Högtalar problem CRX vtec
-
Macbang
- Bil: CRX -91 VTEC
- Namn: Niklas Johansson
Har sen jag köpt bilen haft problem med bilens högtalare ( 2 vägs högtalare +/- ) som fungera till och från. Mest höger sida som strular ) ibland lägger vänster front högtalare av ) Dock vänster bak högtalare har aldrig lagt av .
Men har kollat högtalarna med multimeter ( MM ). Mäter jag med högtalaren inkopplad visa MM ingen volt alls.
Men tar jag loss - sladden och mäter med jord från + sladden så visar den 6 volt, så det är på tillbaka vägen till stereon någon inte verka fungera. och vad jag har läst, ska ju stereo kabelhärvan har jord någonstans
Löste dock höger front högtalare genom att dra helt nya kablar till högtalaren.
Försökte göra samma med höger bak, men det gjorde ingen skillnad
Kan det vara ISO härvan som är den felande länken? har kollat den men hittar inget glapp eller något.
Men har kollat högtalarna med multimeter ( MM ). Mäter jag med högtalaren inkopplad visa MM ingen volt alls.
Men tar jag loss - sladden och mäter med jord från + sladden så visar den 6 volt, så det är på tillbaka vägen till stereon någon inte verka fungera. och vad jag har läst, ska ju stereo kabelhärvan har jord någonstans
Löste dock höger front högtalare genom att dra helt nya kablar till högtalaren.
Försökte göra samma med höger bak, men det gjorde ingen skillnad
Kan det vara ISO härvan som är den felande länken? har kollat den men hittar inget glapp eller något.
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Har du multimetern inställd på växelspänning (AC)?
Det kan vara problematiskt att mäta musiksignaler med en billigare MM men du borde få lite utslag på några volt i alla fall.
Har du provat att mäta resistansen (ohm) på högtalarna också? Bör vanligtvis ligga runt 3ohm.
Se till att koppla ur högtalarkablarna till den först innan du mäter bara.
Det kan vara problematiskt att mäta musiksignaler med en billigare MM men du borde få lite utslag på några volt i alla fall.
Har du provat att mäta resistansen (ohm) på högtalarna också? Bör vanligtvis ligga runt 3ohm.
-
Macbang
hade inte den inställd på växelström såg jag nu.fonzeka skrev:Har du multimetern inställd på växelspänning (AC)?
ohm fick jag 3.5
-
Macbang
hade ju dragit helt nya kablar till bägge, bara på fronten det löste sig. Tänkte mera om man kunde kolla om jorden är som den ska. Men till stereon har jag inte en aning om var de n sitter någonstans.Alex_s skrev:kan vara trasiga höljen till kablarna någonstans så de kortsluter mot karossen
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Om du har ljud till de andra högtalarna så lär det inte vara något problem med jorden till stereon.
Mät om du får någon spänning på högtalarkablarna, om du inte har det så mät vid isokontakten och sen direkt ut från stereon.
Mät om du får någon spänning på högtalarkablarna, om du inte har det så mät vid isokontakten och sen direkt ut från stereon.
-
Macbang
ska göra det imorgon. Skriver efter jag kollat lite mera, samt mätt.fonzeka skrev:Om du har ljud till de andra högtalarna så lär det inte vara något problem med jorden till stereon.
-
Macbang
Bytta alla kablar som gick till högtalarna till ny 2.5mm kabel ( lite overkill ) Men nu fungera skiten samt det låter bättre än det gjorde innan