Hög bränsleförbrukning och bensin lukt i cupen
-
Kincenth
- Bil: CRX
- Namn: Dennis Varga
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Hej!
Har införskaffat mig en crx från 90 med d16z5 motorn och jag är lite orolig. Bränsle förbrukningen ligger på något under 10l/100 vilket är helt sjukt! Och det luktar även bensin i bilen när jag kör, mest när jag varvar över 2500.
Har kollat igenom bränsle systemet men det verkar inte ha läckt någon bensin någonstans, har kollat om ecu slår någon felkod men inget där heller... Vad kan jag kolla härnäst?
Ber om ursäkt om jag postar i fel forum, är ganska ny till detta med forum.
Har införskaffat mig en crx från 90 med d16z5 motorn och jag är lite orolig. Bränsle förbrukningen ligger på något under 10l/100 vilket är helt sjukt! Och det luktar även bensin i bilen när jag kör, mest när jag varvar över 2500.
Har kollat igenom bränsle systemet men det verkar inte ha läckt någon bensin någonstans, har kollat om ecu slår någon felkod men inget där heller... Vad kan jag kolla härnäst?
Ber om ursäkt om jag postar i fel forum, är ganska ny till detta med forum.
- Lärfors

- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Has thanked: 452 times
- Been thanked: 310 times
Inte ägt bil med D16Z5 men har haft både ED och EG med D15B2, dom har ju snittat 0,55L/mil, så du ska nog inte ligga så långt ifrån det om allt är i sin ordning.
Luktar det bränsle kan det ju tyvärr vara från flera olika håll… men det luktar bara när du kör?
Lätt att det blir läckage vid någon banjokoppling om man inte byter kopparbricka, t.ex. vid bränslefiltret.
Luktar det bränsle kan det ju tyvärr vara från flera olika håll… men det luktar bara när du kör?
Lätt att det blir läckage vid någon banjokoppling om man inte byter kopparbricka, t.ex. vid bränslefiltret.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
-
Kincenth
Jag är ju långt ifrån 0.55/mil
Ja precis, inget när jag startar bilen bara när jag börjar köra så kryper lukten fram.
Ska kolla bränslefilter när jag slutat jobba idag, tack för tipset!
- Lärfors

- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Has thanked: 452 times
- Been thanked: 310 times
Välkommen till forumet förresten! Fundera gärna på att bli medlem i klubben, det är medlemmarna som får klubben att gå runt och gör detta forum möjligt!
Med medlemsrabatterna hos våra samarbetspartners tjänar man snabbt in medlemsavgiften
https://hondaklubben.com/?p=om
Med medlemsrabatterna hos våra samarbetspartners tjänar man snabbt in medlemsavgiften
https://hondaklubben.com/?p=om
Andreas Lärfors : IT ansvarig
- GroundX
- Bil: EG6
- Namn: Anders Olsson
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 17 times
- Kontakt:
Om det är något läckage någonstans med den "extra" förbrukningen på 0,3-0,4 l/mil så borde det gå att hitta med okulär besiktning. Vira ett papper runt varje koppling om du inte hittar, hyr en lyft på OKQ8 i en timme så borde du förhoppningsvis kunna se vart åtgärden behöver ske. Om det kommer in in kupén så skulle jag först ge mig på bränslefilter -> fuelrail.
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Jazz GP1 - 13
-
Kincenth
Tack för tipset!GroundX skrev: ↑11 augusti 2022, 22:21 Om det är något läckage någonstans med den "extra" förbrukningen på 0,3-0,4 l/mil så borde det gå att hitta med okulär besiktning. Vira ett papper runt varje koppling om du inte hittar, hyr en lyft på OKQ8 i en timme så borde du förhoppningsvis kunna se vart åtgärden behöver ske. Om det kommer in in kupén så skulle jag först ge mig på bränslefilter -> fuelrail.
Har beställt ett nytt bränslefilter idag och jag har fått tag på någon med lift! Håller tummarna att jag hittar problemet nu!