D16A6 ----> D16Z5
-
Dreddan
- Bil: Honda CRX -88
- Namn: Dennis Andersson
Hej,
Jag har swappat min -88 CRX från en D16A6 (107hk) till en D16Z5 (124hk) från en CRX -89.
Motorbytet gick smidigt och allting va bolt on
Problemeter jag har är att när den har stått en dag eller mer och ska startas är den bråkig på tomgången och man får hålla gas över 1500rpm för den ska gå jämnt, när den väl är varm går den bra på tomgång ~900-1000rpm, stannar man sedan en stund (upp till någon timme) går den bra att starta.
Alla luftbubblor har gått ur kylarsystemet nu så den går fint i övrigt (gjorde de inte tidigare utan "hoppade" och ryckte en del).
Felkoder jag har fått är:
6, 9 och 10 som jag letat upp och betyder:
6 ECT Sensor (Engine Coolant Temperature) defective circuit or unplugged / defective sensor
9 CID Sensor (Number 1 Cylinder position) defective circuit or unplugged / defective sensor
10 IAT Sensor (Intake Air Temperature) defective circuit or unplugged / defective sensor
Så jag åkta iväg till en kompis och bytte samtliga givare och startade upp bilen, samma felkoder
Prövade även en annan styrbox, samma resultat
Känns som att styrboxen inte har kontakt med någon av dessa givare trots att de är inkopplade
Vad jag hört så skulle det bara vara att swappa och se glad ut
Någon som vet vad det kan vara som strular?
Mvh
Dennis Andersson
Jag har swappat min -88 CRX från en D16A6 (107hk) till en D16Z5 (124hk) från en CRX -89.
Motorbytet gick smidigt och allting va bolt on
Problemeter jag har är att när den har stått en dag eller mer och ska startas är den bråkig på tomgången och man får hålla gas över 1500rpm för den ska gå jämnt, när den väl är varm går den bra på tomgång ~900-1000rpm, stannar man sedan en stund (upp till någon timme) går den bra att starta.
Alla luftbubblor har gått ur kylarsystemet nu så den går fint i övrigt (gjorde de inte tidigare utan "hoppade" och ryckte en del).
Felkoder jag har fått är:
6, 9 och 10 som jag letat upp och betyder:
6 ECT Sensor (Engine Coolant Temperature) defective circuit or unplugged / defective sensor
9 CID Sensor (Number 1 Cylinder position) defective circuit or unplugged / defective sensor
10 IAT Sensor (Intake Air Temperature) defective circuit or unplugged / defective sensor
Så jag åkta iväg till en kompis och bytte samtliga givare och startade upp bilen, samma felkoder
Prövade även en annan styrbox, samma resultat
Känns som att styrboxen inte har kontakt med någon av dessa givare trots att de är inkopplade
Vad jag hört så skulle det bara vara att swappa och se glad ut
Någon som vet vad det kan vara som strular?
Mvh
Dennis Andersson
-
Dreddan
Kan tillägga efter att jag har haft batteriet avkopplat och kollat så att kablarna från givarna är hela så får jag bara felkod:
6 & 10 när jag slår till tädningen.
Felkod 9 kommer först när jag startat bilen och kört en runda.
6 & 10 när jag slår till tädningen.
Felkod 9 kommer först när jag startat bilen och kört en runda.
-
Dreddan
Har felsökt lite mer och kablarna är som sagt hela från motorbox till givare och IAT-givaren har jag mätt upp med multimeter till runt 830ohm och ECT-givaren runt 800ohm så där är ju motstånd.
Trots detta så känner inte databoxen av givarna
Är där några pins på styrboxen som skiljer sig åt mellan SOHC och DOHC?
Trots detta så känner inte databoxen av givarna
Är där några pins på styrboxen som skiljer sig åt mellan SOHC och DOHC?
-
Dreddan
Jag har jämfört http://img55.imageshack.us/img55/2992/sweetkw9.png och elschemat på sidan 671 http://www.crxpower.net/~silverkorn/man ... Manual.pdf men ser likadant ut 
-
Dreddan
Det här ser ju inte riktigt ut att stämma 
Lämpligtvis så borde ju färgerna stämma överrens före/efter kontakt som i kopplingsschemat.
Lämpligtvis så borde ju färgerna stämma överrens före/efter kontakt som i kopplingsschemat.
Senast redigerad av Dreddan den 7 augusti 2012, 11:00, redigerad totalt 1 gånger.