Hör alltså ett skrikande gnisslande läte från höger bakbroms. Ljudet är inte konstant utan kommer och går. Ibland kan det gå en vecka eller mer innan jag hör gnisslet. Jag bytte klossar sommaren 2019, motionerade även igång bromsoken som var lite trötta då. Nu efter ca 1000 mil har jag gnissel/skrik några gånger i veckan. Uppkommer lite då och då. Oftast efter att jag kört mer än ca 10 minuter eller längre.
Om jag nuddar på bromsen vid dessa tillfällen så blir det tyst direkt, men återkommer när jag släpper på bromsen. Om jag drar lite i handbromsen så blir det samma effekt, tyst. Men fortsätter när jag sänker handbromsen. Om jag svänger åt ett håll kan det tystna. Både bromsar och handbroms tar bra, och jag använder handbromsen dagligen. Klossarna är inte nernötta.
Kan det ha med handbromsen att göra? (är det bromsbackar)? Har hört om nån arm till handbromsen som kan kärva. Hjulet går ordentligt tungt att snurra, men inte så tungt så besiktningen underkänner.
Bromsskivorna har jag planer på att byta, finns rejäla repor och rost. Men kan mitt gnissel försvinna med nya bromsskivor? En bromsskiva finns för under hundralappen(!) på tex autodoc (hur det nu kan vara möjligt). Kan det vara bromsoken? Det är dessvärre den detalj som kostar mest att byta. Hoppas nån kan bidra med lite tips och klokskap