Frågor om service

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Defeatist
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Christoffer Strömberg

Tjena!

Tänkte att jag skulle göra en liten service på min EP3a och jag har bara några frågor:

1, Tänkte byta oljefiltret till ett S2000 filter och som jag har förstått det så är det bult on? Tänkte och kolla hur mycket olja som ska i hela maskineriet.

2, Ska byta tändstiften också och funderar på NGK Iridium stiften eller ska jag köra på något annat?

3, Tänkte byta växellådsoljan också och mina fråga är hur mycket ska i samt vilken olja ska jag använda?

4, Tänkte även byta bromsvätskan och samma fråga där, hur mycket ska i och vilken vätska ska jag köpa?

4b, Är det värt att införskaffa stålomspunna bromsslangar när jag ändå håller på där?

5, Någon som har tips på hur jag får bort ljudet av gnisslande bromsar? Jag bytte dom i september förra året och nu har dom börjat gnissla i låga hastigheter :-(

6, Vet någon vart jag kan få tag i en manual om hur jag får dit bussningen till bakre motorfästet?

Nu blev det många frågor här men hellre det än att inget veta :-)

Tack för svar
//Lilleman
Captain Howdy - We must all go through a rite of passage, and it must be physical, it must be painful, and it must leave a mark.
Defeatist

Ingen som kan hjälpa en frågande själ? :-(
Captain Howdy - We must all go through a rite of passage, and it must be physical, it must be painful, and it must leave a mark.
red9k
Bil: Honda Civic MB3 1.5 VTEC-E 1997
Namn: Magnus Isaksson
Kontakt:

Jag har tyvärr inga direkta svar, tänkte bara tipsa om att kolla på engelska ebay efter iridium stiften. Köpte 4st till min MB3 för 320kr inkl frakt, tog 5 dagar.

Lycka till med resten

//Magnus
Magnus Isaksson, Uppsala
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Tjena!

Tänkte att jag skulle göra en liten service på min EP3a och jag har bara några frågor:

1, Tänkte byta oljefiltret till ett S2000 filter och som jag har förstått det så är det bult on? Tänkte och kolla hur mycket olja som ska i hela maskineriet.

Japp Bolt on, 4,7L

2, Ska byta tändstiften också och funderar på NGK Iridium stiften eller ska jag köra på något annat?

Japp! NGK IFR7G

3, Tänkte byta växellådsoljan också och mina fråga är hur mycket ska i samt vilken olja ska jag använda?

Honda MTF3, 1,7L

4, Tänkte även byta bromsvätskan och samma fråga där, hur mycket ska i och vilken vätska ska jag köpa?

Honda DOT3 rekommenderas av Honda, men Motul RBF600/660 är bra om du ska köra bana.
Går väl åt ca en liter om du ska byta tror jag?

4b, Är det värt att införskaffa stålomspunna bromsslangar när jag ändå håller på där?

Japp

5, Någon som har tips på hur jag får bort ljudet av gnisslande bromsar? Jag bytte dom i september förra året och nu har dom börjat gnissla i låga hastigheter :-(

Byta till mildare belägg, smörj upp.

6, Vet någon vart jag kan få tag i en manual om hur jag får dit bussningen till bakre motorfästet?

WSM

Nu blev det många frågor här men hellre det än att inget veta :-)

Tack för svar
//Lilleman
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Defeatist

Tack för svaren :-)
lowpass
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 41 times
Been thanked: 63 times

Har samma problem med gnisslande bromsar!

Vad använder man sig av när man smörjer? Vilka delar smörjer man?

Tack på förhand!
Mastah
Bil: Civic eg
Namn: Andreas Eliasson
Been thanked: 1 time

Gnisslandet, är inte det bossebildoktorn special med lite kopparpasta mellan belägget och monterings plåtbitarna?
Om man nu inte åker lite mera race belägg då så att säga..
Användarvisningsbild
JDM-Junior
Bil: CW EP3
Namn: Aldin Kuric

Plocka av ok o åk-hållare så ser ni vad som ska smörjas, finns två plåtbitar på okhållaren där beläggen glider mot, en uppe o en nere. Rengör o smörj upp med kopparpasta.
JDM - all day, every day
Herman
Bil: CTR -05
Namn: Herman Holmberg

Hej!

Lånar tråden lite som nybliven ep3-ägare (en okunnig sådan)

IFR7G11KS - Funkar dessa till ep3 -05? Eller är Laser något annat?

Har tänkt göra en 12k-service hos den lokala hondaåterförsäljaren. Bilen har gått 10k men serviceboken är dåligt följd (finns ej kvitton). 8k-servicen finns det bara ett kvitto på 1600:- på....Inga kvitton i övrigt(!), men stämplar finns på allt utom 4k och 9k, så det kan vara längesedan t.ex. ventiljustering gjordes, etc. Jag har inte kört type-r tidigare och har därför inga referenser - just därför vill jag lämna in den för att "nollställa" serviceboken och känslan i magen att man inte har en janne om vad som försigått/försigår under huven ;) Ångrar lite att jag tog pengar med mig när jag provkörde - damn you VTEC! ;)

Är det någon ide att fixa delar/vätskor själv via ebay etc, när man skall lämna in till hondaverkstaden? Och måste man be snällt och extra så att de provkör/känner så allt är ok?

Ett annat alternativ är att lämna in bilen till en bekant som är mekonomen-auktoriserad eller vad man skall kalla det. Han har dock inte mekat type-r tidigare och i dagsläget känner jag att jag att det kan vara värt att lägga några kronor extra för att få veta att bilen är "ok". Fast det kanske kvittar - de kanske mest kör på rutin på hondaverkstaden utan att lägga märke till något särskilt? :)

Så rent spontant - är det värt att lämna in till hondaverkstaden? Eller kan man lika gärna lämna in den till mekonomen-killen? Mekanikern hos honda sa att det skulle kosta "typ 6000:-". Följdfråga: Skulle ni som presumtiv köpare tycka en auktoriserad 12k service "återupprättar" brist på kvitton till tidigare utförd service?

En till fråga om ebay: Kan man få tag på bromsbelägg/satser där? Andra tips på butiker på nätet där man kan handla originaldelar?
Herman Holmberg
lowpass

Dags att byta växellådsolja på CTR EP3!

Har hittat att det ska vara 1,5 liter (enligt mekonomen)

Men ska det vara samma mängd i JDM-lådan?
Hur vet man för övrigt att man fyllt tillräckligt?
Användarvisningsbild
pasen
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 67 times
Been thanked: 156 times

Man brukar väl fylla tills det rinner över? Har dock aldrig bytt på en ep3 så jag vet inte om det är annan rutin för den.
Rany
Bil: ED 90 SEDAN
Namn: Rany Ab
Kontakt:

1.8liter
Rany Ab
0735989483

Södertälje Bilverkstad
Aukt. Honda Service.
Aukt. Ditec Center Södertälje.
Honda resverdels försäljning.
lowpass

Mastah skrev:Gnisslandet, är inte det bossebildoktorn special med lite kopparpasta mellan belägget och monterings plåtbitarna?
Om man nu inte åker lite mera race belägg då så att säga..
Löste det med gnisslet, Försvann när skivorna byttes lol.
Skriv svar