Läcker kylarvätska

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Accord23isr
Bil: EP3 Type R
Namn: Janne
Been thanked: 2 times

Min accord 2.3i SR läcker kylarvätska från förarsidan, om man kollar med lampa ner mot drivaxeln så ser man att det droppar rakt ner på axeln, det droppar alltid då man fyller på kylarvätskan, kan det vara vattenpumpen? Dock skulle man ju tro detta var bytt då remmen var bytt för lite över ett år sen av förra ägaren.

Det konstiga är att man märker bara av det vintertid, förra vintern märkte jag det också, men det försvann då det började bli varmare, vår. Under sommaren fyllde jag inte på kylarvätska alls. Jag märkte att det börjat läcka igen för en vecka sedan då värmen steg i bilen och det gick att fylla i 2 liter kylarvätska i kylaren, det är väll lite konstigt att det händer bara när det är minusgrader? ;P

Några tankar/tips är varmt välkomna.
Okyu
HPC Guld Medlem
Namn: Kangwook Yu
Has thanked: 3 times
Been thanked: 27 times

Om du har motorvärmare, kolla så inte den läcker, finns en o-ring som ska täta i själva värmar kroppen, hade en som läckte förut.

annars kan det vara nån gammal torr slang eller nåt.

mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
Accord23isr

Okyu skrev:Om du har motorvärmare, kolla så inte den läcker, finns en o-ring som ska täta i själva värmar kroppen, hade en som läckte förut.

annars kan det vara nån gammal torr slang eller nåt.

mvh okyu
låter ju som nått som kan stämma eftersom jag börjat använda motorvärmaren nu igen då det vart minusgrader, ska kollas! tackar!
Användarvisningsbild
Bullet---
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz

Kan mycket väl vara pumpen som läcker, finns 2 stycken hål på pumpen som det kan börja läcka ifrån för att indikera att pumpen börjar bli dålig. Inte helt säkert att den blivit bytt för att remmen är bytt.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
bergggren
Bil: EK3 -97
Namn: Jonas

@Okyu

Har en EK3a som jag tror läcker från motorvärmarpackningen.
Går åt ca 1 l kylarvätska per 100 mil. Ingen olja i kylarvattnet eller vit rök.
Är detta något man byter själv eller är det bäst att lämna in?
Det är ganska trångt och bökigt..
anno
Namn: Andreas Norberg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Aluminiumbrickan som inte håller tätt? Montera bort oljefiltret samt använd 26 mm ringnyckel. Gänga ur och byt brickan.Töm först ur glykolen annars blir du väldigt blöt. Passa på med ett oljebyte samt nytt oljefilter. Klar med detta, fyll upp med glykol och lufta ordentligt. Klart.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Okyu
HPC Guld Medlem
Namn: Kangwook Yu
Has thanked: 3 times
Been thanked: 27 times

i mitt fall var det oringen i själva värmarkroppen, mittendelen av defa värmaren.
oringen var inte svår att byta, en låsring o en annan oring från en trasig värmare jag hade liggande, men det kanske går att beställa från defa eller nåt.

mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
Accord23isr

Bullet--- skrev:Kan mycket väl vara pumpen som läcker, finns 2 stycken hål på pumpen som det kan börja läcka ifrån för att indikera att pumpen börjar bli dålig. Inte helt säkert att den blivit bytt för att remmen är bytt.
Rätt svårt att kolla upp vartifrån exakt det läcker men har nu kört i en vecka och tänkte fylla på idag så gick det knappt alls vätska i, den var så gott som full. Undrar nu vart exakt motorvärmaren kommer, sitter den helt under blocket eller? för jag tycker att det droppar från vattenpumpen, för det är inte rakt under bilen det droppar, det landar som sagt rakt på drivaxeln på förarsidan. Sen att det droppar alltid då man fyller på kylaren är väll lite konstigt? droppar i en stund sen slutar det.
Skriv svar