Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Honda crv tappar kraft!
-
Bejjan
- Bil: CR-V
- Namn: Alexander Braconièr
Hej!
Jag har lite bekymmer med min cr-v -08!
Problemet: när bilen körs med högre belastning dvs inte fiskör så helt spontant så tappar den kraft.
Jag drog släp i går då hände samma sak efter kanske 2 mil,inga varningslampor lyser motorn låter normalt normal tomgång,dock låter det som att turbon inte laddar som den borde.
När sambon kör uppkommer inte problemet,men så fort jag kör oavsett om jag har släp bakomeller inte så händer det,ibland efter 1mil å ibland efter 10mil. Idag när det hände så var jag påväg för att köpa käk,går in och handlar och när jag åker hem så fungerar den normalt! Var på en verkstad å läste felkoder och den kod vi fick upp hette nåt i stil med "insugstemp/tryck" fick tipset att byta MAP sensorn vilket jag nu har gjort men felet kvarstår,har inte hunnit läsa koderna efter jag bytte utan skall göra det imorgon bitti.
Finns det någon som kan ha en susning om vad det kan vara?
Skall på långsemester om ett par veckor så vore skönt att få det ordnat tills dess.
Offtopic hur skall motortempen vara?
På tempmätaren så finns ett litet streck i mitten,min ligger typ 2"pluppar" under mittstrecket.
2.2 CTDI
CA 15k mil
Manuell
Servad enligt boken.
Med vänlig hälsning,
Jag har lite bekymmer med min cr-v -08!
Problemet: när bilen körs med högre belastning dvs inte fiskör så helt spontant så tappar den kraft.
Jag drog släp i går då hände samma sak efter kanske 2 mil,inga varningslampor lyser motorn låter normalt normal tomgång,dock låter det som att turbon inte laddar som den borde.
När sambon kör uppkommer inte problemet,men så fort jag kör oavsett om jag har släp bakomeller inte så händer det,ibland efter 1mil å ibland efter 10mil. Idag när det hände så var jag påväg för att köpa käk,går in och handlar och när jag åker hem så fungerar den normalt! Var på en verkstad å läste felkoder och den kod vi fick upp hette nåt i stil med "insugstemp/tryck" fick tipset att byta MAP sensorn vilket jag nu har gjort men felet kvarstår,har inte hunnit läsa koderna efter jag bytte utan skall göra det imorgon bitti.
Finns det någon som kan ha en susning om vad det kan vara?
Skall på långsemester om ett par veckor så vore skönt att få det ordnat tills dess.
Offtopic hur skall motortempen vara?
På tempmätaren så finns ett litet streck i mitten,min ligger typ 2"pluppar" under mittstrecket.
2.2 CTDI
CA 15k mil
Manuell
Servad enligt boken.
Med vänlig hälsning,
-
Eisenhut

- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Been thanked: 4 times
Det är inte helt omöjligt heller att det är turbon. Där sitter variabla spjäll istället för wastegate och strular dom så kan du få liknande symptom. Inte alls särskilt vanligt men det är ett alternativ. Pasen är inte heller fel på det med DPF men min gissning är att det är strul med laddtrycksstyrningen, antingen på själva turbon eller någon annanstans.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
-
Bejjan
Eisenhut skrev:Det är inte helt omöjligt heller att det är turbon. Där sitter variabla spjäll istället för wastegate och strular dom så kan du få liknande symptom. Inte alls särskilt vanligt men det är ett alternativ. Pasen är inte heller fel på det med DPF men min gissning är att det är strul med laddtrycksstyrningen, antingen på själva turbon eller någon annanstans.
Hmm, är det några spjäll som går att rengöra manuellt? Tycker att hade det varit DPF så bör det lysa någon varningslampa.
Tycker att nån varningslampa borde lysa.
Jag hittar ingen "rödtråd" i felet utan det uppkommer bara spontant när bilen känner för det.
-
Eisenhut

Nej det är inga spjäll som blir skitiga. Om det är det som är felet är det en ersättningsturbo som gäller. Detta systemet är ganska unikt för Honda och dom som har bäst resurser för att kolla exakt vad som är fel är nog din auktoriserade verkstad. Dom kan komma åt felsökningsmetoder för att säkerställa att det är turbon det är fel på.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
-
Bejjan
En liten uppdatering i fallet:
Fick fram felkod "p2199" ( intake air tepmerature sensor 1/2 Correlation.
Ringde honda som svaradet att det är Maf sensorn,han berättade även att dom inte har bytt några sådana utan att det låg någon "service bulletin" vid denna felkod.
Så på Hondas rekomendation har nu insuget plockats ner och rengjorts samt att igår plockade jag ner Intercoolern och rengjorde den in och utvändigt,den var till 70% igenproppad med sand då den sitter rätt utsatt i hjulhuset.
Så nu får vi se hur detta fungerar =)
Fick fram felkod "p2199" ( intake air tepmerature sensor 1/2 Correlation.
Ringde honda som svaradet att det är Maf sensorn,han berättade även att dom inte har bytt några sådana utan att det låg någon "service bulletin" vid denna felkod.
Så på Hondas rekomendation har nu insuget plockats ner och rengjorts samt att igår plockade jag ner Intercoolern och rengjorde den in och utvändigt,den var till 70% igenproppad med sand då den sitter rätt utsatt i hjulhuset.
Så nu får vi se hur detta fungerar =)
-
Eisenhut

Du menar inte att där var 70% sand inuti intercoolern?
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06