svetsutrustning, rekommendationer?

För Topics som ej är motorrelaterade
darthv
Namn: Christian T
Been thanked: 7 times

Hej,

undrar om ni kan tipsa om prisvärd svetsutrustning, behöver någon form av svets inklusive tillbehör som hjälm m.m. för max ca 5000 kr.

har svetsat med MMA, MIG och TIG på jobbet och vi är jävligt bortskämda med bra grejer, och jag har givetvis inte råd att köpa något liknande.

Det jag behöver är något som funkar hyffsat men inte är skräp. Finns det inget vettigt som inte kostar en förmögenhet, ja då får det vara. Behöver dessutom rekommendation på vettig hjälm, prisvärt svetsmaterial o dyl.

Har både 230 och 380V i garaget. I första hand vill jag kunna svetsa enklare konstruktioner utan att behöva ta mig till jobbet för minsta lilla grej. Vill kunna jobba med både rostfritt och svart.

Behöver konkreta tips av folk med erfarenhet. Stort tack på förhand!
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Bil: Suzuki/Toyota
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 64 times
Been thanked: 93 times

Jag älskar TIGen, och det är uteslutande den jag använder när jag svetsar något.
Jag har en gammal Migatronic 200A AC/DC.. den väger säkert 140kg...

Skulle jag köpa en ny idag, hade jag provat en kina-variant. Sök på rejsa så är där en tråd om kina-tig, minns inte märke, men den är lila på utsidan.
Många som kör med, en polare har haft en i 2år och den verkar funka mycket bra! Han svetsad eom ett gjutet alu-tråg till en volvo med det för ett tag sedan utan problem..
sen om den funkar om 15-20 år är ju en annan femma...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
Xchai
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson

Själv skulle jag aldrig köpa annat än kempii.esab..jag använder det på jobbet.mkt pålitliga lätt att få tag på reserv delar om det skulle behövas.

Men i ditt fall så en migatronic hade jag tittat närmare på.

Edit ang svetshjälm så jag gillar jag min kempii hjälm.. Den är inte dyr heller. Så prova en sån du.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Bil: Suzuki/Toyota
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 64 times
Been thanked: 93 times

Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
darthv

Tack alla, mycket bra info!
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
darthv

Har kommit fram till att MMA/TIG passar mig bäst. Kommer inte att svetsa tunnplåt i första hand.
Har pratat med en del yrkessvetsare, de har tipsat mig om vissa funktioner som man gärna vill ha när man svetsar, Anti-stick, Hotstart och Arc-force t.ex.
Det blir inget kina-skit. Bättre att spara till instegsmodeller av kända märken. Några alternativ som jag tror på:
Kemppi Minarc 150
Weco Discovery 150 Turbo
Esab Origo 150
Migatronic Delta 160
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
Användarvisningsbild
Xchai

Funtionerna är bra att ha,men jag kör hellre med en fjärrkontroll.Det tycker jag är viktigare,vill man slippa startporena så startar man lite högre och går tillbaka och svetsar över där du har startat. Men porer och sånt ser dem bara i röntgen film om man gör fel.Kör man för hobby bruk så är det strunt samma.

Jag kör med kemppi minarc 220 ,den tål spö garanterat,snö.regn,+våld inga problem.(hoppas inte chefen ser vad jag skriver hehe)
Sen har jag en esab ac/dc 220i den funkar skitbra att tiga med.Men jag är inte nöjd om man ska köra mma.Plus deras dumma fjärrkontroll är helt cp.

Ska du köra mkt mma hade jag valt kemppi av alla i listan,du kommer inte ångra dej,esab tycker jag att det funkar inte lika bra när man kör mma.För klent på nåt sätt.

Absolut inte weco,,har en sånt på jobbet också.rent skräp.

Edit:
Bästa pris för privat personer som jag har sett är hos Swärts svets och verktyg i borlänge. Kolla upp med dem för pris prata med Marie och hälsa från mej,kanske det blir lite billigare. Kan vara värt att kolla upp.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
darthv

Bra info, tack för tipset.

Fjärrkontroll har jag bara sett till Kemppi?

TIG är det som jag brukar köra, och har övat in. Därför känner jag att TIG funktionen är viktigast, men pinne får man ju "på köpet" om man köper rätt maskin. Nån som har erfarenhet från Telwins proffsmaskiner? (Inte de som säljs på Jula och Clas.)

Jag håller med dig, Kemppis grejer är riktigt bra, de små vi har på jobbet tål förvånansvärt mycket stryk.
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
Användarvisningsbild
Xchai

Joda det finns fjärr till det dem flesta maskiner.Du har bara missat det :mrgreen:
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Skriv svar