Frågor om service
-
Defeatist
- Bil: Honda Civic Type R
- Namn: Christoffer Strömberg
Tjena!
Tänkte att jag skulle göra en liten service på min EP3a och jag har bara några frågor:
1, Tänkte byta oljefiltret till ett S2000 filter och som jag har förstått det så är det bult on? Tänkte och kolla hur mycket olja som ska i hela maskineriet.
2, Ska byta tändstiften också och funderar på NGK Iridium stiften eller ska jag köra på något annat?
3, Tänkte byta växellådsoljan också och mina fråga är hur mycket ska i samt vilken olja ska jag använda?
4, Tänkte även byta bromsvätskan och samma fråga där, hur mycket ska i och vilken vätska ska jag köpa?
4b, Är det värt att införskaffa stålomspunna bromsslangar när jag ändå håller på där?
5, Någon som har tips på hur jag får bort ljudet av gnisslande bromsar? Jag bytte dom i september förra året och nu har dom börjat gnissla i låga hastigheter
6, Vet någon vart jag kan få tag i en manual om hur jag får dit bussningen till bakre motorfästet?
Nu blev det många frågor här men hellre det än att inget veta
Tack för svar
//Lilleman
Tänkte att jag skulle göra en liten service på min EP3a och jag har bara några frågor:
1, Tänkte byta oljefiltret till ett S2000 filter och som jag har förstått det så är det bult on? Tänkte och kolla hur mycket olja som ska i hela maskineriet.
2, Ska byta tändstiften också och funderar på NGK Iridium stiften eller ska jag köra på något annat?
3, Tänkte byta växellådsoljan också och mina fråga är hur mycket ska i samt vilken olja ska jag använda?
4, Tänkte även byta bromsvätskan och samma fråga där, hur mycket ska i och vilken vätska ska jag köpa?
4b, Är det värt att införskaffa stålomspunna bromsslangar när jag ändå håller på där?
5, Någon som har tips på hur jag får bort ljudet av gnisslande bromsar? Jag bytte dom i september förra året och nu har dom börjat gnissla i låga hastigheter
6, Vet någon vart jag kan få tag i en manual om hur jag får dit bussningen till bakre motorfästet?
Tack för svar
//Lilleman
Captain Howdy - We must all go through a rite of passage, and it must be physical, it must be painful, and it must leave a mark.
-
red9k
- Bil: Honda Civic MB3 1.5 VTEC-E 1997
- Namn: Magnus Isaksson
- Kontakt:
Jag har tyvärr inga direkta svar, tänkte bara tipsa om att kolla på engelska ebay efter iridium stiften. Köpte 4st till min MB3 för 320kr inkl frakt, tog 5 dagar.
Lycka till med resten
//Magnus
Lycka till med resten
//Magnus
Magnus Isaksson, Uppsala
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Tjena!
Japp Bolt on, 4,7L
Japp! NGK IFR7G
Honda MTF3, 1,7L
Honda DOT3 rekommenderas av Honda, men Motul RBF600/660 är bra om du ska köra bana.
Går väl åt ca en liter om du ska byta tror jag?
Japp
Byta till mildare belägg, smörj upp.
WSM
Tack för svar
//Lilleman
Japp Bolt on, 4,7L
Japp! NGK IFR7G
Honda MTF3, 1,7L
Honda DOT3 rekommenderas av Honda, men Motul RBF600/660 är bra om du ska köra bana.
Går väl åt ca en liter om du ska byta tror jag?
Japp
Byta till mildare belägg, smörj upp.
WSM
Tack för svar
//Lilleman
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
- JDM-Junior
- Bil: CW EP3
- Namn: Aldin Kuric
Plocka av ok o åk-hållare så ser ni vad som ska smörjas, finns två plåtbitar på okhållaren där beläggen glider mot, en uppe o en nere. Rengör o smörj upp med kopparpasta.
JDM - all day, every day
Hej!
Lånar tråden lite som nybliven ep3-ägare (en okunnig sådan)
IFR7G11KS - Funkar dessa till ep3 -05? Eller är Laser något annat?
Har tänkt göra en 12k-service hos den lokala hondaåterförsäljaren. Bilen har gått 10k men serviceboken är dåligt följd (finns ej kvitton). 8k-servicen finns det bara ett kvitto på 1600:- på....Inga kvitton i övrigt(!), men stämplar finns på allt utom 4k och 9k, så det kan vara längesedan t.ex. ventiljustering gjordes, etc. Jag har inte kört type-r tidigare och har därför inga referenser - just därför vill jag lämna in den för att "nollställa" serviceboken och känslan i magen att man inte har en janne om vad som försigått/försigår under huven
Ångrar lite att jag tog pengar med mig när jag provkörde - damn you VTEC! 
Är det någon ide att fixa delar/vätskor själv via ebay etc, när man skall lämna in till hondaverkstaden? Och måste man be snällt och extra så att de provkör/känner så allt är ok?
Ett annat alternativ är att lämna in bilen till en bekant som är mekonomen-auktoriserad eller vad man skall kalla det. Han har dock inte mekat type-r tidigare och i dagsläget känner jag att jag att det kan vara värt att lägga några kronor extra för att få veta att bilen är "ok". Fast det kanske kvittar - de kanske mest kör på rutin på hondaverkstaden utan att lägga märke till något särskilt?
Så rent spontant - är det värt att lämna in till hondaverkstaden? Eller kan man lika gärna lämna in den till mekonomen-killen? Mekanikern hos honda sa att det skulle kosta "typ 6000:-". Följdfråga: Skulle ni som presumtiv köpare tycka en auktoriserad 12k service "återupprättar" brist på kvitton till tidigare utförd service?
En till fråga om ebay: Kan man få tag på bromsbelägg/satser där? Andra tips på butiker på nätet där man kan handla originaldelar?
Lånar tråden lite som nybliven ep3-ägare (en okunnig sådan)
IFR7G11KS - Funkar dessa till ep3 -05? Eller är Laser något annat?
Har tänkt göra en 12k-service hos den lokala hondaåterförsäljaren. Bilen har gått 10k men serviceboken är dåligt följd (finns ej kvitton). 8k-servicen finns det bara ett kvitto på 1600:- på....Inga kvitton i övrigt(!), men stämplar finns på allt utom 4k och 9k, så det kan vara längesedan t.ex. ventiljustering gjordes, etc. Jag har inte kört type-r tidigare och har därför inga referenser - just därför vill jag lämna in den för att "nollställa" serviceboken och känslan i magen att man inte har en janne om vad som försigått/försigår under huven
Är det någon ide att fixa delar/vätskor själv via ebay etc, när man skall lämna in till hondaverkstaden? Och måste man be snällt och extra så att de provkör/känner så allt är ok?
Ett annat alternativ är att lämna in bilen till en bekant som är mekonomen-auktoriserad eller vad man skall kalla det. Han har dock inte mekat type-r tidigare och i dagsläget känner jag att jag att det kan vara värt att lägga några kronor extra för att få veta att bilen är "ok". Fast det kanske kvittar - de kanske mest kör på rutin på hondaverkstaden utan att lägga märke till något särskilt?
Så rent spontant - är det värt att lämna in till hondaverkstaden? Eller kan man lika gärna lämna in den till mekonomen-killen? Mekanikern hos honda sa att det skulle kosta "typ 6000:-". Följdfråga: Skulle ni som presumtiv köpare tycka en auktoriserad 12k service "återupprättar" brist på kvitton till tidigare utförd service?
En till fråga om ebay: Kan man få tag på bromsbelägg/satser där? Andra tips på butiker på nätet där man kan handla originaldelar?
Herman Holmberg
-
lowpass
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 41 times
- Been thanked: 63 times
Dags att byta växellådsolja på CTR EP3!
Har hittat att det ska vara 1,5 liter (enligt mekonomen)
Men ska det vara samma mängd i JDM-lådan?
Hur vet man för övrigt att man fyllt tillräckligt?
Har hittat att det ska vara 1,5 liter (enligt mekonomen)
Men ska det vara samma mängd i JDM-lådan?
Hur vet man för övrigt att man fyllt tillräckligt?
-
lowpass
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 41 times
- Been thanked: 63 times
Löste det med gnisslet, Försvann när skivorna byttes lol.Mastah skrev:Gnisslandet, är inte det bossebildoktorn special med lite kopparpasta mellan belägget och monterings plåtbitarna?
Om man nu inte åker lite mera race belägg då så att säga..