Civic 1,6 Esi -02

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
stefannorr

Har lite funderingar kring min nya bil den har rullat 2800 mil snart.
Märker när man växlar att när man för växelföraren till ettans växel och tredje växeln så klonkar de till,ska kanske va så?? låter ej så när man lägger i 2 och 4 an o 5 växel..då är de helt tyst. En annan sak som fått mig lite fundersam är ibland när ja ska lägga i 2ans växel så känns de som ett motstånd/spärr som att man får passera innan den går i..är säker på att de inte är något me synkringarna varken klonket eller de me 2ans växel..kan ju va att ja inte vant mig vi lådan riktigt ännu..men som sagt..helt ljudlös när man lägger i 3- 4 o 5 växel o ett lättare klonk på dom andra..(länkage? eller låter dom så naturligt lådorna?)
Vore kul om andra som har samma modell kunde svara eller andra me tips o ideer..de hela kanske är helt oki,hondas växellådor brukar ju inte strula o knappast efter så få mil..ska i så fall va om nån haft handen o vila hela tiden på spaken medan man kör.
Benny Borgstrand
Civic 1,6i ES 5-d-02
stefannorr

1,6 Ies ska de ju va
Benny Borgstrand
Civic 1,6i ES 5-d-02
david-o

har tyvärr inte samma modell som dig men något jag tror gäller för dem flesta hondor som jag själv upplevt är om man ska växla ner till 2an så kan det gå lite trögt ibland om man rullar lite för fort, vet inte om det kan vara något sånt som gör det
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
stefannorr

oki..men inte när ja växlar ner utan när ja går från 1 an till 2 ans växel..bara ibland o kan hända att ja inte vant mig riktigt än..är ju inge skrap eller sånt utan att de blir som stumt..får väl återkomma angående de när ja kört mer..klonket till 1 3 växel tror ja ju inte heller är nåt men kan va kul o höra om andra har de på hondor med v-spaken vid ratten...
Benny Borgstrand
Civic 1,6i ES 5-d-02
stefannorr

Pratade med en polare idag som också kör Honda,dock betydligt äldre..han verkar ha samma om växel 2 ska i..som ett litet motstånd ..inget skrapljud..verkar efter att ja kört en sväng till som att de beror mycket på vilket varvtal man har när man ska lägga i växeln..är helt säker på att de inte är synkringar,utan känns mer som stumt/som att de som spärras om man har för mycket gas eller ska växla snabbt..tur man har nybilsgaranti ifall de nu är nåt som är fel!?..
Benny Borgstrand
Civic 1,6i ES 5-d-02
stefannorr

Oki do..ingen som kör nyare Honda o kan uttala sig om de är så att de är nåt som finns o ska vara..typ ett lättare motstånd om man lägger i 2 an direkt snabbt från ettan...tvivlar ju själv att de ska vara så,men som sagt var hört andra som säger dom har de..vore ju kul veta hur de ligger till innan man kontaktar Honda Sverige eller den handlare som sålt bilen.
Benny Borgstrand
Civic 1,6i ES 5-d-02
david-o

är nog tyvärr ganska snålt med bilar av din modell här i klubben, ett tips kan vara att kontakta rosenholtz i stockholm och fråga då de brukar ge bra service.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
stefannorr

ok..va är de för företag? Honda återförsäljare eller reservdels eller vad?
Benny Borgstrand
Civic 1,6i ES 5-d-02
stefannorr

Någon som har en mailadress till Honda Sverige ..kollade på deras sida men vad ja såg fanns de bara ett tel nummer
Benny Borgstrand
Civic 1,6i ES 5-d-02
david-o

<!--QuoteBegin-stefannorr+25 Dec 2004, 22:50:05--><div class='quotetop'>QUOTE(stefannorr 4 25 Dec 2004, 22:50:05)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->ok..va är de för företag? Honda återförsäljare eller reservdels eller vad?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=76295"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
det är nog både och.
de är även registrerade på forumet, tror de heter honda stockholm eller nåt sånt och du kan leta upp dem i medlemsregistret och skicka ett pm.
Baden - CH
Skriv svar