Vad tillverkade du sist till bilen?
Kategoriregler
Bilder och filmer från träffar lägger du under eftersnackskategorin, ej här.
Bilder och filmer från träffar lägger du under eftersnackskategorin, ej här.
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
hahahahahahahah
gilla.
gilla.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
- Xchai
- Bil: Crx vt 32psi
- Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
japp,håller på med min egen med,jag väntar på bara att kammarna skall komma så jag kan montera kamremmen
Jag har inte i huvvet vad dessa lager heter,men max 26000rpm,,så runt 15000rpm är inget problem med dessa.

jag svarvade ur ett solid stycke, med en kant på hjulet 9mm in så inte lagret kan gå in längre,sen svarvade jag en hylsa så man inte klämmer sönder lagret när man skruvar fast det 15mm runt, 9mm in den lika dia som innre lagerbana sen till 19mm med 22mm längd och sen går det ner till 15mm igen.och 40mm lång totalt.Denna ska jag göra justerbar.M12 bult genom allt.
inget presspassning på dessa lager då snurra den trögt.. jag svarvade så det gick att tryck i lagret för han,och låser det med cyldrisk fastsättning.
Jag har inte i huvvet vad dessa lager heter,men max 26000rpm,,så runt 15000rpm är inget problem med dessa.

jag svarvade ur ett solid stycke, med en kant på hjulet 9mm in så inte lagret kan gå in längre,sen svarvade jag en hylsa så man inte klämmer sönder lagret när man skruvar fast det 15mm runt, 9mm in den lika dia som innre lagerbana sen till 19mm med 22mm längd och sen går det ner till 15mm igen.och 40mm lång totalt.Denna ska jag göra justerbar.M12 bult genom allt.
inget presspassning på dessa lager då snurra den trögt.. jag svarvade så det gick att tryck i lagret för han,och låser det med cyldrisk fastsättning.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
- Xchai
Jag gjorde 2st, den andra lika bred som kamremmen,du kan få sen Welen.lager får du köpa själv muhahah
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
- p3rtan
- Bil: Civic EG ESi
- Namn: Per Frimodig
har själv vart inne på en liknande tanke
Edit: eller jahaa, du har sågat av mitten av fronten?
- Xchai
front balken är borta..nu sitter det traction bar tillverkad av welen,men moddat av mej till denna bil.
Ska kolla om jag har bild på det,
Ska kolla om jag har bild på det,
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
- p3rtan
Men antar att du har överdelen kvar? Där huvlåset sitter? Själv funderade jag på att ha kvar hela fronten men att göra så att man kan skruva loss den någorlunda enkelt vid eventuella motor eller lådebyten. Alltså mer eller mindre borra bort alla svetsningar och byta ut mot bult och mutter eller liknande. Traction bar låter som en bra idé om man ska göra detta 
Hur sitter kylaren på din förresten?
Hur sitter kylaren på din förresten?
- Xchai
Joda det finns kvar. Men inget lås.jag har aerocatch huvlås.Då jag kör med topmonterat turbo grenrör så använder jag en kylare från tex golf 2
Den har jag gjord så det passar under låskista balken.Då lär man svetsa nya fästen.samt det man ställer kylarn på.enklas om man svetsa 2st plattjärns bitar med hål i.
Den har jag gjord så det passar under låskista balken.Då lär man svetsa nya fästen.samt det man ställer kylarn på.enklas om man svetsa 2st plattjärns bitar med hål i.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
- p3rtan

Bara en liten "ritning" kan man väl säga till nånting jag ska prova snart. Så simpelt som det ser ut. Det är motsvarande quick release gummiband som finns fast detta syns inte. Detta är bara så man ska slippa den där jobbiga skruven som sitter i kanten på kofångaren. Jag kör me buntband idag men det är lite småjobbigt det med
- Xchai
Det borde funka,men kör du med dzusfästen som jag har gjort så slipper man dem där äckliga skruvarna med.Sitter som fan gör det med.Tål allfall 230km/h en stund
och en hel del vibbrationer
jag hade ju lovat bilder,men det kommer att ta en stund då jag är inte i garaget så ofta längre,,det är kallt som fan där.
men det kommer ha tålamod
jag hade ju lovat bilder,men det kommer att ta en stund då jag är inte i garaget så ofta längre,,det är kallt som fan där.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
- p3rtan
Dzusfästen håller nog bättre, men de syns fortfarande på utsidanXchai skrev:Det borde funka,men kör du med dzusfästen som jag har gjort så slipper man dem där äckliga skruvarna med.Sitter som fan gör det med.Tål allfall 230km/h en stundoch en hel del vibbrationer
![]()
Får se hur bra detta håller. Jag tycker de borde hålla rätt bra. Alla krafter på kofångaren kommer trycka den bakåt/uppåt på denna punkten. Man kommer nog kunna dra kofångaren frammåt lite på sidorna men det borde inte vara några större problem.
Du får skaffa dig en värmefläkt eller två
- Xchai
Det sticker ut 2st små tuttar eller vad man skall kalla det för på kylarens underkant,jag svetsade fast 2 st plattjärn med hål i för varje tutte. svetsas på tractionbar
Där står kylarn och vila på,sen sitter en fäste högre upp på kylarn,som är bultat till intercoolern.det sitter hårt men inte stumt.
Nej man ska inte ha kylaren dinglade,det skall sitta fast.
Där står kylarn och vila på,sen sitter en fäste högre upp på kylarn,som är bultat till intercoolern.det sitter hårt men inte stumt.
Nej man ska inte ha kylaren dinglade,det skall sitta fast.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm