D16z6 turbo

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Surikaten
Regionombud
Bil: Civic Ej2
Namn: Tim Rask
Has thanked: 56 times
Been thanked: 93 times

Hallå.

Jag vet att det finns myyycket om D-serie o turbo överallt. MEN, mycket jag hittar är antingen 10 år gamla inlägg eller för effekt över 400hp.

Så. Jag har tänkt bygga min D16z6 med bla. ycp vitara 75.5 kolvar, eagle stakar, ferrea ventiler o fjädrar samt Brian Crower steg 2 kam. (Acl lager, arp bultar)

Jag siktar på runt 250hp o min fråga gäller valet av turbo.

Vad kan vara bra alternativ me hyfsat tidig spol? Eller är setupen 'overkill' för 250hp? Något som skulle vara bättre/lämpligare va gäller kolvar/stakar osv?

Någon som har tankar/idéer/tips?

Tack på förhand. :)
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.

Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

För 250hk, om du tänkt köra på etanol, samt bygger så att det inte blir mottryck, då behöver du ej bygga någon maskin. Bara smaka rakt på en oöppnad motor.

Tips2, om du väl ska lägga pengar på stakar, sikta hellre på tex Speedfactory som håller högre kvalitet än eagle, samt är designade för att du ska slippa notcha/slipa i blocket.
Användarvisningsbild
NitraM
Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
Namn: Martin Augustsson
Has thanked: 134 times
Been thanked: 86 times

kör på en sådan här turbo.

https://www.maptunparts.se/turbosystem/ ... 94-00.html

en begagnad kostar typ 500-1000kr :)
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten

Malkolm skrev: 28 april 2020, 13:38 För 250hk, om du tänkt köra på etanol, samt bygger så att det inte blir mottryck, då behöver du ej bygga någon maskin. Bara smaka rakt på en oöppnad motor.

Tips2, om du väl ska lägga pengar på stakar, sikta hellre på tex Speedfactory som håller högre kvalitet än eagle, samt är designade för att du ska slippa notcha/slipa i blocket.
Är rädd att etanol försvinner, finns bara en pump kvar ett par mil ifrån hemmet kvar vad jag vet. Men jag ska oavsett kolla upp speedfactory. :)

Malkolm

Om du kör med flexfuelsensor så funkar det fint att blanda ut etanol. Även ner till så låga halter som ”E30”(dvs 30% etanol) så ger det nästintill samma kyleffekt som e85. Då kan du i princip tanka bensin 2ggr och etanol var 3:e gång. Om du nu har så långt att åka till macken med e85.

Alltså jag försöker tänka lite, hmm, hur ska jag säga det, lite prismedvetet åt dig.
I min värld är det inte värt att satsa runt 30-40.000kr på att klämma ut 250hk med byggd D16. Man plockar tex enkelt ut 242hk ur en oöppnad k24 med boltons NA. En k24 kostar 9000kr på skroten. Det får du knappt ferrea ventiler o ventilfjädrar för. Sen behöver du koppling, soppasystem, wastegate, intercooler, 4bars mapsensor osv osv osv. Vilket inte behövs till en större motor.

Men visst, om dit val är att ösa ner pengar på en D16 (som har rätt tråkig karaktär och inte är någon prestanda-motor i grunden, och då är den svår att bygga vidare på), då kommer du få en finfin D16 med stakar, kolvar, kamaxel, ventiler o ventilfjädrar. Hoppas du kör samma nivå på resten av runtomkringgrejerna, tex ett bättre insug, ramhorn grenrör, kullagrad turbo, laddtryckstyrning, diffbroms, rejäla drivaxlar osv osv.
Surikaten
Regionombud

Jo, så sett ä kanske K-serie mer värt... men om man gör som du säger o kör etanolblandning o oöppnat med en sån turbo som Nitram tipsar om... utöver vad som behövs för att montera kan ja tänka mig att spridare o programvara behövs? Eller?
Så kanske man kan köra de tills man skaffat allt för K motor... för det är oxå en del har ja förstått? tex har ja sparat spackställ från min cb7 ifall, har hört de ska funka bla.

Jag lästa FAQ k-swap i eg - budget... men ja antar den ä rätt daterad?
(https://hondaklubben.com/forum/viewtopi ... 56&t=56946)

Malkolm

Här är min uppfattning om det mesta som behövs:
•turbokitt, ramhorn ca 7-10’ , IC 1,5’, tryckrör o silkonslangar ca 2’, dumpventil ca 1-3’, billig beg turbo 1-4’, adapter T25-T3 0,5’
•koppling ca 3-5’
•Hondata S300 ca 5-9’
•(ev laddtryckstyrning 1’)
•4bars Mapsensor ca 1’
•spridare beg ca 2,5’ inkl top hats
•soppapump ca 1-1,5’
•flexfuelsensor 1,5’
•avgasystem 2-3’
•bredbandslambda 2-2,5’
•övrigt, tex svetsning, gas, avgasbandage, slangklämmor, slangar, kablar, olja in o ut, ca 2-3’
•Mappning 5’

Totalt ca 45.000kr
Och som du ser har jag inte lagt en enda krona på själva motorn än...

EG-swap-budget tråden är gammal men fortfarande gällande, det går nuförtiden att bygga ännu billigare då priserna har sjunkit och tillgången på delar ökat.
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Has thanked: 452 times
Been thanked: 309 times

Jag har varit inne på samma spår och mina tankar går nu så här:
1. Bygg D16 om du vill ha bilens originalkaraktär fast lite vassare
2. Byt till B16/K20 om du vill bygga galenskaper/en bil med en helt annan motorkaraktär

Ja, det går att bygga D16 turbo, men att göra det bra kostar mycket (lika mycket som ett B16/K20 swap i många fall), precis som Malkolm skriver ovan.

Bli inte blind i siffror - bara för att en bil har 250hk istället för 150hk gör den inte alltid roligare att köra.

Hade jag byggt D16 turbo så hade jag köpt samtliga delar begagnade och satsat på en 25/50hk ökning. Det skulle göra mycket i en så lätt bil, och kräver färre uppgraderingar.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Surikaten
Regionombud

Tack för er input, jag behöver grubbla lite över det här tror jag. Det kanske är mer värt me ett K-swap så småning om. :roll:

Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Has thanked: 452 times
Been thanked: 309 times

Ut och kör med bilen och spara till ett Kswap om du vill maxxa horsepower 👍
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Skriv svar