaste att köpa en ny motor och sätta i, annars sälj den billigt till någon som kan och har tid att fixa till den.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Användarvisningsbild
Frallam

adio skrev:Häller du olja i cylindrarna så kan du få bättre värde på komptestet en liten stund men det ger dig inte bättre värde på mätningen hos Bilprovningen.

Vill du ha kvar bilen så är det enklaste att köpa en ny motor och sätta i, annars sälj den billigt till någon som kan och har tid att fixa till den.
Ja men om kompet blir högre så tyder det på att kolvringarna är dåliga, blir det samma komp så är det något med ventilerna och då behöver jag inte böka med att plocka ur hela motorn.
adio
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

Till viss del är det så, men av alla D16Z6 motorer jag har skruvat med så har det inte varit någon där det bara varit ett av felen utan en kombination av båda. De är högvarviga, ringarna blir dåliga så det trycker igenom olja så att toppen sätter igen sig och ventilerna blir dåliga.

Kan du skruva själv så är det inga större kostnader att fixa till det. Det tar bara tid.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Användarvisningsbild
Frallam

Lät ju mindre roligt. Har inte fått tummen ur att kolla kompet med olja i. blir det samma så plockar jag bara toppen och passar på att göra ett "leak down" test. Annars får jag väll tvinga några polare att hjälpa mig konka ner motorn i källaren här hemma då den är i rätt bra skick förutom att den dricker olja :I Jävla kasst när man inte har garage alltså :(
Användarvisningsbild
Frallam

Gjorde komptest med lite mer än en matsked olja i cylinderloppen idag (varm motor ofc)

Värdena till vänster är utan olja och de till höger är med olja (i BAR)

1: 12 | 14
2: 10,5 | 12,5
3: 10 | 11
4: 11 | 13

Vilken slutsats drar jag av detta? Kolvringarna eller kan jag ha sådan tur så det räcker att bytta ventiltätningarna?

Btw, är det någon som vet vad kompet bör ligga på?
Användarvisningsbild
Scoore
Namn: Johan Hedlund

Enligt min Honda Database så ska D16z6 ha 9.2:1.

Att byta ventiltätningarna är inte så dyrt om du nu skulle vilja prova det utan större kostnad. Jag köpte Viton tätningar för Max 200kr inkl frakt för 16st. det enda du behöver sen är ett verktyg för att få loss ventilfjädrarna.

Var bor du någonstans?
Användarvisningsbild
Frallam

Nä, det vet jag att det är billigt, är väll lika bra o byta toppackningen när man ändå har av skiten också.. sotningssats går väll på 500:- @ ebay. Verktyg för att göra jobbet har jag så det är inga problem. tänkte mest om det går att utläsa ngt från komptestet så behöver man inte köpa grejer 500 ggr :P

bor i Höganäs utanför Helsingborg
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Bil: Suzuki/Toyota
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 64 times
Been thanked: 93 times

Kompet man får ur ett komptest säger bara en sak, och det är hur ojämnt/jämnt täta de olika cylindrarna är.
Det har inget att göra med kompressionen enligt motorspec.
Motorspec kompet är tex 9,2:1 medans den verkliga effektiva kompressionen kanske är 11:1.

Motorspec kompiet säger bara hur mycket förhållandet mellan när kolven är i botten mot när den är i toppen, medans den effektiva kompressionen blir annorlunda på grund av kammarnas öppning och stängning.

2kg skillnad på ett komptest är väl sådärbra.
den kan va lite sliten i oljeringar men jag tror mer på ventiltätningar + ventilsäten.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
Frallam

Blir väll att plocka toppen till att börja med då :)
Användarvisningsbild
Frallam

Långt om länge, toppen äntligen av. Jävla helvete med bulten till remhjulet :evil:

När man ska ta loss insuget, bör jag lossa bultarna i någon speciell ordning för att toppen inte ska slå sig?
and1
Bil: Civic VT
Namn: Cuong Nguyen
Been thanked: 1 time

Laddar ner verkstads handboken, där står allt http://hondatech.info/downloads/Auto/Manuals/Civic/
Honda ATS-06
Honda Civic -92
Användarvisningsbild
Frallam

Har den men hittade inget om insuget :I

Hittade delen med insuget nu. Men där står inget om man ska släppa dem i ngn speciell ordning, så antar att det inte spelar någon roll..
and1
Bil: Civic VT
Namn: Cuong Nguyen
Been thanked: 1 time

Insug spelar nogg ingen roll, men toppen behöver du släppa enligt WSM
Honda ATS-06
Honda Civic -92
Användarvisningsbild
Frallam

Japp, det gjorde jag :)
Användarvisningsbild
Robban32
Bil: Civic EK3 -99
Namn: Robert Nilsson

Hur ser det ut då? Nu när toppen är av.
Robert Nilsson #233
Användarvisningsbild
Frallam

Inte kommit så långt, Har en glödlampa i "mekrummet" som är 2 meter från bordet och i ryggen på mig, ska åka o köpa lite lampor nu så får väll kolla det imorgon eller senare ikv :)
Användarvisningsbild
Frallam

Lampor uppe :) har plockat isär toppen syntes inget med den, så har gjort rent allt och slipat in ventilerna. Skulle prega dit packningarna i ventilkåpan och gör världens dundertabbe... Sätter en av packningarna på fel håll och när jag försiktigt försöker få ut den så slinter skruvmejseln jag använder och går rätt igenom gummit :I

Kan man köpa EN löst hos honda? eller finns det någon annan stans? (kanske ngn här på forumet som har en över?)
Användarvisningsbild
Mr-CrX

Dricker den olja? Det hjälpar inte med ur montering av topp bara. Det är kolvringar som är kassa.

Bytt block eller bytt hela motorn.
Då är det billigare för dig
BaShaR aL-GaiLaNi

Vti-R B20 Turbo är klar 551whp/546 NM

CTR-05

0704487400
Användarvisningsbild
Frallam

Ja jag vet. Men har fixat toppen nu och slutar den dricka olja då så är det ett + annars får jag helt enkelt plocka ut hela motorn, alt kolvarna bara. Men nu är det inte det som är problemet, behöver en sådan jävla packning.
Användarvisningsbild
Mr-CrX

Autoexperten.se dom kan du få samma dag om du beställ den innan kl 9 eller din Honda ÅF.
BaShaR aL-GaiLaNi

CTR-05

0704487400
Användarvisningsbild
JDM-Junior
Bil: CW EP3
Namn: Aldin Kuric

Kanske missat det men du byter ventiltätningarna också va? Byta ventilkåpspackningen kommer inte hjälpa särskilt mycket om ventiltätningarna är kassa :P
JDM - all day, every day
Användarvisningsbild
Frallam

Ja, absolut ;) alla packningar blir bytta, ännu har inte alla indianer trillat ur kanoten :P

Autoexperten hade inga på sin hemsida (bara om man köpte 4 stycken + packningen runt om för 500:- så va ju inge vidare intressant) mailat Honda nu hoppas det går bättre hos dem :P
Senast redigerad av Frallam den 3 april 2012, 20:07, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
JDM-Junior
Bil: CW EP3
Namn: Aldin Kuric

Ah gött! Blev lite orolig där för en stund :)
JDM - all day, every day
Användarvisningsbild
Mr-CrX

BaShaR aL-GaiLaNi

CTR-05

0704487400
Användarvisningsbild
Frallam

Aaah, nä såg att jag skrev lite luddigt, är dem små runda packningarna som tätar mot "tändstifts rören" ska dra till honda på måndag tror jag.

Får bli tisdag, är ju helg på måndag också :<
Skriv svar