Defekt halvljusautomatik Civic EG (Lösning i tråden!)

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Mordiiax
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Har för mig att det finns något hittepå som tjuter om man glömmer lyset på och försöker smita från bilen.
Mer info om det är något lätt ingrepp på en Civic -93 frågas. kom?

EDIT: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... are-42683/ denna verkar ju vara precis vad jag söker :) Lite dålig info på sidan om hur den kopplas dock?

EDIT igen: Har varit duktig och sökt på forumet och givetvis har detta varit uppe innan. Kanske man ska laga halvljusautomatiken i stället. Jag vill minnas att jag tjålade ett halvljusrelä tidigare av en EG som skulle skrotas. Får leka med lödpennan där och se om det blir någon framgång.

EDIT: Ändrade topic för framtida sökande :)
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
anno
Namn: Andreas Norberg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Monterade en sådan på en VW buss. Kopplade denna till säkringsdosan på säkringen för halvljuset.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Användarvisningsbild
Mordiiax
Kontakt:

Miataklubben hade en fin skrivning på samma vis som du säger anno!
http://www.mx-5.se/vbulletin/content.php?42-lights
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Has thanked: 7 times

Varför inte bara koppla halvljuset på tändningen så stänger du ju av de varje gång du stänger av bilen..
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3

Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Användarvisningsbild
Bullet---
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz

Mordiiax skrev:Miataklubben hade en fin skrivning på samma vis som du säger anno!
http://www.mx-5.se/vbulletin/content.php?42-lights
Riktigt tattarsätt att koppla in kablar :lol:
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Användarvisningsbild
EMP
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson

Det ska inte lagas! Nu har man ju en bra anledning att alltid åka runt med parkeringsljus och se cool ut. ;)
Ärligt talat så trodde jag att det skulle vara så haha, har laddat ur mitt batteri flertalet ggr så orkar aldrig ha på halvljuset längre xD
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Varför inte bara lödda om halvljusreläet? Sitter bak på säkringsdosan in bilen, koppla ur, dela, löda om det du tror(uppenbart), done!
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Mordiiax
Kontakt:

Vet inte om någon läser första inlägget riktigt men sista editen så står just det ;)
Jag har åkt med p-ljus mest hela tiden hittills men nu är jag utan dom när jag skaffade Denjilyktorna så då vore det bra att slippa glömma halvljuset :P
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Mordiiax
Kontakt:

Well well well.

Jag tog mitt extra relä som jag hade från en säkringsbox som jag tog från en skrotad Civic. Enligt uppgift skulle den bilens halvljus inte heller fungera.
Bild

Bild

Jag fick lite hjälp av en elektriker på jobbet att kika på det hela. Vi öppnade boxen (kräver typ 4 händer och några vassa verktyg) och fann detta.
Bild

Bild

Bild

Några punkter såg definitivt ut att ha gått lite varma.
Fanns även tecken på ett relä(?) på kretskortet att det gått hett till samt på insidan locket.
Bild

Bild

Med "risk" för att det var mer som var trasigt tänkte jag att det är bäst att ta ut boxen ur bilen jag faktiskt ska åtgärda. Ett jävla helvete är det om jag får säga det själv. Tror inte det är meningen att man ska ta ut den ur säkringshållaren med allt på plats. En kort genomgång om hur man gör i alla fall:
*Ta bort plasten under ratten.
*Lossa dom två muttrarna med en 10as nyckel som håller säkringshållaren för att ge lite mer utrymme bakom.
*Lossa dom två kontakterna som sitter på den bruna stora lådan bakom säkringshållaren.
*Bänd, vålda och på något vis få upp lådan. Den sitter väldigt lite i båda kortsidorna med "flärpar" och har sugpassform. Man får lirka ut den och det är lättare sagt än gjort. Men så är det.
*Sen är det inte så mycket mer än att öppna lådan.

Kretskortet i min bil såg mycket fräschare ut. Syntes att det gått lite varmt till där också men inte i närheten av det andra. Här kunde min kollega identifiera en kallödning som han fixade med en lödkolv och lite extra lod.
Bild

Bild

Bild

Kass bild men nu blev lödningen hel igen.
Bild

Och skiten funkar som det är tänkt ;)
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
ElHolte
Bil: Civic Hatchback 92
Namn: Henrik Lützhöft

Jag har nyligen köpt mig en Civic -92 som förra ägaren sa att man var tvungen att sätta på halvljuset själv.
Men jag såg att parkeringsljuset & bakljuset lös automatiskt så jag köpte ett par DRL från E-bay och kopplade på parkeringsljuset för att slippa glömma att tända & släcka ljuset.
Men nu i fredags så besiktade jag bilen och besiktningsmannen tyckte inte om min lösning. Så jag fick plocka bort mina DRL.
Jag började leta efter halvljusautomatik som jag kunde köpa & sätta dit på bilen och efter ett tag så hamnade jag här & såg att det visst skulle finnas automatik på min bil, så igår plockade jag bort säkringshållaren, vände på den och där satt det en brun låda som jag öppnade. I den så var det bränt på ett ställe & en lödning som hade släppt, jag smälte på lite mer tenn där det hade släppt & satte tillbaka alltihop.
Varde ljus! :)
Användarvisningsbild
Mordiiax
Kontakt:

Ibland är det som sagt bäst att lösa felet i stället för symptomen. Härligt att du blev hjälpt! :D
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Axzza
Bil: Honda Del Sol
Namn: Lasse Wilhelmsson

Slet väck extraljusreläet och 1kg kablar på min nyss och lödade samma plats, funkar kanon ;)
Lasse Wilhelmsson
Ängelholm
bergggren
Bil: EK3 -97
Namn: Jonas

Fick nyss problem med min EK3 -97.
Halvljuset vägrade slockna! Oavsett om man vrider till läge nr 2 eller vrider av tändningen och drar ut nyckeln... Så fick dra ur kontakterna som snabblösning. Kan det vara halvljusrelät som smält ihop och skickar ständigt ström?
ElHolte
Bil: Civic Hatchback 92
Namn: Henrik Lützhöft

Det låter som en bra gissning, för reläerna verkar ju gå varma. Det ser man ju på undersidan av kretskortet.
Kanske så varma att dom smälter ihop.
Att dom blir varma skulle ju kunna vara anledningen till att lödningen släpper, för varje gång lyset är på så blir ju reläet varmt och då utvidgar sig det, sen blir det kallt igen när man släcker lyset.
Det borde ju bli en dragbelastning på lödpunkten och till slut blir väl metallen trött och går sönder.
Egentligen så borde reläet sitta med lite luft emellan sig och kretskortet för att undvika detta (ska nog testa detta nästa gång det går sönder om 20000 mil)
Skriv svar