Renovering av B18c6 motor!

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
RaceSolutions
Bil: civic
Namn: Fredric Sjöberg

Hej!
Jag är helt ny i Honda träsket och har inte jobbat mycket med dessa bilar tidigare, har dock mycket erfarnhet av andra bilmärken och modeller.

Jag ska renovera en B16c6 motor, som jag har förstått det så sitter dom i dessa bilar - 1998–2001 Honda Integra UK and Euro Spec Type R
jag skulle behöva en wsm till denna bil.. har hittat manualer för Integra TypeR men inte för c6 motorn. Skulle i förstahand behöva moment och dragordning på ramöverfall och vevstakar, men kan även behöva mer info framöver när maskinen ska sättas ihopa. kan någon hjälpa mig med detta?

Motorn har varit renoverad (av tidigare ägare långt tillbaka) en gång tidigare med överdim kolvar(o.25). Blocket behöver borras igen och därför kommer det monteras CP pistons 0.5 Ö.D. kompet blir nu lite högre, 11,5 : 1
kommer detta ställa till något problem när inget annat ska bearbetas/modifieras?

Är det något annat "bra att veta" när man snickrar ihopa dessa motorer?

tack på förhand!
MVH Fredric
Användarvisningsbild
SuperSupra
HPC Medlem
Bil: Integra DC2 JDM
Namn: Daniel Lindegren
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

B18c6 heter i USA b18c5. bara så du vet när du söker info...

Tänk på att dubbelkolla så det du hittar/söker på nätet stämmer, finns en del missvisande info.

http://honda-tech.com/showthread.php?t=389105

http://www.b20vtec.com/forums/engine-bu ... specs.html
Civic EG GE-B20vtec Turbo 460hk
Integra DC2 JDM Phoenix Yellow K20 250hk
Accord CW2+CL9 Type-S
youtube@Supersupra
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Bil: Suzuki/Toyota
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 64 times
Been thanked: 93 times

Hej och välkommen!

en sak som är lite specifikt för c6:an är hur vevstakarna dras, och det är inte med moment utan enbart genom att mäta sträckningen på bultarna.
Jag byggde mig ett eget verktyg för det, med indikatorklocka. Va lite knivigt att mäta och dra samtidigt...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
Jim_H
Bil: Crx VT
Namn: Jim Hansson

Det kan också vara bra att veta att dessa motorer snurrar motsols, men det visste du säkert redan. Lycka till!
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392

Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
RaceSolutions

Fixxe skrev:Hej och välkommen!

en sak som är lite specifikt för c6:an är hur vevstakarna dras, och det är inte med moment utan enbart genom att mäta sträckningen på bultarna.
Jag byggde mig ett eget verktyg för det, med indikatorklocka. Va lite knivigt att mäta och dra samtidigt...
ojdå, de var något nytt, är detta bara på c6:an och inte c5:an detta gäller? behöver man nya bultar då? annars stämmer väl inte sträckningen om man använder dom gamla?
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold

Bara c6an som har så.
C1/C4/C5 är "snik" varianter. Skiljer småsaker på stakar, vev m.m.

Om man drar sträckningen enligt WSM (work shop manualen) så drar man bultarna till en bit under rp02, således fjädrar de tillbaka när man släpper, och man kan alltså återanvända.

Jag byggde en variant på egen sträckmätare som coolfb här på forumet kopierade. Både han och jag använde våra med framgång.
Här är hur de ser ut:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... _large.jpg

Suzuki Swift Sport -14
Användarvisningsbild
Hammerin
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Ett starkt tips är när man börjar meka med Honda är att lösa medlemskap i klubben, då får du tillgång till projekt trådarna och annan teknisk info som är av största vikt vid motorbyggen framför allt. Det är nog den bästa investeringen för ditt motorbyggande.... Våra motorer är inte att jämnföra med Volvo, BMW m.m. Vi har ¨helt annan precision på motorerna, därav kan vi varva 8-9k och ändå ha väldigt lång livslängd på våra motorer.
Du är inne på helt rätt spår, inget motorbygge utan en riktig WSM, det är bara att följa den till punkt o pricka. :wink: Om du inte börjar trimma så klart, men då finner du infon här på forumet.

Lycka till och välkommen till klubben.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Användarvisningsbild
rpm
Bil: DC2
Namn: Peter Alfredsson

Köp eftermarknadsstakar när du ändå är igång. Pressade kolvbultar är inte kul att hålla på med. Du åker ju på andra kolvar ändå, Honda öd slutar vid dina 0.25. Kör själv Arias, men finns väl en uppsjö olika tillverkare i U.S. Sen är en Hondamotor f.ö. en motor det med, ingen svart magi där.
Peter Alfredsson ,Gbg
RaceSolutions

det låter som en bra idé! vad är det mer för teknisk info om får tillgång till?

var det någon som visste eller kan länka till WSM för C6:an?
Motorn kommer gå med original effekt.
Hammerin skrev:Ett starkt tips är när man börjar meka med Honda är att lösa medlemskap i klubben, då får du tillgång till projekt trådarna och annan teknisk info som är av största vikt vid motorbyggen framför allt. Det är nog den bästa investeringen för ditt motorbyggande.... Våra motorer är inte att jämnföra med Volvo, BMW m.m. Vi har ¨helt annan precision på motorerna, därav kan vi varva 8-9k och ändå ha väldigt lång livslängd på våra motorer.
Du är inne på helt rätt spår, inget motorbygge utan en riktig WSM, det är bara att följa den till punkt o pricka. :wink: Om du inte börjar trimma så klart, men då finner du infon här på forumet.

Lycka till och välkommen till klubben.
RaceSolutions

rpm skrev:Köp eftermarknadsstakar när du ändå är igång. Pressade kolvbultar är inte kul att hålla på med. Du åker ju på andra kolvar ändå, Honda öd slutar vid dina 0.25. Kör själv Arias, men finns väl en uppsjö olika tillverkare i U.S. Sen är en Hondamotor f.ö. en motor det med, ingen svart magi där.
Är det ett "måste" ? motorn är snart färdig bearbetad, känns jobbigt att behöva vänta på nya stakar då också..
RaceSolutions

Fixxe skrev:Bara c6an som har så.

Om man drar sträckningen enligt WSM (work shop manualen) så drar man bultarna till en bit under rp02, således fjädrar de tillbaka när man släpper, och man kan alltså återanvända.

Jag byggde en variant på egen sträckmätare som coolfb här på forumet kopierade. Både han och jag använde våra med framgång.
Här är hur de ser ut:
så bra att man slipper ordna nya bultar!
ok, skulle gärna villja ha mer info om de vertyget, mått, att tänka på samt vad för klocka man bör använda.

var monterar du den andra sidan från klockan sett? vad har man för mätpunkt för att det ska bli rätt?

mvh
Användarvisningsbild
Hammerin
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Som sagt, så har du alla svar och mer därtill i projekttrådarna. Det går nog betydligt fortare för dig att läsa på dessa samt att du säkert snubblar på info du inte visste att du behövde ;) Det brukar finnas mycket bilder på tex egen konstruerade verktyg m.m.

Lycka till / Richard
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold

Har du motorn nerplockad så ser du vad du ska mäta mot.

Stakbultarna har en dubbhål i var ände. På med verktyget och mät samtidigt som man drar stakbulten så ser man hur mycket den sträcks.
Man måste i princip vara två. En som håller klockan och en som drar bulten med en öppen ringnyckel.

vanlig indikatorklocka, tror min kommer från jula. Mått på verktyget.. nja det har jag inga, man får uppskatta, måtta och svets ihop ett när man står med en stake i handen.

Suzuki Swift Sport -14
Användarvisningsbild
rpm
Bil: DC2
Namn: Peter Alfredsson

RaceSolutions skrev:
rpm skrev:Köp eftermarknadsstakar när du ändå är igång. Pressade kolvbultar är inte kul att hålla på med. Du åker ju på andra kolvar ändå, Honda öd slutar vid dina 0.25. Kör själv Arias, men finns väl en uppsjö olika tillverkare i U.S. Sen är en Hondamotor f.ö. en motor det med, ingen svart magi där.
Är det ett "måste" ? motorn är snart färdig bearbetad, känns jobbigt att behöva vänta på nya stakar då också..
Så klart inget måste, men kostnadseffektivt. Kolla att storändan är 100% rund på org.stakarna. Mina var det inte. Kronan är stark vs. dollarn
Peter Alfredsson ,Gbg
RaceSolutions

Fixxe skrev:Bara c6an som har så.

Här är hur de ser ut:

vad är rp02 för enhet? kan man omvandla det till (hundradels?) mm?

mvh
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold

Enhet? nej det är ingen enhet, det är definitionen på deformationsläge där deformationen övergår från elastisk till plastisk.
rp02 eller sigma02 är att det krävs en deformation på epsilon = 0,2 % för att deformationen ska vara kvar efter avlastning eller efter man släppt skruven igen.

Har du skaffat WSM? Den är heligare än bibeln, och allt finns där.
Bild

Suzuki Swift Sport -14
RaceSolutions

Aha! alltid lär man sig något nytt, tack!
jag har hittat en på http://www.spoonertuner.com/manuals
den som är längst ner under fliken Acura Integra, men blev lite osäker på villken motor kod jag skulle gå efter, är det C5 motorn jag ska följa? C5 i usa va samma som C6 i EU och UK, rätt?`

tack för hjälpen!

MVH
Skriv svar