Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Extremt urladdat odyssey pc680
- pasen
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 156 times
Gick ned till bilen idag (stått sedan 6 maj) och batteriet var tokslut. Batteriet i fråga är ett Odyssey pc680 17ah.
Multimetern gav inte ens utslag när jag mätte. Nu är det kört tänkte jag. Sen såg jag detta:

Nu skapa jag bara tråden för jag tänkte det kan bara intressant att se om nån annan upplever att detta stämmer. Jag har satt mitt på laddning nu och hoppas på bra resultat om ett par dagar, återkommer med resultatet
Multimetern gav inte ens utslag när jag mätte. Nu är det kört tänkte jag. Sen såg jag detta:

Nu skapa jag bara tråden för jag tänkte det kan bara intressant att se om nån annan upplever att detta stämmer. Jag har satt mitt på laddning nu och hoppas på bra resultat om ett par dagar, återkommer med resultatet
- SoldR
- Bil: 997 Turbo "RS"
- Namn: Reazhwan Saleh
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 3 times
Har du haft någon förbrukare på?
Jag har likadan batteri i min, men har ännu inte haft problem med den. Detta trotts att den satt i bilen 3-4veckor i minus grader på nätterna utan att laddas.
Jag har likadan batteri i min, men har ännu inte haft problem med den. Detta trotts att den satt i bilen 3-4veckor i minus grader på nätterna utan att laddas.
Kör:
S2000 01
CR-V 1.5T -19 Executive Areo pack
Kört:
Accord Tourer 2.4 09 Exe
Civic Fk2 06
Jazz 05
Civic 96
Insight 10
FR-V 05
Civic ESi 92
CR-V 07:a
Civic VTi MB6 97
Accord k24 03
Prelude 93
Civic 92
Civic VTi EG9 92 Första Hondan
S2000 01
Kört:
Accord Tourer 2.4 09 Exe
Civic Fk2 06
Jazz 05
Civic 96
Insight 10
FR-V 05
Civic ESi 92
Civic VTi MB6 97
Accord k24 03
Prelude 93
Civic 92
- pasen
Jag startade bilen 3 gånger snabbt när jag bytte däck. Annars har jag inte vad jag vet haft nåt som dragit. Larmet? Även vanliga batterier brukar dras ut efter en månad i min...
- SoldR
- Bil: 997 Turbo "RS"
- Namn: Reazhwan Saleh
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 3 times
Jahha, lite konstigt. Det är nog något som drar ur batteriet skulle jag tro.
Kör:
S2000 01
Kört:
Accord Tourer 2.4 09 Exe
Civic Fk2 06
Jazz 05
Civic 96
Insight 10
FR-V 05
Civic ESi 92
Civic VTi MB6 97
Accord k24 03
Prelude 93
Civic 92
S2000 01
Kört:
Accord Tourer 2.4 09 Exe
Civic Fk2 06
Jazz 05
Civic 96
Insight 10
FR-V 05
Civic ESi 92
Civic VTi MB6 97
Accord k24 03
Prelude 93
Civic 92
- pasen
Frågan är vad isåfall. Den är vad jag vet helt orginal elmässigt. Iaf tills i vintras när jag drog el till dimljusen.
Finns det nåt enkelt sätt att mäta vad den drar när bilen står parkerad?
- Bullet---
- Bil: Honda Civic EG K20
- Namn: Andre´ Seppä Fritz
Tångamperemätare. Mät runt + kabeln till batteriet när allting är avstängd så kan du se om något drar ström.pasen skrev:Frågan är vad isåfall. Den är vad jag vet helt orginal elmässigt. Iaf tills i vintras när jag drog el till dimljusen.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
-
Lars P

- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
- Kontakt:
Hade ett likadant, det höll inte länge.
Blev sämre och sämre under en tid tills det dog helt, alla typer av laddare provades men det var dött.
Blev sämre och sämre under en tid tills det dog helt, alla typer av laddare provades men det var dött.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
- Blue Machine
- Bil: CR-V
- Namn: David Furubrink
- Been thanked: 1 time
Odyssey batterier är sedan länge kända för att ladda ur riktigt snabbt om de inte används på några veckor. Det är inte något fel på din bil men batterierna klarar inte strömförbrukare så som klocka, databox och andra styrenheter som får ström hela tiden.
Däremot har de ju en enorm startkraft när de är laddade.
Lösningen på ditt och andras problem med batterierna är att montera en huvudströmbrytare som bryter strömmen helt när du inte använder bilen.
Däremot har de ju en enorm startkraft när de är laddade.
Lösningen på ditt och andras problem med batterierna är att montera en huvudströmbrytare som bryter strömmen helt när du inte använder bilen.
Kör:
Subaru BRZ
Projektbil:
CRX VT Mid Type R
Subaru BRZ
Projektbil:
CRX VT Mid Type R
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Lösningen för alla med hobbybilar är att köpa en underhållsladdare och ladda så fort ni tänker låta bilen stå i mer än någon dag. Ni behöver inte ens köpa en krallig modell, biltemas smartladdare för 300kr passar perfekt om ni vill komma billigt undan. Att koppla bort batteriet helt är ingen vidare lösning, den lilla ström som kommer igenom håller era kontakter rena från fukt. Vid mätning av mörkerström på 2001- är det viktigt att ni låser bilen med fjärren och väntar 15 sekunder innan mätning.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
- pasen
OK, då måste jag fixa en annan laddare, den jag laddat med nu i snart 24 timmar är inte så krallig...
Kraft, vilka är det man ska åka till i Arninge?
Jag undviker gärna att ta bort polen från batteriet när den ska stå, sånt gör jag på vintern... Lite jobbigt att böka under huven varje gång jag kört. Underhållsladdare är väl en bra grej, men då gäller det att man har ström i garaget, vilket jag inte har där jag förvarar bilen till vardags.
Får nog helt enkelt fixa nån form av huvudströmbrytare.
Kraft, vilka är det man ska åka till i Arninge?
Jag undviker gärna att ta bort polen från batteriet när den ska stå, sånt gör jag på vintern... Lite jobbigt att böka under huven varje gång jag kört. Underhållsladdare är väl en bra grej, men då gäller det att man har ström i garaget, vilket jag inte har där jag förvarar bilen till vardags.
Får nog helt enkelt fixa nån form av huvudströmbrytare.
Ingen jävla underhållsladdare. Det sa han bestämt när jag köpte mitt Odyssey. Dom har för lite amp och oftast för mycket volt.
Lyft av polen om du inte ska köra på ett par veckor, så jobbigt är det inte gemfört med att bilen inte startar.
CLP systems i arninge.
Lyft av polen om du inte ska köra på ett par veckor, så jobbigt är det inte gemfört med att bilen inte startar.
CLP systems i arninge.
S2000
NSX
Accord
www.tojabygg.se
NSX
Accord
www.tojabygg.se
-
M Scotte
- Kontakt:
Fast oavsett så tar ditt batteri stryk som satan om du tappar det under 10 volt. Sulfering som ett brev på posten. Hade du bott närmare kunde jag kört ett batteritest åt dig för att fastställa skicket och återstående kraft.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- pasen
Jag har redan gjort ett test och det är tokdött. Men om ni läser tysktestet i mitt första inlägg så går det att få liv i dem igen. Jag har nu 6v i det efter 24h med en liten laddare. Måste ha mer kräm.
-
M Scotte
- Kontakt:
Går att få liv i ett är en sak, men livslängden och motståndskraften mot självurladdning är rökt tyvärr. Detta batteriet är inte annorlunda än vilken annan blyackulomator som helst, enda som skiljer är hur syran hålls i batteriet.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- pasen
Varför påstår då tillverkaren att det går? Nu tar jag i med stora laddaren så får vi se. CLP rekommendera en bulkladdning på ca 14.5v och 7-15A.. rätt saftigt.
-
M Scotte
- Kontakt:
glöm inte att det alltid är batteriet som ska bestämma laddtakten och inte laddaren, då finns risken att du kokar batteriet med kortare livslängd som följd.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
Dreddan
- Bil: Honda CRX -88
- Namn: Dennis Andersson
Mina slutna batterier som jag har provat en del, Northstar, Odyssey, Powercell etc ska laddas med MAX 14.7volt för att inte ta skada (jag har alltid använt Ctek eller nätagg med ställbar spänning).
Samtliga av dessa batterier håller en förhållandevis hög vilospänning ett bra tag efter laddning (upp till någon vecka) runt 13volt.
Så dina 13.03 ska inte vara någon fara så sett
Samtliga av dessa batterier håller en förhållandevis hög vilospänning ett bra tag efter laddning (upp till någon vecka) runt 13volt.
Så dina 13.03 ska inte vara någon fara så sett
- pasen
Hur går det till? Gäller väl att laddaren är tillräckligt intelligent då. Det är sambons bror (bilelektriker) som laddat det på verkstan. Han hade ingen erfarenhet av just dessa batterier, och han trodde det var kört.
Att batteriet har tagit skada är nog inget jag kan förneka, men det verkar funka ändå. Har åkt omkring några mil nu och startat bilen 6 ggr och efter att jag lät bilen stå 20 min mätte jag 13.06v obelastat. Alltså 0.03 mer än innan jag satte det i bilen.
Jag ska låta bilen stå över natten nu så får vi se hur den beter sig inorrn. Och jag tänker nog låta det sitta ikopplat.
Kan tillägga att alla 6 starter har varit pigga och fina. Måste säga att det än så länge ser bra ut, framtiden får avgöra. Men helt klart imponerande återhämtning från tokslut läge.
Att batteriet har tagit skada är nog inget jag kan förneka, men det verkar funka ändå. Har åkt omkring några mil nu och startat bilen 6 ggr och efter att jag lät bilen stå 20 min mätte jag 13.06v obelastat. Alltså 0.03 mer än innan jag satte det i bilen.
Jag ska låta bilen stå över natten nu så får vi se hur den beter sig inorrn. Och jag tänker nog låta det sitta ikopplat.
Kan tillägga att alla 6 starter har varit pigga och fina. Måste säga att det än så länge ser bra ut, framtiden får avgöra. Men helt klart imponerande återhämtning från tokslut läge.
- pasen
Nu lät jag bilen stå 2 dagar med batteriet inkopplat. Starta utan problem i morse. Frågan är hur det håller sig över tid, och jag har inte mätt nånting än
-
M.Ennevik
- Bil: Accord Type-S
- Namn: Mikael Ennevik
Hej allesammans, ny här på forumet och med Honda i livet
Letade lite trådar här angående batterier då mitt verkar ha gett upp totalt på bara någon vecka?
Kopplade en underhållsladdare under en dag, men gjorde varken från eller till...
Batteriet i fråga är ett Honda original (Yuasa?) 12V 45ah som sitter i en Accord 2,4 2006
45 ah känns som ett rätt klent batteri? Och så läser jag att Odyssey endast har 17ah?
Eller mäter de på olika sätt?
Frågan är väl om man ska köpa ett likadant batteri och smälla i, eller om man ska gå upp några ah?
Någon som vet ?
Letade lite trådar här angående batterier då mitt verkar ha gett upp totalt på bara någon vecka?
Kopplade en underhållsladdare under en dag, men gjorde varken från eller till...
Batteriet i fråga är ett Honda original (Yuasa?) 12V 45ah som sitter i en Accord 2,4 2006
45 ah känns som ett rätt klent batteri? Och så läser jag att Odyssey endast har 17ah?
Eller mäter de på olika sätt?
Frågan är väl om man ska köpa ett likadant batteri och smälla i, eller om man ska gå upp några ah?
Någon som vet ?
-
M Scotte
- Kontakt:
45Ah är precis det bilen är konstruerad för. Att montera ett större kommer inte ge någon större vinning då din generator inte kommer klara att ladda upp tex ett 75Ah batteri. Köp ett nytt org.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
PatrikGBG
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
Martin, det här med batteri är extremt intressant. Din linje är jag helt inne på , men alla andra vill eftersträva mer Ah.
Små batterier kommer alltid hålla bättre, framförallt med en go underhållsström.
Små batterier kommer alltid hålla bättre, framförallt med en go underhållsström.
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal