Imma/is på insidan av rutan Honda Accord 2,0i -92
Hoyt.
Jag har märkt av hur det blir väldigt mycket is på insidan av rutorna på bilen. Den är tyvärr placerad ute i kylan då jag inte har något garage åt den. Har aldrig haft bil tidigare så vet inte om detta är ett generellt vanligt problem. Sett bilar som står ute i kylan utan att ha samma problem.
Jag prövade ställa in en fuktslukare i kupén men den frös så klart ihop och gjorde ingen större nytta. När bilen väl blivit upptinad och jag åkt längre sträckor har jag istället problem med att det immar igen. Har ingen AC på bilen bara fläkt. Tyckte jag prövade både varmt, kallt och mellan båda dessa. Tack och lov var det inte många bilar ute på vägen när jag körde sist, annars hade de lätt förväxlat mig med en hjullastare så sakta som jag fick köra av all imma.
Någon som har några idéer på hur jag ska få bort fukten i bilen? Känns inte så roligt om det drar med sig massa rost.
Jag har märkt av hur det blir väldigt mycket is på insidan av rutorna på bilen. Den är tyvärr placerad ute i kylan då jag inte har något garage åt den. Har aldrig haft bil tidigare så vet inte om detta är ett generellt vanligt problem. Sett bilar som står ute i kylan utan att ha samma problem.
Jag prövade ställa in en fuktslukare i kupén men den frös så klart ihop och gjorde ingen större nytta. När bilen väl blivit upptinad och jag åkt längre sträckor har jag istället problem med att det immar igen. Har ingen AC på bilen bara fläkt. Tyckte jag prövade både varmt, kallt och mellan båda dessa. Tack och lov var det inte många bilar ute på vägen när jag körde sist, annars hade de lätt förväxlat mig med en hjullastare så sakta som jag fick köra av all imma.
Någon som har några idéer på hur jag ska få bort fukten i bilen? Känns inte så roligt om det drar med sig massa rost.
- JDM-Junior
- Bil: CW EP3
- Namn: Aldin Kuric
Läcker förmodligen in någonstans. Det är inte så att du drar in en massa snö från skorna när du går in i bilen som sedan blir kvar o gör så att rutan fryser igen?
JDM - all day, every day
- Axzza
- Bil: Honda Del Sol
- Namn: Lasse Wilhelmsson
Min bror har samma problem med sin Peugeot.. Jag har det inte på min Civic dock.
Jag däremot VET att jag har ställen på bilen där fukten kan komma rakt in, problemet är dock att min bror kör för snällt och för korta sträckor så bilen inte hinner bli genomvarm, Han blåser bara in fukt i kupen som sedan kondenseras och fryser på rutorna.
Dock har jag och min bror ungefär lika långt till jobben, men jag startat alltid min bil 10min innan jag kör och sedan gasar jag på ordentligt påväg till jobb så bilen får upp värmen. Alternativt tar en liten omväg. Jag kör även rundor på helgerna så bilen får gå längre och oftare än min brors.
Detta kan ju vara anledningen för din med. Starta tidigare, kör längre eller skaffa kupevärmare så kanske det löser sig.
Jag däremot VET att jag har ställen på bilen där fukten kan komma rakt in, problemet är dock att min bror kör för snällt och för korta sträckor så bilen inte hinner bli genomvarm, Han blåser bara in fukt i kupen som sedan kondenseras och fryser på rutorna.
Dock har jag och min bror ungefär lika långt till jobben, men jag startat alltid min bil 10min innan jag kör och sedan gasar jag på ordentligt påväg till jobb så bilen får upp värmen. Alternativt tar en liten omväg. Jag kör även rundor på helgerna så bilen får gå längre och oftare än min brors.
Detta kan ju vara anledningen för din med. Starta tidigare, kör längre eller skaffa kupevärmare så kanske det löser sig.
Lasse Wilhelmsson
Ängelholm
Ängelholm
din bror gör ju rätt.. gasa inte på med kall bil...
Elvis
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
- Karlhakan

- Bil: S2000 AP1 2008
- Namn: Håkan Nilsson
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 4 times
Imma och is på insidan rutorna beror ofta på att bilen är blöt/fuktig mer än vanligt.
En "Torrbolle" kan vara räddningen http://www.clasohlson.com/se/Pr348289000/Pr348289000
Se till att den inte välter och ha tålamod det kan ta ett bra tag innan den börjar funka men det gör den så småningom
En "Torrbolle" kan vara räddningen http://www.clasohlson.com/se/Pr348289000/Pr348289000
Se till att den inte välter och ha tålamod det kan ta ett bra tag innan den börjar funka men det gör den så småningom
Håkan Nilsson, Hisingen Göteborg 0709-749475
Honda S2000 AP1 -08 för skoj skull
Honda S800 Cabriolet 1967 under renovering
Honda S800 Kupé 1967 ska renoveras när den andra är klar
Honda Jazz Si brukis (en hjälte)
Som sagt i huvudinlägget, redan prövat med torrboll/fuktslukare. Den frös och blev stenhård när den fick vara i bilen. Skulle vara om jag fick låna nåns garage över natten och prövade. Jag noterade att p-skivan nere i vänstra hörnet var blöt på nedersidan. Vet inte om det läcker in i rutan eller bara runnit innanför...
- four
- Bil: ek3
- Namn: Ingemar Eriksson
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Om det är så fuktigt, så låter det som det läcker in någonstans. Kolla/känn överallt, även bagaget.
Luktar det unket i bilen ?
Luktar det unket i bilen ?
Ingemar Eriksson 073-959 06 46
Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
Kör:
Civic Ek3 -96
- Axzza
- Bil: Honda Del Sol
- Namn: Lasse Wilhelmsson
Den står igång minst 10min innan jag kör, och det är inte så att jag drar fullt järn direkt.. Gasar lite lagom succesivt... Min bror däremot överdriver eco-driving katastrofalt o lägger iprincip i femman direkt...Elvis_EG2 skrev:din bror gör ju rätt.. gasa inte på med kall bil...
Lasse Wilhelmsson
Ängelholm
Ängelholm
Luktar precis som vanligt som i somras. Inget nytt. Däremot vet jag att det är en liten läcka kring höger bakljus. Ska bytas packning men är svårt så här i kylan. Hittade vatten när det var skyfall i somras och lokaliserade läckan dit. Det är iofs en ej kombi baklucka "avstängd" till kupén, även om baksätet kan fällas. Kanske kommer dit den vägen...?
- Karlhakan

- Bil: S2000 AP1 2008
- Namn: Håkan Nilsson
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 4 times
nejmeg skrev:Som sagt i huvudinlägget, redan prövat med torrboll/fuktslukare. Den frös och blev stenhård när den fick vara i bilen. Skulle vara om jag fick låna nåns garage över natten och prövade. Jag noterade att p-skivan nere i vänstra hörnet var blöt på nedersidan. Vet inte om det läcker in i rutan eller bara runnit innanför...
Sorry, lite fredags trött så jag missade det. Men den gör ingen nytta över en natt i ett garage ändå. Min erfarenhet är att den ska va med hela vintern frusen som ofrusen.
Håkan Nilsson, Hisingen Göteborg 0709-749475
Hur kupéfiltret ser ut? Det har jag ingen aning om. SKa jag vara helt ärlig vet jag inte ens var det sitter på den här. Vet på ett ungefär var själva fläktanordningen är placerad men inget mer än så.
Ska pröva lägga tidningar under mattan iaf. Var ut och kände under mattorna nu. Tyckte mig inte kunna känna av någon fukt men däremot märkte jag att det var fuktigt och fruset mellan plasten som sitter ihop med instrumentbrädan och den i dörren (de tar emot när man stänger dörren). Har haft på silikonspräy på både dörr och bakluckelister så har varit ganska lätt att öppna dem trots minusgrader.
Ska pröva lägga tidningar under mattan iaf. Var ut och kände under mattorna nu. Tyckte mig inte kunna känna av någon fukt men däremot märkte jag att det var fuktigt och fruset mellan plasten som sitter ihop med instrumentbrädan och den i dörren (de tar emot när man stänger dörren). Har haft på silikonspräy på både dörr och bakluckelister så har varit ganska lätt att öppna dem trots minusgrader.
- four
- Bil: ek3
- Namn: Ingemar Eriksson
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Inte hundra, men kupefiltret borde väl sitta någonstans bakom handsfacket.
Har väl inte så mycket med fukten att göra, men om det är skitigt borde det bli sämre blås i fläkten.
Har väl inte så mycket med fukten att göra, men om det är skitigt borde det bli sämre blås i fläkten.
Ingemar Eriksson 073-959 06 46
Kör:
Civic Ek3 -96
Kör:
Civic Ek3 -96
Har du hyffsat nära till bilen ifrån vars du bor, stoppa i en kupéfläkt, lägg golvmattorna i bagagen låt stå. Jag brukar öppna dörren å låta bilen kylas ner ordentligt när jag ska ställa den, men söderut är det rätt meningslöst då det förmodligen är fuktigare ute än inne även på vintern =)
Speed is an addiction, that makes me a junkie
0707396659
0707396659
Får kika om jag hittar något om kupéfiltret i reparationshandboken.
pr0ny: När du säger ställa den, menar du typ avställning? Nu har ju hälften av snön töat bort, var bara jäkligt blött överallt. Jag hade glömt en torkduk bak i bagaget tidigare, märkte att den var fuktig.
Avfuktarna har stått på tining i garaget men påsarna är lika stenhårda fortfarande. Vet inte vad som har hänt. Blev så när de stod i bilen när det blev riktigt kallt. Man kanske ska köra dem i mikron...
Om jag lägger golvmattorna i bagaget, där det också är fuktigt, hjälper det tror du?
Jag vet inte om jag ska köra kupéfläkten på fullt varmt, kallt eller blandat. Läste i instruktionsboken att jag skulle ha inblåset på och ej cirkulation, men det blev ingen höjdare när det drog in avgaser och skit i bilen igår.
pr0ny: När du säger ställa den, menar du typ avställning? Nu har ju hälften av snön töat bort, var bara jäkligt blött överallt. Jag hade glömt en torkduk bak i bagaget tidigare, märkte att den var fuktig.
Avfuktarna har stått på tining i garaget men påsarna är lika stenhårda fortfarande. Vet inte vad som har hänt. Blev så när de stod i bilen när det blev riktigt kallt. Man kanske ska köra dem i mikron...
Om jag lägger golvmattorna i bagaget, där det också är fuktigt, hjälper det tror du?
Jag vet inte om jag ska köra kupéfläkten på fullt varmt, kallt eller blandat. Läste i instruktionsboken att jag skulle ha inblåset på och ej cirkulation, men det blev ingen höjdare när det drog in avgaser och skit i bilen igår.
Jag syftar när du ställer den för kvällen =) kupémattan har säkerligen en himla massa fukt i sig, men det blir svårt å torka den om du har en golvmatta ovanpå den, givetvis kan du tain mattorna med, men är dom i gummi vilket jag antar dom är så håller dom inte fukt särskilt bra, därav för smidighetens skull lägga dom i skuffen, lägger du på en torrboll på det med så blir det ännu bättre.
0707396659
0707396659
Sådär. Har lagt golvmattorna i källaren så länge och ställt in en kupévärmare ett par timmar.
Jag noterade återigen att nedre delen av p-skivan som är nedstucken i vänstra vindrutehörnet var fuktig. Och så mellan sidan på instrumentpanelen och vänstra dörren var det isbildning, inget på högra dörren. Börjar undra om det inte läcker in nånstans. Har ju varit varmgrader ett par dagar men nu frös allt på igen. Står två fuktbollar, en i bagaget och en i baksätet.
Fick tips om att lägga ett tygskynke över vindrutan och fästa innanför dörrarna, men vet inte hur lyckat det blev. Var rejält med is på insidan av rutan och verkar ha fått för sig att sippra in genom tyget in i bilen vilket syns på "isspår" kring där tyget legat på genom dörren. Där det varit liksom "luftbubblor" mellan tyget och vindrutan var det is på insidan, eller om det var tvärtom.
Börjar bli lite rådlös. Orkar inte börjar leta läckor igen.
Jag noterade återigen att nedre delen av p-skivan som är nedstucken i vänstra vindrutehörnet var fuktig. Och så mellan sidan på instrumentpanelen och vänstra dörren var det isbildning, inget på högra dörren. Börjar undra om det inte läcker in nånstans. Har ju varit varmgrader ett par dagar men nu frös allt på igen. Står två fuktbollar, en i bagaget och en i baksätet.
Fick tips om att lägga ett tygskynke över vindrutan och fästa innanför dörrarna, men vet inte hur lyckat det blev. Var rejält med is på insidan av rutan och verkar ha fått för sig att sippra in genom tyget in i bilen vilket syns på "isspår" kring där tyget legat på genom dörren. Där det varit liksom "luftbubblor" mellan tyget och vindrutan var det is på insidan, eller om det var tvärtom.
Börjar bli lite rådlös. Orkar inte börjar leta läckor igen.
Värme är din vän, angående läckor så är nog avsaknaden av hål det större problemet=)
Som sagt, torrboll, kupéfläckt. Tålamod. (tänk på att inte lägga kupéfläkten på golvet utan stötta upp den så den blåser ut värmen ordentligt)
Som sagt, torrboll, kupéfläckt. Tålamod. (tänk på att inte lägga kupéfläkten på golvet utan stötta upp den så den blåser ut värmen ordentligt)
0707396659
0707396659
Det där med avsaknad av hål får du gärna förklara lite närmare 
Hur är det med kupevärmare, törs jag ställa den på sätet eller instrumentbrädan eller nån mer central plats än på golvet? Känns som bara golvet blir varmt på det viset (har ingen erfarenhet av kupevärmare dessvärre).
Hur är det med kupevärmare, törs jag ställa den på sätet eller instrumentbrädan eller nån mer central plats än på golvet? Känns som bara golvet blir varmt på det viset (har ingen erfarenhet av kupevärmare dessvärre).