D15b7 med planat z6 topplock och växellåda

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
4Honda
Bil: Honda Civic CRX Del Sol -93
Namn: Tobias Jungbark

Hej alla!

Nu har jag gått och blivit norsk och äntligen införskaffat mig en Honda med norska nummerskyltar, nämligen en amerikansk importerad Del Sol (vx?) med B15b7-motor och växellåda, planat z6 topplock, P28 ecu och med mugghållare! 8) Tyvärr även med gängpaj i topplocket för skruvarna till ventilkåpan och med skrap i växellådan. Mini-me swapet verkar ha varit gjort av en ordentlig kille då allt verkar fungera som det ska. Bilen är pigg men ändå slö med den växellådan. Nu till mina två frågor:

1. Bilen har max tillbakavriden fördelare och ett komp på ca 12:1. Är detta ofarligt? Det finns väl knappast någon mån till att ställa fram tändningen? Det högre kompet skulle teoretiskt sätt innebära en ca 4%-ig lägre bränsleförbrukning jämfört med min svenska CRX med komp på 9,6:1 men denna tycks efter EN tankning ligga på ca 0,7 vid 100 km/h medan den svenska ligger på ganska exakt 0,64 vid 120 km/h. Kan detta förklaras av att tändningen är senarelagd?

2. Som sagt, det är skrap i växellådan, främst på 3:an men även på 5:an men inga missljud när man väl ligger i växel. Kan skrapa (inte alltid) rejält vid tuffare växlingar, tar man det istället lugnt går det bara lite trögare att få i växlarna än på en bra växellåda (inget missljud). Kan jag köra, låt säga 1000 lugna mil, utan att behöva vara rädd för att lådan ska falla i bitar och jag blir ståendes längs vägen?

I övrigt är bilen ungefär lika pigg som min svenska CRX med d16z6 motor :)
Tobias Jungbark

Honda CRX Del Sol VX D15b7 Mini-Me swap -93
Honda CRX Del Sol ESI -93 (säljes!)
Honda Civic Coupe LSI - 95 (såld)
Honda CRX Del Sol ESI -92 (såld)
Honda Civic 1.6 16V -89 (såld)