tojo skrev:Har inte kollat felkoder då varningslampan inte lyser (förutom vid start).
Har rengjort lambdorna nu och ska montera dom. På måndag ska jag åka till opus bilprovning - fick ett erbjudande via posten - 50kr för kontrollbesiktning. Så ifall det blir fel avgasvärden får jag gå vidare.. skaffa nya lambdor, mm mm..
ska även varmköra bilen denna gång.. förra gången hade den bara varit igång 10min..
Varmköra har jag också fått veta är jävligt viktigt vid bes med b16a1, Köra minst 30-40 minuter med 4000-5000 rpm + nya lambdasonder + en hel del vtecande i 3 mil fungerade för mig. samt avgasbandage lindad katalysator för extra värmehållning fick min bil genom bes föra året med bra avgas värden. dock gick mina oem lambdasonder sönder under hösten igen
över till felkoder
det behöver inte alltid lysa på instrument panelen
( lös inte på instrument panelen för mig vid dålig lambda felkod ) ifall det finns felkoder, kolla direkt på ecu istället,
har du nu tagit väck lambdorna måste du reseta ecun, för mig blir det felkod på lambda direkt om jag bara montera tillbaka lambda och inte
reseta ecun =dra ur HAZARD säkringen i säkringsboxen i som sitter i motorrummet 10 sek, sen tryck tillbaka. Men när du väl har resetat ecun syns inga felkoder ( om du nu har några felkoder alls vill säga ) , förens bilen har kört en sväng på 10-15 minuter.
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.