CR-V 2016, fortfarande vibrationer?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
-chrille-
Namn: chrille

Funderar på att gå från en Insight till en mera rymlig CR-V eller Civic Tourer. Lutar mot CR-V och tittar på årsmodell 2016 men är fortfarande lite osäker. Jag har läst på flertal sidor att årsmodell 2015 har problem med vibrationer. Är detta ett problem även med 2016 års modeller? Har jag förstått det rätt är 2015 och 16 byggda på samma drivlina.

Vad är det som orsakar vibrationerna? Känner man det tydligt direkt i en ny bil eller kommer det efterhand med ökande mil och slitage? Något att vara extra observant på vid provkörning, typ något körläge som provocerar fram ev. vibrationsproblem.

Hur brukar Honda möta eventuella garantiärenden? Bara lämna in och få det åtgärdat om bilen visar sig ha problem med vibrationer?
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Länk där detta diskuteras?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
pasen
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 67 times
Been thanked: 156 times

Aldrig hört talas om.
-chrille-

Testa sök "honda cr-v 2015 problem" på Google. Honda har återkallat för att fixa men jag hittar inte vad man fixat. Vissa hävdar att problemet försvann efter åtgärd andra hävdar att problemet är kvar trots service.

Har inte heller hört nåt om detta på hemmaplan men antar bilarna som skeppa
s hit är identiska mot resten av världen. Honda är ju en gigant i bilvärlden men har väldigt liten andel av Sverige dock. Kanske därför vi inte har lika många "citroner" här.
-chrille-

Fick precis reda på att åtgärderna går under Honda (TSB) 15–046.

Någon som kan bekräfta:

1: detta även gäller svenska marknaden?

2: att årsmodell 2016 redan har detta åtgärdat vid nyleverans?

Edit: serviceinstruktionen i sin helhet http://assets.carcomplaints.com/news/do ... 15-046.pdf
Eisenhut
HPC Medlem
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Been thanked: 4 times

Kan inte svara på dina frågor exakt men;

Nej, bilarna är långt ifrån identiska med amerikanska marknaden. Där är oerhört mycket komponenter som är annorlunda och det kan absolut vara komponenter som berör detta som skiljer sig åt.

Jag har under min tid på Honda (jag satt mitt emot garantiansvarig Sverige) aldrig hört talas om detta. Andra saker absolut, så jag kan ändå känna att jag har relativt bra koll på saker folk klagar på.

Min personliga åsikt är att det du grävt upp kommer vara ett icke-problem för dig. Där är små saker med en CR-V som kan ställa till det men det är en oerhört välbyggd och kompetent bil helt i enighet med vad Honda brukar leverera.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
-chrille-

Tack för ditt svar.

Verkar helt klart vara en problemfri bil överlag. Är egentligen bara detta med vibrationer som bekymrar mig, kanske i onödan. Fjolårets CR-V går för ganska bra priser just nu.

Varför väljer Honda olika konstruktionslösningar för olika marknader? Vad är det som kan skilja tex mellan USA och Sverige?
-chrille-

Eisenhut: om du jämför CR-V mot Civic Kombi, vilken står sig bäst med avseende på kvalitet och få fel? Kanske svårt att svara på men nyfiken om du erfarenhet och insyn.
Eisenhut
HPC Medlem

Jag skulle säga att båda håller en löjligt hög nivå. Där handlar det helt och hållet om vad man är ute efter.

Har själv haft 2 st Civic Tourer och det är riktigt fina bilar för prislappen. CR-V är lite mer ombonad, större (i kupén) och har mer utrustning.

Vad som bland annat skiljer på marknaden är att USA har mycket billigare material än Europa. Allt ska vara billigare i USA medans man håller en betydligt högre nivå på kvalité här.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
M Scotte
Kontakt:

-chrille- skrev:Tack för ditt svar.

Verkar helt klart vara en problemfri bil överlag. Är egentligen bara detta med vibrationer som bekymrar mig, kanske i onödan. Fjolårets CR-V går för ganska bra priser just nu.

Varför väljer Honda olika konstruktionslösningar för olika marknader? Vad är det som kan skilja tex mellan USA och Sverige?
Det som är mest likt mellan en USA-crv och en europeisk är utseendet. Det mesta andra är annorlunda eller skiljer i specifikation.
Det finns inget med vibrationer som återkallats på EU-bilar från 2012-. Bulletinen du hänvisar till är inte aktuell för europeiska marknaden eller bilar tillverkade i UK. Alla Crv 2012-2017 är tillverkade i Storbritannien för europeiska marknaden.

Sjukt stabil bil med bra andrahandsvärde, hög kvalitet och få problem. Har själv haft 5 st olika typer av 2012-. Rekommenderas helt klart.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Eisenhut
HPC Medlem

Kan väl bara flika in på det Martin skriver.

Största fördelen (eller kanske nackdel om man köper beg) är att andrahandsvärdet på CR-V är väldigt mycket bättre än Civic Tourer.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
-chrille-

Värdefull info, tack!

Gör man något kompletterande rostskydd för den svenska marknaden?
Eisenhut
HPC Medlem

Nope, inte av generalagent om det är det du menar. Samma skydd som i övriga europa.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
M Scotte
Kontakt:

Nej, inte från tillverkarens sida. Och inget jag hade lagt pengar på.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Skriv svar