Problem med teleskopantenn, Accord -92
-
fraskash
- Bil: Honda Accord -92
- Namn: Niklas Gröndal
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 4 times
Hallojsan,
Har rullat runt med min pärla i ett antal år nu utan större besvär. Men noterat att den automatiska teleskopantennen baktill börjat strula mer å mer. För bara några veckor sen vägrar den fälla upp sig. Fick tag i en reparationshandbok för hur man monterar ut den och kunde då öppna drivenheten och ta bort det kugghjul mellan elmotorn och "drivlinan" som trycker upp antennen.
Trodde först att elmotorn var helt slut, men provade då att koppla in strömkabeln till antennen och elmotorn snurrar på. Men när jag vrider på tändningen händer ingen ting. Har provat vrida på det som kallas "limit switch" enligt handboken som ska fungera som någon slags gränsläge för antennen men fortfarande ingenting.
När strömmen är frånslagen däremot, då snurrar elmotorn på för fullt, förutom när "limit switch" vrids till ett visst läge.
Fick råd om att smörja upp själva teleskopdelen men nu går ju inte ens elmotorn åt rätt håll, vilket är ett mer aktuellt problem.
Blir lite rådlös. Bilfärderna blir väldigt långa utan radio må jag säga
Har rullat runt med min pärla i ett antal år nu utan större besvär. Men noterat att den automatiska teleskopantennen baktill börjat strula mer å mer. För bara några veckor sen vägrar den fälla upp sig. Fick tag i en reparationshandbok för hur man monterar ut den och kunde då öppna drivenheten och ta bort det kugghjul mellan elmotorn och "drivlinan" som trycker upp antennen.
Trodde först att elmotorn var helt slut, men provade då att koppla in strömkabeln till antennen och elmotorn snurrar på. Men när jag vrider på tändningen händer ingen ting. Har provat vrida på det som kallas "limit switch" enligt handboken som ska fungera som någon slags gränsläge för antennen men fortfarande ingenting.
När strömmen är frånslagen däremot, då snurrar elmotorn på för fullt, förutom när "limit switch" vrids till ett visst läge.
Fick råd om att smörja upp själva teleskopdelen men nu går ju inte ens elmotorn åt rätt håll, vilket är ett mer aktuellt problem.
Blir lite rådlös. Bilfärderna blir väldigt långa utan radio må jag säga
- Bilagor
-
- 235476-8a39a67195827d03f2b3fbb5bcc3ac4b.jpg (110.44 KiB) Visad 1098 gånger
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Om du växlar polaritet (plus och minus) så snurrar väl motorn åt andra hållet?
När tändningen slås av ska antennen åka in tills gränsläget blir påverkat, detta verkar funka?
När tändningen slås på ska den åka ut men där får du aldrig någon spänning fram?
Har du något kretsschema i din reparationshandbok så lägg gärna upp en bild på det.
När tändningen slås av ska antennen åka in tills gränsläget blir påverkat, detta verkar funka?
När tändningen slås på ska den åka ut men där får du aldrig någon spänning fram?
Har du något kretsschema i din reparationshandbok så lägg gärna upp en bild på det.
-
fraskash
Tycker lödningar och kablage ser helt ut, en tanke var om smörjfettet hindrade kontakten men tycks inte ha gjort någon skillnad när jag torkade bort en del.
Här har vi ett kretsschema. Där ser man gränsläget o dyl.
Har en multimeter någonstans om det kan l vara till hjälp med felsökning
Här har vi ett kretsschema. Där ser man gränsläget o dyl.
Har en multimeter någonstans om det kan l vara till hjälp med felsökning
- Bilagor
-
- Namnlös.jpg (116.82 KiB) Visad 1081 gånger
-
- IMG_20200610_113700.jpg (101.78 KiB) Visad 1081 gånger
- fonzeka
Har du mätt spänningen som det står beskrivet i punkt nr 3?
Verkar som det sitter ett relä nånstans på enheten, de brukar ju kunna ge upp efter ett tag.
Du kan ju provköra den enligt punkt nr4 sen också för att se om den funkar som den ska.
Verkar som det sitter ett relä nånstans på enheten, de brukar ju kunna ge upp efter ett tag.
Du kan ju provköra den enligt punkt nr4 sen också för att se om den funkar som den ska.
- fonzeka
Borde inte behöva ta loss nåt, skaffa ett par lagom långa och tunna trådar som du kommer åt att köra ner i kontakten.
Behöver inte köra direkt från bilbatteriet heller, valfri 12V källa duger. Tror inte den där motorn bör dra speciellt mycket ström.
Behöver inte köra direkt från bilbatteriet heller, valfri 12V källa duger. Tror inte den där motorn bör dra speciellt mycket ström.
-
fraskash
Finns uppenbarligen spänning från batteriet enligt instruktion både när radion är till respektive frånslagen.
Dock är den enda 12 v källa jag har bilbatteriet just. Några säkerhetsåtgärder man bör tänka på innan man börjar dra koppartråd hit å dit? Borde kanske vara lämpligast att montera ut det först?
Reläet förresten finns dolt under gränsläget. Genomskinlig plastbox. Om den har gett upp kan det ju ha sin förklaring.
- fonzeka
Säkrast är kanske att ta spänningen från den matande kontakten, då har du det avsäkrat utifall du skulle råka kortsluta nåt.
Det ser rätt pilligt ut men kanske går att plocka bort och öppna reläet. Men försök göra provkörningen först.
Det ser rätt pilligt ut men kanske går att plocka bort och öppna reläet. Men försök göra provkörningen först.
-
fraskash
Jag lyckades frilägga relät men pilligt att komma åt utan att riskera vrida av någon lödning.
Men jag hör att reläet slår till när man kopplar in strömmen, men ingen respons på elmotorn åt rätt håll.
Nånstans går inte signalerna fram riktigt.
Har inte lyckats testa motorn än, negativa fasen hittar jag men den positiva. Får ursäkta om jag är väldigt novis när det gäller sånt här.
- Bilagor
-
- IMG_20200616_225704.jpg (94.74 KiB) Visad 1043 gånger
- fonzeka
Vitblå bör vara plus och svart minus.
Kolla om det ser ut att vara bränt eller oxid på kontaktytorna som rör sig inne i reläet, det är förmodligen där felet ligger i så fall.
Om du tar av den transparenta kåpan går det kanske att putsa rent ytorna försiktigt och få liv i den igen.
Kolla om det ser ut att vara bränt eller oxid på kontaktytorna som rör sig inne i reläet, det är förmodligen där felet ligger i så fall.
Om du tar av den transparenta kåpan går det kanske att putsa rent ytorna försiktigt och få liv i den igen.
-
fraskash
Det enda som händer när jag testkör för "FULL EXTEND" är att det klickar och gnistrar till inne i reläboxen och elmotorn rör sig nån mm. Sen lyckades jag grilla en säkring på köpet, trångt attt få plats med kablar. Lite märkligt ligger samma säkring på intern belysning som den på antennkontakten, inte säkringen på radion...
Så låter som relät är boven. Något annat ksn jag inte tänka mig. Boxen gick att öppna. Rengöres med tops och kemisk bensin?
Så låter som relät är boven. Något annat ksn jag inte tänka mig. Boxen gick att öppna. Rengöres med tops och kemisk bensin?
- fonzeka
Ja eller nån slags elektronikrengöring som inte lämnar kvar nåt klet.
Om kontaktytorna är väldigt skadade kan du behöva putsa rent med fint sandpapper, men det är sista utvägen och förkortar livslängden betydligt.
Om det går helt åt helvete så går det säkert att leta på nåt nytt likvärdigt relä och löda dit, antar att det är lödanslutning?
Om kontaktytorna är väldigt skadade kan du behöva putsa rent med fint sandpapper, men det är sista utvägen och förkortar livslängden betydligt.
Om det går helt åt helvete så går det säkert att leta på nåt nytt likvärdigt relä och löda dit, antar att det är lödanslutning?
-
fraskash
Vad jag kan avgöra är det nog för trångt att komma åt, relät är knappt en tumme stort, dock lite svårt att avgöra om det är oxiderat eller ej. Annars får jag kika runt efter ett nytt att löda ditfonzeka skrev: ↑17 juni 2020, 22:07 Ja eller nån slags elektronikrengöring som inte lämnar kvar nåt klet.
Tack för vägledning så här långt i alla fall.
-
fraskash
Lite glada nyheter, nu fungerar den igen. Det var alltså relä et som spökade. Nu har jag lärt mig något nytt på köpet.fonzeka skrev: ↑17 juni 2020, 22:07 Ja eller nån slags elektronikrengöring som inte lämnar kvar nåt klet.
Stort tack för hjälp. Nu slipper jag lyssna på brus på resorna