Sammen skrev:Åker en lång tågresa och roade mig med att jämföra lite försäljningsstatistik mellan Honda och Mazda i Sverige.
Mazda har gjort mycket rätt senaste åren men som Honda-ägare tycker jag naturligtvis att vi gör bättre bilar och borde sälja mer.
2013 sålde Honda 3638 bilar och Mazda 3494.
2014 sålde Honda 3442 bilar och Mazda 4442.
2015 jan-sept Honda 2629 Mazda 3876.
Kollade lite snabbt även mot övriga japanska och koreanska (Kia och Hyundai) märken och vad jag kan se är det bara Suzuki som sålt sämre än Honda hittills i år. Jag vet inte hur storleksförhållandena sett ut historiskt men tycker jag helt klart det är ett misslyckande.
Mazda hittar uppenbarligen en marknad och efterfrågan för en liten suv med AWD. Man lyckas dessutom hålla liv i och sälja en stor bil med Mazda 6 (som även nu finns med AWD). Varför lyckas inte Honda göra det?
Tyvärr tycker jag det känns lite som man från toppen sköter Europa och kanske framförallt oss här uppe i norra Europa som har lite speciella önskemål och förutsättningar (vi gillar kombi och AWD) generellt sett mot övriga världen med vänsterhanden.
Hälsningar lite bitter men mycket nöjd Accord-ägare.
Jösses vad lite Honda säljer!
Jag tror att det ligger mycket i det du säger, att Honda inte orkar ta in några bilar förutom Cr-v med awd är ju ett uppenbart misstag. Sen vet jag att Mazda som många andra Japanska rostskyddar sina i sverige innan de kommer till butiken, för att ha ett skydd som är konkurrenskraftigt. Jag såg en lista nyligen och då var det bara några bilar som rostade mer än Honda i vårt land. Honda var lika dåliga som VW (12% har jag för mig), vilket jag tycker är pinsamt. Speciellt när Toyota, Mitsubitchi låg på 3-4%. Mazda, som tidigare haft så dåligt rykte, låg på 4% har jag för mig. Rätt bra uppryckning!
Men fortsätter Honda i samma stil som jag hört här på forumet, att ignorera för det faktum att 4x4 är otroligt populärt och stirrar sig blind på sina egna data, kommer de fortsätta tappa som tidigare. De har väl tappat 50% av sina marknadsandelar de senaste åren? Då funkar det inte att säga att det inte finns någon efterfrågan för awd i Sverige, när det räcker att titta ut genom fönstret för att upptäcka att fallet är motsatsen.
Och marknadsföringen - den säger oftast ingenting om bilen. En blå fågel i ultrarapid hade varit snyggt för ett decennium sen, men lika informationsfattigt då som nu. Det är ju bara att tydligt gå ut med statistiken från exempelvis "What Car?" där Honda har varit den pålitligaste bilen i typ åtta år i sträck. Sådant påverkar folk, det vet jag. Att deras 1,6 diesel kommit med i Guinnes rekordbok för sin snålhet är också overkligt när det gäller att skapa förtroende, få folks uppmärksamhet gentemot Honda. Med så bra bilar borde det räcka med engagemang för att öka försäljningen drastiskt.