s2kRob skrev:Jag tycker 18" passar bilen bäst, sen att det inte är lika optimalt för bankörning tex som 17" spelar mig mindre roll då jag ej har kört/kommer att köra bana.
Vill inte sänka bilen för mycket, vilket jag måste göra (imo) med 17". Gapet mellan däck - > skärmar är för stort samt att jag tycker bilen är aningen för hög i "stock" utförande.
Bara för att du kör 18" betyder det inte att däcken blir större och du måste sänka mindre för att fylla hjulhusen. Du bör inte ändra rullomkretsen på däcken, så länge det går. Det kommer se lustigt ut och din hastighetsmätare kommer visa fel därefter. Justera bredd och profil på däcken och eftersträva orginal rullomkrets.
s2kRob skrev:
Det ultimata skulle vara om ni folket här dvs skulle kunna ge er feedback på om jag ska köra coilvers eller typ eibach pro-kit, vad jag kommit fram till hitills är att för mina ändamål så är det mest värt med t.ex eibach kittet medans om jag ska autocrossa eller banköra så är coilovers en nödvändig upgradering som kostar bra mkt mer än diverse lowering springs kit.
Jag vill inte sänka bilen mer än 20-25 mm samt köra med 18 tummare , antar att det blir samma däckbredd som på 17" orginal för de ändamål jag satt, men det finns folk här som är bra mycket mer erfarna än vad jag är!
Glöm inte profilen också. Profilen är i relation till däckets bredd.
Som exempel, 17x8" fälg, 225/45 är optimalt. 18x8", 225/40 är optimalt.
Jag är inte helt 100 på om detta är rätt till just S2000 (fram eller bak...), jag minns inte vad det är orginal längre. Ville mest illustrera skillnaden i profil. Det skiljer mindre än 1% i rollomkrets i detta fallet.
s2kRob skrev:
Verkar vara ett väldans pill med att få detta så optimalt som möjligt från början, vilket jag vill, har ingen lust att köpa "fel" grejjer som inte passar till 100% eller är 100% optimala, vet inte hur många threads jag läst på s2ki forumet, har även 2 trådar där uppe också, men det är ju inga garanterade svar man får. Det känns lite mer som "testa dig fram så får du se" svar man får vilket inte fungerar för mig helt enkelt.
Tips and tricks tas hjärtligt emot!
/Rob
Jag hade personligen köpt coilovers, och inte snålat på dem heller. Hade jag fått välja idag hade det blivit Öhlins Road & Track... Men kan inte riktigt motivera köpet än. Men det finns mycket att välja på.
Men du kan ju prova med sänkfjädrar och se hur det känns, för prisskillnaden är nog rätt stor.
Vilken årsmodell har du, och hur långt har den gått? En sänkt facelift-bil med 17" Org-fälgar tycker jag är rätt snygg.
Här kan du testa dig fram med olika fälgar och däck:
http://www.willtheyfit.com/
Du kommer nog ha svårt att hitta fälgar i
samma mått som orginal. Men det finns lite marginal.
Jag kan säga att 8" brett et45 funkar i fram, och 9" brett ET63 funkar i bak, där har du nåt att utgå ifrån. Förmodligen funkar det med liite lägre ET i bak än så, utan att det kräver valsning av skärmen.