Märklig startbeteende Accord -92
-
fraskash
- Bil: Honda Accord -92
- Namn: Niklas Gröndal
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 4 times
Märkt åtminstone sen i vintras att bilen vid kallstart beter sig lite märkligt. Först varvar den upp i start ögonblicket, för att sen varva ner väldigt mycket, låter som om den håller på att lägga av för ett ögonblick sen går den upp igen till idle.
Den enda förändring som skett är att jag bytte olja i höstas. Ska vara samma typ av olja som vid vårbytet. Nu kan jag ha fått i en aning för mycket olja, tycker det är svårt att avgöra på stickan, men ska ju bytas snart igen så är väl ingen idé att försöka tappa ur nu.
Spelade in en kort videosekvens, om det nu går att se den.
Den enda förändring som skett är att jag bytte olja i höstas. Ska vara samma typ av olja som vid vårbytet. Nu kan jag ha fått i en aning för mycket olja, tycker det är svårt att avgöra på stickan, men ska ju bytas snart igen så är väl ingen idé att försöka tappa ur nu.
Spelade in en kort videosekvens, om det nu går att se den.
- Bilagor
-
- VID_.mp4
- (241.52 KiB) Nerladdad 37 gånger
- Lärfors

- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Has thanked: 452 times
- Been thanked: 309 times
Videon funkar.
Spontant känns det som vakuumläckage/IACV (idle air control valve - styr lufttillförsel vid tomgång)
Du kom inte åt något kring insuget när du bytte olja?
Kolla gärna denna:
Spontant känns det som vakuumläckage/IACV (idle air control valve - styr lufttillförsel vid tomgång)
Du kom inte åt något kring insuget när du bytte olja?
Kolla gärna denna:
Andreas Lärfors : IT ansvarig
-
fraskash
Nej men du, jag har ju bytt packning på ventilkåpan. Då vill jag minnas att jag plockade bort och satte tillbaka ett rör. Jag ska gå ut och titta i motorrummet.
- Lärfors

Det du har markerat där (bild #2) tror jag är servopumpen för styrservon, olja in respektive ut.
Slangarna du markerade i första bilden är vakuum för insuget... Vevhusventilation och så där oförbrända gaser sugs in i motorn igen för förbränning. Om sådana spricker eller sitter dåligt kan du få vakuumläckage.
Men allt ser OK ut, och du har väl kollat att slangarna sitter som dom ska.
Komponenterna Eric snackade om i sin video kommer sitta på insuget. Sidan av motorn mot kupén.
Fast Idle Valve finns faktiskt med på den första bilden du la upp, markerat här: Hittade en annan YouTube video där snubben mekar Accord istället för Integra, dock så verkar han ha ett annat insug:
Slangarna du markerade i första bilden är vakuum för insuget... Vevhusventilation och så där oförbrända gaser sugs in i motorn igen för förbränning. Om sådana spricker eller sitter dåligt kan du få vakuumläckage.
Men allt ser OK ut, och du har väl kollat att slangarna sitter som dom ska.
Komponenterna Eric snackade om i sin video kommer sitta på insuget. Sidan av motorn mot kupén.
Fast Idle Valve finns faktiskt med på den första bilden du la upp, markerat här: Hittade en annan YouTube video där snubben mekar Accord istället för Integra, dock så verkar han ha ett annat insug:
- Lärfors

Och en gammal forumtråd där det beskrivs hur man rengör IACV och FITV på Accord -90:
https://honda-tech.com/forums/honda-acc ... b-1844067/
Men innan du drar igång och skruvar isär en massa saker så måste man ju ställa frågan om du lider av problemet.
Att motorn varvar lite konstigt vid kallstart i några sekunder kan man ju helt klart leva med.
Hur är bilen att köra i övrigt?
Men innan du drar igång och skruvar isär en massa saker så måste man ju ställa frågan om du lider av problemet.
Att motorn varvar lite konstigt vid kallstart i några sekunder kan man ju helt klart leva med.
-
fraskash
Nja, lider väl inte direkt vad jag vet, mest att jag blev fundersam på om något har blivit galet. Det jag kan tycka är att det tar längre tid innan den växlar upp när man kör och något trög att accelerera, men det kan ju bero på att den inte blivit tillräckligt varm. Vi har ju en 100 väg nån km från bostaden, och det är ofta den man inleder med när man ska någonstans längre bort.Lärfors skrev: ↑13 februari 2023, 23:23 Och en gammal forumtråd där det beskrivs hur man rengör IACV och FITV på Accord -90:
Utöver det kan då inte jag hitta något avvikande.
Finns det några risker att det strular med den där? Högre bränsleförbukning? Slitage?
- Lärfors

Jag vet tyvärr inte vad det finns för risker med detta, när vi inte heller kan vara säkra på vad det är som är fel.
Själva hade jag kört med bilen som vanligt och lagt märke till allt som inte hör till det normala.
Felsökning blir ju enklare när problemet är mer allvarligt och kanske inte bara vid kallstart.
Själva hade jag kört med bilen som vanligt och lagt märke till allt som inte hör till det normala.
Felsökning blir ju enklare när problemet är mer allvarligt och kanske inte bara vid kallstart.