Uppstyvning ep3
- K.Larsson84
- Namn: Kristoffer Larsson
Vart tycker ni man ska dra gränsen vid uppstyvning av chassit när man ser vikt kontra funktion alltså vad man har nytta av om man ska köra bankörning? eller man kan anse det inte gör någon nämndvärd skillnad mot vad det kostar?
-Fjäderbenstag (uppe vid tornen)
-Stag som sitter undertill till framvagnen (finns både 4punkters och sex punkters typ "ULTRA RACING STEEL 4PT FRONT LOWER ARM BAR/SUSPENSION BRACE")
-balk som styvar upp bakvagnen (typ "beaks lower tie bar" eller "Progress Rear Sway Tie Bar Brace")
Kom gärna med egna förslag på vad man ska satsa på om ni ser att jag missat något tanken är att jag ska få en så stabil bil som möjligt, håller på med för tillfället att byta till hårdare bussningar runt om samt kikar på nya stötdämpare.
-Fjäderbenstag (uppe vid tornen)
-Stag som sitter undertill till framvagnen (finns både 4punkters och sex punkters typ "ULTRA RACING STEEL 4PT FRONT LOWER ARM BAR/SUSPENSION BRACE")
-balk som styvar upp bakvagnen (typ "beaks lower tie bar" eller "Progress Rear Sway Tie Bar Brace")
Kom gärna med egna förslag på vad man ska satsa på om ni ser att jag missat något tanken är att jag ska få en så stabil bil som möjligt, håller på med för tillfället att byta till hårdare bussningar runt om samt kikar på nya stötdämpare.
Blicken, pilen, filen...
Nuvarande Bilar:
Ingen
Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
Nuvarande Bilar:
Ingen
Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Ett övre fjäderbenstag fram kan nog göra lite nytta, har för mig OMP har ett stadigt som inte kostar så mycket.
Annars skulle jag satsa pengarna på coilovers och camberkit istället.
En riktigt skålad skalstol gör väldigt stor nytta också, originalstolarna känns som en parkbänk i jämförelse
En riktigt skålad skalstol gör väldigt stor nytta också, originalstolarna känns som en parkbänk i jämförelse
- pasen
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 156 times
Bur är väl det ultimata, eller?
Ingen erfarenhet av ep3 på bana. De där beaks lower tie bars är väl bara styling. Det sitter väl redan stag där, det gör det iaf på S2000.
Ingen erfarenhet av ep3 på bana. De där beaks lower tie bars är väl bara styling. Det sitter väl redan stag där, det gör det iaf på S2000.
Skit i stag o sånt där trams, fortsätt kolla på coilovers och lägg dem extra pengarna på det istället. Bur är ju också kanon men gör ju att använda den till vardags blir lite opraktiskt.
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392
Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
- K.Larsson84
sparco stol har jag från ett annat projekt ja det är stor skillnad, har inte tänkt mig bur då jag tänkte hålla orginal looken så långt det går dok skrapar jag nog asfalten under tygmattorna. men vilka coilover ska man har? och camberkit är det något som sitter utöver orginal eller är det orginal man bytter ut mot bättre grejor?fonzeka skrev:Ett övre fjäderbenstag fram kan nog göra lite nytta, har för mig OMP har ett stadigt som inte kostar så mycket.
Fjäderbenstag tänkte jag mig ett från tegiwa då dom har ett insug/luftbox som är typ kopia av grupp-m och då passar inte det annars
Blicken, pilen, filen...
Nuvarande Bilar:
Ingen
Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
Nuvarande Bilar:
Ingen
Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
- fonzeka
Tegiwastagets fästpunkter såg rätt klena och flexiga ut så jag skulle nog skippa det.
Har för mig det där Gruppe-m insuget är gjort för högerstyrda bilar så kolla så det verkligen passar.
Camber går inte att justera original, bak behöver du nya justerbara stag och fram excentriska bultar.
Coilovers beror helt på hur mycket du vill lägga ut, K-sport/D2 mfl är väl de billigaste som funkar okej.
Har för mig det där Gruppe-m insuget är gjort för högerstyrda bilar så kolla så det verkligen passar.
Camber går inte att justera original, bak behöver du nya justerbara stag och fram excentriska bultar.
Coilovers beror helt på hur mycket du vill lägga ut, K-sport/D2 mfl är väl de billigaste som funkar okej.
- K.Larsson84
Oj tur du sa det trodde inte grupp-m insuget hade någon betydelse för höger eller vänster styrd då motorumet ser lickadant ut (inte spegelvänt om ni förstår) men det är klart att ratt stången kan komma ivägenfonzeka skrev:Tegiwastagets fästpunkter såg rätt klena och flexiga ut så jag skulle nog skippa det.
alltså tar man bort några orginal stag bak som ersätts med nya och fram blir det på tornet man ändrar camber vinklen när man uppdaterart till coilovers har jag fattat rätt?
k-sport hade jag på min nissan s13 men dom upplevde jag att man var mer över mark än att dom följde med asfalten (kan bero på att allt var rensat förvisso) om man är bered att lägga en slant på bra coilover som håller vad ska man se efter då?
Blicken, pilen, filen...
Nuvarande Bilar:
Ingen
Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
Nuvarande Bilar:
Ingen
Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
- K.Larsson84
ok synd då att jag redan köpt dessa bussningar http://www.akr-performance.com/chassis- ... x-kit-1699 dom får väl monteras och när dom är slut får man kanske se efter nåt sånt här jaja man lär sig av sina misstagWelen XLR8 Performance skrev:Eftersom ep3 har mcpherson fjäderben och en allmänt svag hjulupphängning så är det där jag skulle försökt gjort det så stumt som möjligt.. Då skulle jag tro att alla hjulhopp försvinner och man inte behöver andra motorbussningar. I alla fall inte med mildare NA trim.
http://passwordjdm.com/PasswordJDM-Fron ... C1561.aspx
Så här ser undre främre bärarmen ut och när inbromsningar och accelerationer sliter i bussningarna så rör sig hjulen en hel del. På strippen upp mot en decimeter.. Helt sjukt..
Bara genom att titta på bärarmen så ser man att det inte blir bra med någon bussning där bussningen blir liggande. Sätter man en styvare bussning där så bromsar man bärarmens rörelse i fjädringsväg och bussningen kommer gå sönder snabbt. Det är bara ett ledlager som blir bra där. Damskydd hade jag köpt till dock samt ett ledlager för toplagringen av mcpherson benet (fjäderbenet) i fjädertonet.
Blicken, pilen, filen...
Nuvarande Bilar:
Ingen
Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
Nuvarande Bilar:
Ingen
Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
- fonzeka
Det är bromsvätskebehållarna och servon som hamnar i vägen på en vänsterstyrd bil.K.Larsson84 skrev: Oj tur du sa det trodde inte grupp-m insuget hade någon betydelse för höger eller vänster styrd då motorumet ser lickadant ut (inte spegelvänt om ni förstår) men det är klart att ratt stången kan komma ivägen![]()
alltså tar man bort några orginal stag bak som ersätts med nya och fram blir det på tornet man ändrar camber vinklen när man uppdaterart till coilovers har jag fattat rätt?
k-sport hade jag på min nissan s13 men dom upplevde jag att man var mer över mark än att dom följde med asfalten (kan bero på att allt var rensat förvisso) om man är bered att lägga en slant på bra coilover som håller vad ska man se efter då?
Ja det är rätt angående cambern om du skaffar coilovers med justerbar topplagring, många har det men inte alla kit.
Fram går det även att justera mer i nederkant på fjäderbenet om du skaffar excentriska bultar, det behövs förmodligen inte båda.
K-sport har ju många olika kit och det bör nog kollas upp innan vilka fjäderkonstanter man vill ha, har för mig de kan vara lite bakvända ibland.
Törs inte rekommendera nåt då jag inte har så bra koll på EP3 längre men sök lite här annars för mer tips http://civictype-r.co.uk/forum
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Angående övre fjäderbenstag så har jag en DC sports strut brace i titan som väger nästintill ingenting och är väldigt styvt (titan som sagt). Nu verkar de bara syssla med "carbon steel strut bars" så det kanske inte finns att skaffa i titan längre.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
- K.Larsson84
det hade varit det bästa både lätt och styv får kolla vad man kan hitta
Blicken, pilen, filen...
Nuvarande Bilar:
Ingen
Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
Nuvarande Bilar:
Ingen
Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
Går detta fritt från bromsvätskebehållaren? Eller finns där överhuvudtaget något stag som gör det?Yobaman skrev:Angående övre fjäderbenstag så har jag en DC sports strut brace i titan som väger nästintill ingenting och är väldigt styvt (titan som sagt). Nu verkar de bara syssla med "carbon steel strut bars" så det kanske inte finns att skaffa i titan längre.
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Japp, det är ca 4mm fritt på vardera sida om behållaren. Sitter en spoon strumpa runt behållaren så det finns plats.zebski skrev:Går detta fritt från bromsvätskebehållaren? Eller finns där överhuvudtaget något stag som gör det?Yobaman skrev:Angående övre fjäderbenstag så har jag en DC sports strut brace i titan som väger nästintill ingenting och är väldigt styvt (titan som sagt). Nu verkar de bara syssla med "carbon steel strut bars" så det kanske inte finns att skaffa i titan längre.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
- K.Larsson84
Vi var lite inne på att sattas först på coilovers kW är bra men förhållandevis dyra vad har ni för erfarenhet av skunk2 pro-c eller Buddy club?
Blicken, pilen, filen...
Nuvarande Bilar:
Ingen
Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
Nuvarande Bilar:
Ingen