Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Sätta dit ABS-ring på vanlig drivknut
Tjena! Fick en trevlig upptäckt igår när jag lossade instrumentpanel och såg att någon föregående ägare hade kopplat över ABS-lampan och kopplat den på oljetrycket istället.... Visade sig iaf att det var en drivknut som saknade abs-krans och givaren gav felkod. Så frågan är: Kan jag få på en ABS-krans på drivknuten som inte haft någon krans från början? Hittade billig krans på ebay med 2års garanti.
Tack på förhand
Tack på förhand
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Mer eller mindre nej. Men försöka duger, värm ringen, lägg knuten i frysen.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Japp, men ingen större lycka, abs-ringen är gjord i ett ganska sprött material och spricker direkt om man är minsta oförsiktig. Jag hade inte chansat, får du på den fel får du en pulserande pedal eller felkoder.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
Rany
- Bil: ED 90 SEDAN
- Namn: Rany Ab
- Kontakt:
Är den för tajt, är det värma(om du inte förstår hur jag menar med att värma, hör av dig) som om man byter krans på svänghjul
Rany Ab
0735989483
Södertälje Bilverkstad
Aukt. Honda Service.
Aukt. Ditec Center Södertälje.
Honda resverdels försäljning.
0735989483
Södertälje Bilverkstad
Aukt. Honda Service.
-
Rany
- Bil: ED 90 SEDAN
- Namn: Rany Ab
- Kontakt:
oj låter dyrt, till vilken bil?lajingen skrev:Jag slipade av drivknuten, värmde ringen på spisplatta ordentligt och sen var det bara att lägga dit den. Nu behöver jag bara byta 3 sensorer också tydligen...
Rany Ab
0735989483
Södertälje Bilverkstad
Aukt. Honda Service.
0735989483
Södertälje Bilverkstad
Aukt. Honda Service.
ESi -94. Fick bara mätvärden på en sensor, höger bak. Men man kanske klarar sig på att använda en sensor till bakhjulen? Ska finnas bilar som bara använde en av sensorerna bak.Rany skrev:oj låter dyrt, till vilken bil?lajingen skrev:Jag slipade av drivknuten, värmde ringen på spisplatta ordentligt och sen var det bara att lägga dit den. Nu behöver jag bara byta 3 sensorer också tydligen...
-
darthv
- Namn: Christian T
- Been thanked: 7 times
Du har alltså monterat en ring, sedan fått felkod på tre sensorer...? Jag skulle snarare kolla om det är rätt ring. Har hittills aldrig sett en skitig ABS-sensorn som inte fungerar ändå. De dör oftast pga att fukt tränger in i sensorn när den blir gammal. Du kan mäta resistansen på varje sensor från ett serviceuttag. Ibland sitter kontakten under passagerarstolen.
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
Nej, jag fick felkod på abs-sensor, gjorde en snabb titt och såg att det inte fanns någon abs-ring. När samma felkod kom upp efter att jag satt dit ringen så mätte jag alla sensorer. Var bara en sensor som gav ut ett resistansvärde. Tror du det kan räcka med rengöring om sensorn inte har någon ledningsförmåga alls?darthv skrev:Du har alltså monterat en ring, sedan fått felkod på tre sensorer...? Jag skulle snarare kolla om det är rätt ring. Har hittills aldrig sett en skitig ABS-sensorn som inte fungerar ändå. De dör oftast pga att fukt tränger in i sensorn när den blir gammal. Du kan mäta resistansen på varje sensor från ett serviceuttag. Ibland sitter kontakten under passagerarstolen.
-
darthv
- Namn: Christian T
- Been thanked: 7 times
sorry jag var otydlig...
yes jag läste varför du monterade ringen, helt ok så långt. Men jag funderade på om du har monterat fel sorts ring och om det har fått de andra sensorerna att larma.
Men om du har mätt resistansen och konstaterat att den är noll så är ju dessa trasiga, och ringen är säkert ok. Nu kan jag inte ur minnet vad det ska vara för resistans på en civic esi men det kan du gogla. Nånstans runt 700-800 ohm fram, ca 1000 ohm bak är troligtvis normala värden. Vad hade du mätt på den som har resistans? Jag gissar att de har rostat invändigt och svällt, därav kortslutningen. Är det så, så räcker det inte att rengöra.
nya sensorer är ju svindyra. en tröst är att de är enkla att byta själv.
yes jag läste varför du monterade ringen, helt ok så långt. Men jag funderade på om du har monterat fel sorts ring och om det har fått de andra sensorerna att larma.
Men om du har mätt resistansen och konstaterat att den är noll så är ju dessa trasiga, och ringen är säkert ok. Nu kan jag inte ur minnet vad det ska vara för resistans på en civic esi men det kan du gogla. Nånstans runt 700-800 ohm fram, ca 1000 ohm bak är troligtvis normala värden. Vad hade du mätt på den som har resistans? Jag gissar att de har rostat invändigt och svällt, därav kortslutningen. Är det så, så räcker det inte att rengöra.
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
Ah ok men det var inte resistansen som var noll, det var ingen kontakt över huvudtaget.=ej kortslutning. Det är dessa sensorer jag är bekymrad över i första hand. Den fjärde (bak) hade lite låg resistans, 600ohm typ.darthv skrev:sorry jag var otydlig...