Nytt projekt uppskatar all hjälp jag kan få

ENBART för motorrelaterade topics
davidvtec
Bil: Honda civic 1992
Namn: David Andersson
Has thanked: 1 time

Tjenare nu är det så att jag gått och köpt mig en Honda civic 1992 med en motor kallad b16a2.

Drömmen är att någon gång köra bana med denna bilen.
Nu till det som kommer bli vinterns projekt, allt som vanligtvis sitter under motorhuven ligger i baksätet/bagaget...

Jag har tänkt mig köpa en bok på hur man bygger ihop en b16 Honda motor, sett att det finns en e-bok på app store som jag tänkte skaffa.
Hjälpen jag behöver är att eftersom motorn ligger i tusen delar. Det är så att toppen och blocket är kompletta men sitter inte ihop längre, då undrar jag om jag måste ta ut cylindrarna ur blocket och få det ordentligt renoverat. Jag misstänker att motorn varit isärplockad sen 2015, och tänker då att det kanske bildats rost eller liknande i blocket. Gör detta att det inte är någon bra ide att bara sätta ihop allt med nya packningar osv och starta. Eller är det bara att göra rent så gott det går och köra igång? Bilen har jag inte hemma än så kan inte kolla särskilt noga men otålig som man är försöker jag lära mig så mycket som möjligt innan jag sätter igång.

Har ni andra tipps eller trådar att rekomendera, gällande att bygga ihop en b16 som varit isärplockad. Så läser jag dom gärna Mvh David
119602202_10160360448507907_735694371154288466_n.jpg
119602202_10160360448507907_735694371154288466_n.jpg (97.04 KiB) Visad 718 gånger
OBS: Jag har aldrig gjort något liknande när det gäller motorer så se mig som någon som inte förstår något alls om bilar. Tack
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Has thanked: 452 times
Been thanked: 309 times

Såg den bilen, kul att den/du hittade hit till forumet!

Om du blir betalande medlem i klubben får du tillgång till bl.a. Projektdelen av forumet, där kan du skapa en projekttråd om bilen - det är så andra gör och du kommer säkert få mer hjälp då ;)

Själv har jag boken "How to Rebuild Honda B-Series Engines" som jag bläddrat igenom och den verkar bra. Dock inget behov av att bygga om min motor ännu men kommer säkert till användning senare
https://www.amazon.com/How-Rebuild-Hond ... 1932494782

Visst kan det finnas korrosion i motorn om den legat isärplockad. Beror ju lite på hur fuktig luften varit, bl.a.
Svårt att säga mycket utan att du får hem den och kan börja inspektera delar.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Surikaten
Regionombud
Bil: Civic Ej2
Namn: Tim Rask
Has thanked: 56 times
Been thanked: 93 times

Kul. Var själv imtresserad av bilen, som donator till min coupe. :lol: Men kul att nån fixar den.

Utan o ha sett, om det nu fins korrosion i motorn så skulle nog ja ha honat blocket. Är det värre hade jag ev. borrat upp det en storlek o skaffat andra kolvar. Mycket är ju aluminium, men som foder, vev, stackar mm. Som är det inte hade jsg sett över dem delarna en extra gång innan montering, för att slippa problem senare.

Idag är det hyfsat enkla motorer och eftermarknadsdelar finns. :)
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.

Skriv svar